پرنده‌فروش، ناجی، کشتی‌گیر!

باز شدن پای یورگن لوکادیا به گل‌زنی، تنها خبر خوب این هفته برای قرمزها در خط حمله نبود. باشگاه سرانجام با شیخ دیاباته به توافق رسید و این بازیکن را رسما به خدمت گرفت. حالا خط حمله این باشگاه، دو ستاره خارجی دارد و بسیار قدرتمند به نظر می‌رسد. قبل از یورگن و شیخ، ستاره‌های خارجی زیادی در خط حمله سرخ‌ها به میدان رفته‌اند. در بین این بازیکنان از هر قشری فوتبالیست دیده می‌شود. از پرنده‌فروش و کشتی‌گیر تا گل‌زن قهار و البته بازیکنانی که صرفا برای پول درآوردن به فوتبال ایران ملحق شدند.

آریا   رهنورد

 

    

اولین گل‌زن خارجی دربی

اولین بازیکن آفریقایی تاریخ پرسپولیس و البته اولین گل‌زن خارجی تاریخ دربی‌ها، یک مهاجم بود. عیسی ترائوره زمان زیادی برای این تیم بازی نکرد اما در همان دوران نسبتا کوتاه در این تیم محبوب شد. او حتی بعد از پایان دادن به دوران بازی در فوتبال ایران باقی ماند و رابط بازیکنان آفریقایی و لیگ برتر شد. عیسی بازیکن باکیفیتی بود، هرچند که نمی‌توانست یک سوپراستار برای این باشگاه باشد.

داستان یک جنجال

مدتی بعد از جدایی عیسی، قرمزها با یک مهاجم بسیار سرشناس به توافق رسیدند. کریستوفر ره بازیکنی بود که سابقه حضور در تیم‌هایی مثل آرسنال و موناکو را داشت. او می‌توانست یکی از بهترین خریدهای خارجی تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد اما هرگز به ایران سفر نکرد. ره بعد از امضای یک پیش قرارداد با پرسپولیس، از سفر به ایران امتناع کرد و جالب است که حتی توانست پرسپولیس را در فیفا با جریمه روبه‌رو کند. او اولین اشتباه بزرگ خارجی در خط حمله پرسپولیس بود.

کم‌مصرف‌هایی از نیجریه

خارجی‌های بعدی خط حمله سرخ‌ها از نیجریه آمدند. باشگاه ابتدا سامبو جوچی را جذب کرد و بعد از مدتی نیز به سراغ رافائل ادرهو رفت. این دو خرید اما به هیچ وجه خریدهای خوبی برای باشگاه پرسپولیس نبودند. دو خرید اشتباه که هیچ کمکی به خط حمله قرمزها نکردند و به بار اضافه‌ای برای خط حمله این تیم تبدیل شدند. دوران حضور آنها در این باشگاه خیلی زود تمام شد.

گزینه‌هایی از خاورمیانه

پرسپولیس در سال‌هایی که نمی‌خواست هزینه زیادی برای خرید مهاجم خارجی انجام بدهد، به سراغ دو بازیکن از خاورمیانه رفت. زیاد شعبو و لویی صلاح حسن، دو گزینه خط حمله این تیم از سوریه و عراق بودند. بازیکنانی که البته در کشور خودشان هم مهره‌های چندان خوبی به شمار نمی‌رفتند و در پرسپولیس هم اصلا موفق نبودند. باشگاه نیز دیگر بعد از این دو نفر هرگز به سراغ خرید مهاجم از خاورمیانه نرفت.

یک خاطره خوب

قرمزها برای چند فصل مهاجم خارجی نداشتند و اواسط لیگ هفتم به سراغ ماته دراگه جوویچ رفتند. این مهاجم کروات سروصدای زیادی نداشت و در آرامش برای تیم به میدان می‌رفت. ماته که بیشتر دیدارها را روی نیمکت شروع کرده بود، در چند تجربه بازی برای این تیم خاطره‌های خوبی به جا گذاشت و به خصوص در نبرد با پیکان یک پاس گل عالی به محسن خلیلی داد. او در نهایت قهرمانی لیگ را با پرسپولیس جشن گرفت و البته در پایان فصل، باشگاه را ترک کرد.

یک خاطره بد

قرمزها که به تازگی قهرمان لیگ شده بودند، به سراغ یک ستاره خارجی برای خط حمله رفتند. ابراهیم توره که با پیکان در فوتبال ایران درخشیده بود، لباس قرمزها را بر تن کرد و در این تیم روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت. توره خیلی زود با افشین قطبی به مشکل خورد و در فهرست سیاه این مربی قرار گرفت. بهترین روزهای این مهاجم در فوتبال ایران زمانی رقم خوردند که او راهی سپاهان شد. توره آنقدر در این تیم درخشید که بعدها حتی توانست پیراهن موناکو را به تن کند. موناکو البته آن روزها در سطح دوم فوتبال فرانسه حضور داشت.

مهاجمی که پرنده‌فروش بود

یکی از بدترین خریدهای خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس، توسط افشین قطبی جذب شد. قطبی با یک آمار عجیب و فضایی دی کارمو را جذب کرد اما مشخص شد که این آمار واقعیت نداشته است. خیلی‌ها می‌گفتند او در برزیل اصلا فوتبالیست نبوده و به شغل پرنده‌فروشی مشغول بوده است. دی کارمو حتی در باز کردن دروازه خالی هم مشکل داشت و در نهایت هم در مسیر ترک باشگاه قرار گرفت. او به یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های هجومی تاریخ باشگاه تبدیل شد.

اولین بازیکن آفریقایی تاریخ پرسپولیس و البته اولین گل‌زن خارجی تاریخ دربی‌ها، یک مهاجم بود. عیسی ترائوره زمان زیادی برای این تیم بازی نکرد اما در همان دوران نسبتا کوتاه در این تیم محبوب شد

گلی که سوشا را کشت

قرمزها عادت داشتند مهاجمان درخشان خارجی باشگاه‌های ایرانی را جذب کنند اما عجیب بود که این بازیکنان در این تیم نمی‌درخشیدند. یکی از این نفرات اشپیتیم آرفی بود. بازیکنی که در فوتبال مشهد درخشش خیره‌کننده‌ای داشت اما در جمع قرمزها نهایتا یک بازیکن متوسط بود. مهم‌ترین گل او برای باشگاه گلی بود که وارد دروازه سوشا مکانی کرد. گلی که در نبرد بین استیل‌آذین و پرسپولیس، جنجال‌های وحشتناکی به وجود آورد. آرفی حتی در پایان دوران فوتبالش در ایران ماند و حتی در چند فیلم و سریال ایرانی نیز بازی کرد!

شروع خوب، پایان بد

در فصلی که قرمزها کرانچار را روی نیمکت داشتند، یک وینگر برزیلی به این تیم ملحق شد. وسلی برازیلیا تکنیک بسیار خوبی داشت و هواداران باشگاه نیز به او علاقه‌مند شدند. روند خوب وسلی اما در میانه‌های فصل متوقف شد و او دیگر نتوانست این عملکرد خوب را ادامه بدهد. وسلی هم خیلی زود پرسپولیس را ترک کرد.

مستر هت‌تریک

بدون تردید هیچ‌کدام از بازیکنان خارجی در تاریخ پرسپولیس، محبوب‌تر از ایمون زاید نشده است. بازیکنی که به خاطر هت‌تریک تاریخی‌اش در دربی 74، به یک اسطوره در بین طرفداران باشگاه تبدیل شد. او دو بار دیگر هم برای قرمزها هت‌تریک کرد و حتی این روند را در لیگ قهرمانان آسیا هم ادامه داد. ایمون تنها یک سال و نیم در جمع قرمزها حضور داشت اما در همین مدت، قلب طرفداران باشگاه را به تسخیر خودش درآورد.

فوتبال یا کشتی؟

خرید حمید درخشان برای خط حمله پرسپولیس، شباهت زیادی به تیم خود این مربی داشت. بازیکنی بدقواره که به نظر می‌رسید قبل از حضور در فوتبال ایران کشتی‌گیر بوده است. گابریل تادئو در اولین پنجره نقل و انتقالات، تیم را ترک کرد و هیچ‌کس هم در بین طرفداران تیم دلتنگ این بازیکن نشد.

آن گل عجیب

شاید جری بنگستون بازیکن درجه یکی نبود اما باز کردن دروازه استقلال در دربی آن هم در ثانیه‌های پایانی برای فرار از شکست، جایگاه خوبی در بین طرفدارها برای او ایجاد کرد. جری یکی از عجیب‌ترین گل‌های تاریخ دربی را با اندام تحتانی‌اش به ثمر رساند!

مهاجم شبح

در دوران برانکو دو بازیکن اوکراینی به تیم اضافه شدند که هیچ‌کس نفهمید چرا به این تیم آمدند و چه کسی عامل ورودشان به ایران بود. یکی از این دو بازیکن در خط حمله به میدان می‌رفت. بازیکنی که البته هیچ‌وقت حتی یک نمایش فراتر از متوسط در این تیم نداشت. ولادیمیر پریموف به لحاظ کیفی یکی از بدترین خارجی‌های تاریخ این تیم محسوب می‌شد.

بدون تردید هیچ‌کدام از بازیکنان خارجی در تاریخ پرسپولیس، محبوب‌تر از ایمون زاید نشده است. بازیکنی که به خاطر هت‌تریک تاریخی‌اش در دربی 74، به یک اسطوره در بین طرفداران باشگاه تبدیل شد

گادوین محبوب می‌شود

بعد از درخشش در پیکان، منشا راهی پرسپولیس شد. بازیکنی که توانست در این تیم گل‌های بسیار مهمی بزند. گل دیدنی او به الدحیل هنوز از ذهن هواداران پرسپولیس پاک نشده است. یحیی در این فصل هم تلاش کرد تا منشا را دوباره جذب کند اما این اتفاق رخ نداد و او در مس رفسنجان ماند.

سنگین و کشنده

به فهرست خریدهای خارجی بد دوران برانکو باید بودیمیر را هم اضافه کرد. بازیکنی که با یک قرارداد سنگین و کم‌ترین تحرک ممکن در زمین پرسپولیسی شد. بودیمیر البته گل قهرمانی تیمش در لیگ هجدهم را زد اما در مجموع خرید بدی بود. خرید بدتر تیم، با جذب جونیور براندائو اتفاق افتاد. بازیکنی که هواداران باشگاه فسخ قراردادش را جشن گرفتند!

بدترین خریدهای ممکن

آخرین خارجی‌های پرسپولیس قبل از لوکادیا، خریدهای افتضاحی از کار درآمدند. استوکس طبق عادت غیب شد و تیم را با جریمه سنگینی روبه‌رو کرد، اوساگونا به لحاظ فنی فاجعه بود و در برخورد جام حذفی با رقیب سنتی، یک ضربه حساس پنالتی را به آسمان فرستاد. تمیروف هم حتی در زدن یک شوت ساده مشکل داشت و هرگز نمی‌توانست دردی از این تیم دوا کند.