آریا   رهنورد

چهار بازی و چهار گل. این آمار ستاره بین‌المللی پرسپولیس است. بازیکنی که در همین زمان کم، توانسته جای خودش را در بین محبوب‌ترین خارجی‌های چند دهه اخیر باشگاه پیدا کند. او مهم‌ترین نقش را در صدرنشینی پرسپولیس و نتایج خوب هفته‌های گذشته این تیم داشته است. اگر لوکادیا با همین بدن نه‌چندان آماده چنین غوغایی برپا کرده، وقتی به اوج آمادگی برسد چه اتفاقی برای خطوط دفاعی لیگ برتر می‌افتد؟ اما سوال بزرگ‌تر این است که آیا اصلا آن موقع لوکادیا همچنان در عضویت باشگاه پرسپولیس خواهد بود؟

چه چیزی نماش لوکادیا روبه‌روی نفت مسجدسلیمان را تعریف می‌کند؟ نفوذش به دفاع حریف برای گرفتن پنالتی-اخراج و برداشتن توپ برای زدن ضربه با اعتماد به نفس مثال‌زدنی در شرایطی که مهدی ترابی نیز قصد داشت پشت توپ قرار بگیرد؟ چرخش و ضربه دقیقش روی صحنه گل دوم؟ شادی‌اش با هم‌تیمی‌ها برای نشان دادن روحیه رسیدن به برد؟ نه. لوکادیا را بیشتر از هر چیزی باید با واکنش‌اش به صحنه مردود اعلام شدن گل نیمه اول قرمزها تعریف کرد. او در آخرین ثانیه‌های نیمه اول، یک پاس عمقی خیره‌کننده از هم‌تیمی‌ها گرفت، یک ضربه عالی هم به توپ زد و توانست کار را به تساوی بکشاند. کمک‌داور اما این صحنه را آفساید اعلام کرد. مرور صحنه نشان می‌داد تصمیم داور بسیار مشکوک بوده و حتی احتمال زیادی برای آفساید نبودن این توپ وجود داشته است.  درست در همان لحظات، نیمکت پرسپولیس روی هوا بود، همه نفرات این تیم هم دنبال داور می‌دویدند تا به صحنه اعتراض کنند اما لوکادیا لبخندزنان به عقب برمی‌گشت. برای بازیکنی که در بزرگ‌ترین لیگ‌های دنیا به میدان رفته، تماشای چنین صحنه‌هایی اصلا عجیب نیست. او به خوبی می‌داند که نباید خودش را درگیر اعتراض کند، چراکه در سایر دقایق بازی فرصت بازگشت و استفاده از موقعیت‌ها را خواهد داشت. لوکادیا شاید دائما در حال دویدن نباشد اما کلاس بازی‌اش به شکل واضحی از همه هم‌تیمی‌ها بالاتر است. او را نباید فقط با تعداد گل‌هایی که به ثمر می‌رساند، سنجید.

لوکادیا اساسا کاراکتر یک برنده را دارد. او کسی نیست که پرسپولیس را در میانه راه رها کند. شخصیت او اصلا قابل مقایسه با بازیکنی مثل استوکس به نظر نمی‌رسد

لوکادیا در بیشترین استفاده از کم‌ترین لمس توپ استاد است و این همان چیزی‌ است که در سنین بسیار پایین به فوتبالیست‌های اروپایی یاد داده می‌شود. او موفق شده یکی از ضعف‌های کلیدی فصل گذشته پرسپولیس که بازی پشت محوطه مهاجم‌ها بود را برطرف کند و کارهای ترکیبی را به این تیم برگرداند. تا اینجا همه چیز به سود او و پرسپولیس رقم خورده اما آینده این بازیکن در باشگاه چطور ترسیم می‌شود؟

لوکادیا ثابت کرد که چرا خرید یک بازیکن خارجی در خط حمله برای مربیان پرسپولیس تا این حد اهمیت داشته است. این تیم فصل را با مهدی عبدی در نوک حمله شروع کرد و در دو بازی اول با وجود انبوه موقعیت‌های گل‌زنی، حتی یک گل هم به ثمر نرساند. در چهار بازی بعدی اما با حضور این مهاجم، پرسپولیس متحول شد و نمایش‌های کاملا متفاوتی را پشت سر گذاشت. آنها حالا با اختلافی نسبتا خوب صدرنشین لیگ برتر هستند. خرید لوکادیا تصمیم بسیار مهمی از سوی مدیران باشگاه پرسپولیس بوده است. رضا درویش که در پنجره نقل و انتقالات با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده بود، کمی دیر اما بالاخره این خرید بزرگ را انجام داد. این خرید حدود یک میلیون یورو هزینه روی دست باشگاه گذاشته اما حتی یک نفر هم وجود ندارد که به این هزینه معترض باشد. چراکه خرید بازیکن باکیفیت خارجی، هم‌ سطح این تیم و هم به طور کلی سطح فوتبال ایران را بالا می‌برد. این باشگاه در چند سال گذشته برای خارجی‌های بی‌کیفیت هزینه زیادی انجام داده و حالا بالاخره تیرش به هدف خورده است.

لوکادیا اساسا کاراکتر یک برنده را دارد. او کسی نیست که پرسپولیس را در میانه راه رها کند. شخصیت او اصلا قابل مقایسه با بازیکنی مثل استوکس به نظر نمی‌رسد. یورگن با خانواده به ایران سفر کرد و همین حالا خانواده‌اش حتی بعد از ترک ایران، دائما در حال تماشای بازی‌های پرسپولیس ویدئوهایی منتشر می‌کنند. با این حال مدیران باشگاه حالا یک ماموریت بسیار بزرگ دیگر دارند و آن، تمدید قرارداد این ستاره است. مسئولیتی که بسیار دشوار به نظر می‌رسد. قرارداد لوکادیا به صورت یک ساله بسته شده و او در پایان فصل بازیکن آزاد خواهد شد. موضوعی که با توجه به وابستگی شدید قرمزها به این بازیکن در هفته‌های گذشته، هواداران باشگاه را نگران کرده است.

لوکادیا به پرسپولیس نیامده که برای همیشه در ایران بماند. او به خوبی می‌داند که در صورت تداوم درخشش در لیگ برتر، پیشنهادهایی نجومی از لیگ‌های عربی دریافت خواهد کرد. حتی حضور موقت او در این باشگاه نیز می‌تواند فرصت خوبی برای ترمیم خط حمله پرسپولیس باشد اما باشگاه حداقل باید این فرصت را برای خودش ایجاد کند که از ترنسفر شدن او به درآمدزایی برسد و لوکادیا را رایگان از دست ندهد. در این مقطع حفظ مرد گل‌زن هلندی درست به اندازه جذب او اهمیت دارد. همه هواداران پرسپولیس خواهان ماندن این ستاره در تیم‌شان هستند.