مدیران باشگاه پدیده هنوز هم از تعویق مسابقه تیم‎شان با استقلال راضی به نظر نمی‌رسند. آنها انتظار داشتند بر اساس برنامه از پیش تعیین‌ شده سازمان لیگ، در اوج به مصاف استقلال بروند اما حالا این مسابقه در حالی برگزار می‎شود که پدیده در خانه امتیاز داده و استقلال بیرون از خانه، یکی از بهترین پیروزی‌هایش در تاریخ لیگ برتر را جشن گرفته است. تیم یحیی نیم‌فصل شگفت‌انگیزی را سپری کرده و به لحاظ فنی، یکی از بهترین تیم‌های لیگ محسوب می‌شود. آنها این هفته درست مثل یک آینه واقعی‌ترین تصویر از استقلال شفر را در معرض دید هواداران این باشگاه قرار خواهند داد.

اوضاع استقلال این هفته‌ها کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد. این تیم در سه مسابقه گذشته، 9 امتیاز جمع کرده و توانسته در چهار بازی متوالی نیز دروازه‌اش را بسته نگه دارد. آبی‌های پایتخت بعد از تحمیل شکست به استقلال خوزستان، نفت آبادان را در ورزشگاه آزادی خرد کردند و سپس مثل آوار، روی سر سپیدرود رشت خراب شدند. البته که هیچ‌کدام از این تیم‌ها رقبای قدرتمندی برای استقلال به شمار نمی‌روند اما نباید فراموش کرد بعضی از قدرت‌های لیگ برتری مقابل همین تیم‌ها امتیاز از دست داده‌اند. برای مثال می‌توان به پرسپولیس برانکو اشاره کرد که با وجود فصل موفقیت‌آمیزش، استقلال خوزستان و نفت آبادان را شکست نداده و برابر سپیدرود نیز به سختی به پیروزی دست یافته است. حالا استقلال در 14 بازی 24 امتیاز تصاحب کرده و با صدر جدول، فاصله چندان زیادی ندارد. این فاصله کاملا قابل جبران به نظر می‌رسد اما این اتفاق به شرطی رخ خواهد داد که آبی‌ها در دیدارهای آینده استانداردهای این چند هفته را از دست ندهند و همچنان اعتماد به نفس لازم را برای کنار زدن رقبا داشته باشند. در استقلال، همه با هیجان زیادی در انتظار نبرد با پدیده مشهد هستند. تماشاگران باشگاه احتمالا بعد از چند دیدار اخیر متقاعد شده‌اند که باید استادیوم را برای دیدار حساس با تیم قدرتمند مشهدی لیگ برتر، پر کنند. آنها بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که آبی‌ها در همین فصل نیز، قدرت انجام کارهای بزرگ را دارند و دوران طلایی تیم وینفرد شفر، هنوز هم به پایان نرسیده است.

 بالانشینی تیم یحیی گل‌محمدی در جدول لیگ، ابدا «تصادفی» به نظر نمی‌رسد. مشهدی‌ها از همان شکست هفته اول لیگ مقابل پرسپولیس، فوتبال بسیار خوبی بازی کرده‌اند

دیدارهای بزرگ این فصل استقلال، در مجموع چندان درخشان نبوده‌اند. آبی‌ها در هفته دوم لیگ در فولادشهر به مصاف ذوب‌آهن رفتند و به سختی توانستند از تیم امید نمازی، یک امتیاز کسب کنند. یک هفته بعد از این مسابقه، آنها میزبان تراکتورسازی بودند و توانستند سه بار دروازه تیم جان توشاک را باز کنند. این بازی برای استقلال، شبیه یک «نمایش قدرت» واقعی بود اما زمان زیادی طول نکشید تا به همه هوادارها ثابت شود که نباید روی این پیروزی، حساب ویژه‌ای باز کنند. پسران شفر مدتی بعد از یک دربی کاملا سرد و کسل‌کننده، در ورزشگاه آزادی مغلوب سپاهان شدند و نتیجه را به تیم ژنرال واگذار کردند. در واقع استقلال در پنج بازی بزرگ این فصل، تنها یک بار برنده شده و سه بار نیز به تساوی رضایت داده است. نبرد با پدیده، ششمین مسابقه بزرگ استقلال در این فصل از لیگ برتر و احتمالا مهم‌ترین مسابقه آنها خواهد بود. این تیم برای ثابت کردن اینکه نمایش‌های درخشان چند هفته گذشته‌اش تنها به دلیل ضعف رقبا اتفاق نیفتاده، باید یک 90 دقیقه ایده‌آل را برابر پدیده پشت سر بگذارد. بالانشینی تیم یحیی گل‌محمدی در جدول لیگ، ابدا «تصادفی» به نظر نمی‌رسد. مشهدی‌ها از همان شکست هفته اول لیگ مقابل پرسپولیس، فوتبال بسیار خوبی بازی کرده‌اند. سرعت انتقال توپ در ترکیب این تیم، فوق‌العاده بالا به نظر می‌رسد. گل‌محمدی مثل همیشه تاکتیک تیمش را بر اساس پاسکاری‌های کوتاه شکل داده است و با روحیه‌ای که به این تیم تزریق کرده، بارها توانسته سرنوشت بازی‌ها را در دقایق پایانی به سود خودش تغییر بدهد.

 تماشاگران باشگاه احتمالا بعد از چند دیدار اخیر، متقاعد شده‌اند که باید استادیوم را برای دیدار حساس با تیم قدرتمند مشهدی لیگ برتر، پر کنند. آنها بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که آبی‌ها در همین فصل نیز، قدرت انجام کارهای بزرگ را دارند

بازیکنان استقلال این فصل را زیر فشار بسیار زیادی آغاز کردند. آنها مرتب با نفرات جدا شده فصل گذشته مقایسه می‌شدند و امتداد این مقایسه، مجال نفس‌ کشیدن را از آنها گرفته بود. مدتی طول کشید تا این نفرات بالاخره خودشان را پیدا کنند و نشان بدهند که می‌توانند در کنار هم، ترکیب خوبی بسازند و هر تیمی را به دردسر بیندازند. تحول مهره‌های استقلال از دانشگر در خط دفاعی کلید خورد. او که به یک مدافع کاملا پراشتباه تبدیل شده بود و برای مدتی نسبتا  طولانی روی نیمکت حضور داشت، بعد از مصدومیت آرمین سهرابیان و پژمان منتظری دوباره به ترکیب ثابت تیم برگشت. دانشگر که سبک بازی‌اش نیز بی‌شباهت به روزبه نیست، در کنار این مدافع زوج موفقی برای قلب دفاعی استقلال ساخته‌اند. زوجی که توانسته‌اند در چهار بازی گذشته، جلوی گل خوردن تیم‌شان را بگیرند. علی کریمی که از شروع فصل مدام درگیر مصدومیت‌های مختلف بود و بدون استثنا بعد از چند مسابقه، یک یا چند بازی را از دست می‌داد، حالا دوباره به لحاظ بدنی اوج گرفته و آماده روزهای سخت شده است. فرشید باقری نیز ظاهرا علاوه بر تمرین‌های گروهی، به صورت اختصاصی با یکی از دستیاران شفر تمرین کرده تا به چنین سطح مطلوبی از آمادگی برسد. حالا دیگر هواداران باشگاه نیز به این مهره‌ها اعتماد دارند و به خاطر آنها، از مرور تکراری فصل گذشته و مقایسه با ستاره‌های پیشین، دست کشیده‌اند. با این وجود همه نفرات تیم باید خودشان را در یک بازی بزرگ و دشوار نیز به اثبات برسانند. آبی‌ها برای آن‌که نشان بدهند تنها برای درخشش مقابل تیم‌های پایین جدولی ساخته نشده‌اند، این هفته پدیده مشهد را پیش رو دارند.

جدال استقلال و پدیده در ورزشگاه آزادی، چیزی بیشتر از یک نبرد معمولی بین تیم‌های بالانشین جدول رده‌بندی خواهد بود. این نبرد، همه چیز را به استقلال نشان می‌دهد و شاید تا حدود زیادی، تکلیف این تیم را روشن کند. اگر پسران وینفرد در ورزشگاه خانگی نتیجه را به پدیده مشهد واگذار کنند، اختلاف‌شان با این تیم به عدد 9 خواهد رسید. این شکست می‌تواند روحیه آنها را دوباره در مرز شکنندگی قرار بدهد و سرمربی آلمانی را وادار کند که دوباره به نقطه صفر برگردد و همه چیز را از آن‌جا کلید بزند. اگر استقلال بازنده این نبرد باشد، به همه ثابت می‌کند که هنوز در قواره قهرمانی نیست و هنوز چیزهای زیادی برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ و یک نتیجه ایده‌آل کم دارد. اگر آنها برنده مسابقه شوند اما معادله‌های فصل در پیچیده‌ترین وضعیت ممکن قرار خواهد گرفت. استقلال درست به اندازه همین یک پیروزی بزرگ، با ورود به کورس قهرمانی فاصله دارد و نمی‌تواند هیچ زمانی را برای رسیدن به این برد از دست بدهد. همه قدم‌هایی که وینفرد شفر برداشته و همه گل‌هایی که مهره‌های باشگاه به ثمر رسانده‌اند، در صورت واگذار کردن نتیجه در بازی با پدیده خاصیت‌شان را تا حدود زیادی از دست خواهند داد. شفر تا امروز فقط یک بار با پدیده روبه‌رو شده و هنوز نتوانسته این حریف را شکست بدهد اما مسابقه این هفته برای او و تیمش، جدال مرگ و زندگی خواهد بود. نبردی که در پایان آن، تقریبا همه حقیقت در مورد قدرت واقعی استقلال، عیان خواهد شد.