آریا طاری

کاراکتر ساپینتو اصلا شبیه تیمش نیست. او را با جنب و جوش همیشگی‌اش در کنار زمین و عصبانیت خاص پرتغالی‌اش می‌شناسیم. هرچقدر که به تیم این مربی نگاه می‌کنیم اما نشانه‌ای از برانگیختگی در آن نمی‌بینیم. در حقیقت به نظر می‌رسد که ساپینتو بیشتر از بازیکنانش روی رسانه‌ها تاثیر می‌گذارد! یک تساوی بدون گل و کم‌رمق دیگر در لیگ برتر، حاصل کار مردی بود که تیمش پنج هفته بعد از شروع لیگ، فقط تیم‌های تازه‌وارد را برده است. این تیم هنوز شمایل یک مدعی را ظاهر نکرده و تیم کاملا متوسطی به نظر می‌رسد.

 

ساپینتو و هراس از سرنوشت توخل!

هواداران استقلال در پایان نبرد با پیکان، اصلا از کیفیت تیم‌شان راضی به نظر نمی‌رسیدند. آنها آشکارا به شیوه بازی این تیم نقد داشتند و دومین تساوی بدون گل متوالی آبی‌ها در لیگ را اصلا نمی‌پسندیدند. اگر نشانه‌ها را کنار هم قرار بدهیم، اوضاع برای استقلال اصلا خوب نیست. تیمی که فقط تازه‌واردهای لیگ برتر را برده، فقط در یکی از پنج بازی‌‎اش بیشتر از یک گل زده، فقط در دو بازی موفق شده دروازه رقبا را باز کند و مجموعا در پنج بازی فقط و فقط چهار بار توپ را از خط دروازه تیم‌های روبه‌رو عبور داده است، تیمی نیست که بتواند قهرمانی لیگ را از آن خودش کند. البته که هنوز باید صبر کرد و قضاوتی عجولانه در مورد ساپینتو انجام نداد اما شاید حتی خود این مربی نیز نگران روبه‌رو شدن با سرنوشتی شبیه توماس توخل است. مردی که در همین شروع فصل به شکلی عجیب از هدایت چلسی برکنار شد. خارجی بودن، فعلا یک امتیاز برای ساپینتو به حساب می‌آید. اگر او یک مربی ایرانی با یک قرارداد معمولی بود، خیلی زود در یک قدمی برکناری قرار گرفت اما باشگاه فعلا روی مرد پرتغالی نیمکتش حساب می‌کند. هرچند که اگر شرایط عوض نشود، ساپینتو زمان زیادی روی نیمکت باشگاه دوام نخواهد آورد. او فعلا شروع امیدوارکننده‌ای در فوتبال ایران نداشته است.

 

این جشن را خراب نکنید

همانند دیدار خانگی قبلی استقلال، این هفته هم بانوان در استادیوم آزادی حاضر بودند اما این بار به شکل عجیبی به طبقه دوم استادیوم آزادی رفتند و از زمین مسابقه کمی دور شدند. عجیب است که وقتی همه چیز خوب پیش می‎رود و بانوان در استادیوم راحت هستند، این‌چنین جای‌شان در ورزشگاه تغییر می‌کند. به طور کلی باید شرایطی را فراهم آورد که بانوان به بهترین شکل به تماشای دیدار تیم‌شان بنشینند. فعلا اما بهترین صندلی‌ها به مردان اختصاص پیدا کرده و بدترین جایگاه‌ها برای بانوان در نظر گرفته شده است. البته شوق رفتن آنها به استادیوم به حدی است که هیچ چیز مانع‌شان نمی‌شود اما نباید از این شوق سوءاستفاده کرد و آنها را با شرایطی دشوار روی سکوها قرار داد.

 

حق دارند اتوبوس برانند

پس از مسابقه با پیکان، ساپینتو به شدت به سبک بازی حریف منتقد بود. حتی دستیار او خسرو حیدری نیز باور داشت که تیم ملی روبه‌روی اسپانیا نیز انقدر دفاع نکرده است! شنیدن چنین صحبت‌هایی در فوتبال حرفه‌ای امروز، کمی ناامیدکننده است. پیکان هم مثل هر تیم دیگری، حق دارد که روبه‌روی استقلال اتوبوس پارک کند. درست همان‌طور که در همه لیگ‌های دیگر دنیا نیز تیم‌های کوچک‌تر چنین شیوه‌ای را روبه‌روی تیم‌های پرستاره اتخاذ می‌کنند. استقلالی‌ها چه انتظاری از پیکان دارند؟ اینکه این تیم با 11 نفر حمله کند و دفاعش را خالی بگذارد و به راحتی گل بخورد؟ اینکه سه امتیاز را به سادگی تقدیم تیم حریف کند؟ طبیعی است که پیکان برای یک امتیاز بجنگد و با چنگ و دندان همین یک امتیاز را برای خودش حفظ کند. رقابت پیکان با استقلال به لحاظ ابزار و داشته‌ها، یک رقابت کاملا نابرابر است. هیچ اشکالی هم ندارد که تیمی با یک ترکیب جوان، روبه‌روی یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ اتوبوس بچیند. این دیگر مشکل استقلال است که با دو جین مهاجم و این همه ستاره، نمی‌تواند دفاع تیمی مثل پیکان را باز کند.

 

بی‌نظم و بینقشه

استقلال در بعد فنی، چیز زیادی برای عرضه در این هفته‌ها نداشته است. وقت نگاه کردن به شیوه بازی این تیم، نشانه‌ای از تمرین‌ها دیده نمی‎شود. در حقیقت استقلال اصلا تیم منظمی نیست و طرح و برنامه آن برای حمله کردن و ساخت بازی، به هیچ وجه در تیم دیده نمی‌شود. بدون تردید ساپینتو نقشه‌های فنی زیادی دارد اما حداقل تا امروز، اصلا نتوانسته این نقشه‌ها را عملی کند. ادامه این وضعیت برای این مربی بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

 

امتیازهای کوچک، حسرت‌ بزرگ

استقلال در شروع فصل برنامه نسبتا راحتی داشت. آنها به جز تقابل با سپاهان، نبردهای بسیار کم‌دردسری با مس، ملوان، پیکان و نفت مسجدسلیمان داشتند. با چنین برنامه‌ای، استقلال باید بین 12 تا 13 امتیاز به دست می‌آورد اما فقط هشت امتیاز گرفت تا در همین هفته‌ها سه امتیاز از پرسپولیس عقب بیفتد. این امتیازهای به ظاهر ساده، بعدها به حسرت‌های بسیار بزرگی برای استقلال تبدیل خواهند شد. شاید آبی‌ها در پایان فصل حسرت این امتیازهای از دست رفته را بخورند.