آریا   رهنورد

دوران حرفه‌ای یکی از بهترین ورزشکارهای تاریخ، سرانجام به پایان رسید. روبه‌رو شدن با این خبر در هیچ شرایطی ساده به نظر نمی‌رسد. راجر فدرر بزرگ از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده و دیگر در هیچ گرنداسلمی دیده نخواهد شد. برای همه آدم‌هایی که با راجر به تنیس علاقه‌مند شدند، تحمل این خبر نفس‌گیر خواهد بود. مرد 41 ساله سوئیسی، سال‌ها در دنیای تنیس سلطنت کرد و حالا دیگر به شکل رسمی به این ماجراجویی بزرگ و استثنایی پایان داد. هرچند که افسانه‌هایی مثل راجر، پایانی نخواهد داشت. او برای همیشه در یادها خواهد ماند.

همه طرفداران تنیس در دنیا و همه طرفداران ورزش در سراسر جهان، می‌دانستند که بالاخره زمان خداحافظی راجر فدرر از راه خواهد رسید اما باز هم روبه‌رو شدن با چنین خبری، راحت نبود. دنیای تنیس یکی از بهترین چهره‌های تمام تاریخش را از دست داد. آن‌چه فدرر را به یک افسانه در ورزش دنیا تبدیل کرده اما تنها درخشش همیشگی او در زمین تنیس نیست. فدرر یکی از متواضع‌ترین و خوش‌اخلاق‌ترین چهره‌های تاریخ این ورزش در دنیا بود. کسی که حتی در شکست‌ها نیز همیشه آرام به نظر می‌رسید. مرد سوئیسی دنیای تنیس، هرگز درگیر حاشیه و عصبانیت نشد. او نه مثل جوکوویچ روبه‌روی علم و واکسن قیام کرد و نه مثل رافا نادال، راکتش را به زمین کوبید. فدرر در همه این سال‌ها یکی از محبوب‌ترین ورزشکاران دنیا به شمار می‌رفت. کسی که استانداردهای زیادی برای رشته تنیس در دنیا ساخت و خیلی‌ها را به این ورزش علاقه‌مند کرد. مدت کوتاهی بعد از وداع همیشگی سرنا ویلیامز با دنیای تنیس، حالا فدرر نیز رسما بازنشستگی را اعلام کرده تا یک عصر طلایی از تاریخ تنیس برای همیشه به پایان رسیده باشد. این دو نفر برای مدت زیادی مرد و زن شماره یک تنیس در دنیا بودند و حالا بخش تازه‌ای از زندگی را شروع خواهند کرد. راجر 22 ساله بود وقتی در ویمبلدون، اولین گرنداسلم زندگی‌اش را برد. او در حالی این موفقیت بزرگ را به دست آورد که قبل از آن حتی نتوانسته بود به نیمه‌نهایی گرنداسلم‌ها راه پیدا کند. سال بعد از آن قهرمانی برای فدرر، به رویایی‌ترین شکل ممکن گذشت. او در آن سال به جز رولن گارلوس، هر سه گرنداسلم دیگر را فتح کرد و خبری از ظهور یک نابغه جدید در دنیای تنیس به همه داد. قهرمانی در پنج دوره پیاپی از ویمبلدون و سلطنت در پنج دوره پیاپی از یو اس اوپن، او را به یک افسانه در دنیای تنیس تبدیل کرد. ستاره‌ای که البته علاقه زیادی به بازی روی خاک رس نداشت و در دوران ورزشی‌اش فقط یک بار رولن گاروس را برد. شاید اگر او روی خاک رس هم به اندازه چمن ویمبلدون می‌درخشید، تعداد گرنداسلم‌هایش برای همه ستاره‌های تاریخ تنیس دست‌نیافتنی می‌شد. راجر اولین تنیسوری بود که قهرمان 20 دوره گرنداسلم شد. هرچند که بعدها نادال و جوکو از این عدد عبور کردند. او 11 بار هم روی سکوی دوم این رقابت قرار گرفت. قهرمانی در اوپن استرالیا در سال 2018، به آخرین افتخار بزرگ این ستاره تبدیل شد. چهره‌ای که سال گذشته حتی به جمع هشت تنیسور برتر ویمبلدون هم رسید تا نشان بدهد که هنوز تمام نشده است.

310 هفته صدرنشینی در رنکینگ تنیس دنیا، فدرر را به یک افسانه بی‌پایان بدل می‌کند. او تنها تنیسور مرد تاریخ است که توانسته 237 هفته متوالی را در رده اول جدول تنیسورها به پایان برساند. او در پایان پنج سال میلادی، در رنکینگ تنیس مرد «شماره یک» بوده است. رقابت‌های او با حریف اسپانیایی‌اش نادال که با عنوان «فدال» شناخته می‌شد، یکی از کلاسیک‌ترین برخوردهای تاریخ تنیس به شمار می‌رود. او در کنار نادال و جوکو، کمک زیادی به پیشرفت هم کردند و رقابت‌شان در دنیای تنیس رقابت جذابی بود که با برچسب «سه بزرگ» توصیف می‌‎شد. دوران سلطنت او در دنیای تنیس سرانجام به پایان رسیده اما هیچ‌کس نمی‌تواند نمایش‌های خارق‌العاده این ستاره خوش اخلاق در زمین مسابقه را از یاد ببرد. او بارها بهترین ورزشکار سال جهان شده و از هر ستاره دیگری در هر رشته‌ای پیشی گرفته است. راجر به عنوان یکی از برترین شخصیت‌های فرهنگی و ورزشی در تاریخ سوئیس شناخته می‌شود اما هواداران پرشمارش فقط محدود به مردم این نقطه از دنیا نمی‌شود. او در 41 سالگی از راکت طلایی‌اش فاصله می‌گیرد اما همه توقع دارند که با تربیت ستاره‌های بعدی، بخشی از دنیای تنیس بماند.

بیل گیتس با انتشار یک پیام طولانی، دوران حرفه‌ای راجر فدرر را وصف‌ناپذیر دانسته و لئو مسی اخیرا تصویری از یکی از سروهای معروف این ستاره را به اشتراک گذاشته است. همه پیام‌های قدردانی برای این ستاره بزرگ و فراموش‌نشدنی، یک وجه مشترک دارند. همه به «تاثیر» شگفت‌انگیز راجر روی دنیای تنیس اشاره کرده‌اند. فدرر تنیس را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد. شاید حالا خیلی‌ها هیچ تصوری از این دنیا بدون راجر نداشته باشند. کسی که انگار محبوبیت تنیس در دنیا را چند پله بالاتر برد.