آریا   طاری

لیورپول برای مدت زیادی هوادارانش را در انتظار اولین برد فصل گذاشت اما بردی را به آنها هدیه کرد که ارزش این صبر و انتظار را داشت. آنها در یک مسابقه تاریخی 9 گل به بورنموث زدند تا به صورت مشترک با چند تیم دیگر، خالق سنگین‌ترین پیروزی و طبعا سنگین‌ترین شکست تاریخ لیگ برتر باشند. این برد، تیم کلوپ را از پیله‌ای که در شروع فصل به دور خودش کشیده بود، خارج کرد. حالا همه متوجه شده‌اند که قرمزها از چه قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و چه تیم ترسناکی به نظر می‌رسند.

من یونایتد 9- صفر ایپسویچ تاون

تا قبل از آن که لیورپول، بورنموث را به خاک و خون بکشاند، بهترین برد و بدترین شکست تاریخ لیگ برتر تنها به یک مسابقه اختصاص داشت و هنوز شریکی برای این بازی پیدا نشده بود. چهارم مارس 1995 در ورزشگاه اولدترافورد، یونایتد 9 بار توپ را از خط دروازه ایپسویچ عبور داد. اندی کول که آن روزها گرانقیمت‌ترین مهاجم فوتبال انگلیس بود، در آن بازی پنج گل زد، مارک هیوز هم دو بار دروازه حریف را باز کرد. روی کین و پل اینس هم هر کدام یک بار در فهرست گل‌زنان این بازی تاریخی قرار گرفتند. این برد یونایتد را بالاتر از بلک‌برن به صدر جدول لیگ برتر انگلیس رساند. برای سال‌ها هیچ تیمی نتوانست چنین اختلافی را در یک مسابقه لیگ برتر تکرار کند.

لسترسیتی 9-صفر ساوتهمپتون

24 سال طول کشید تا یک تیم دوباره بتواند در یک بازی لیگ برتر 9 اختلاف با حریف ایجاد کند و به بازسازی نتیجه تاریخ تیم سر الکس فرگوسن بپردازد. آن تیم لسترسیتی بود که تجربه نادر دو هت‌تریک در یک مسابقه لیگ برتر را رقم زد و همه را شگفت‌زده کرد. در آن مسابقه هم آیوزه پرز و هم جیمی واردی برای لستر هت‌تریک کردند تا یک نمایش رویایی و فراموش‌نشدنی را برای این تیم پشت سر بگذارند. چیلول، تیلمانس و جیمز مدیسون هم گل‌های دیگر این مسابقه را به ثمر رساندند تا لستر یک برد عجیب و باشکوه را به دست بیاورد. این بهترین برد یک تیم مهمان در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر انگلیس به حساب می‌آید.

منچستریونایتد 9- صفر ساوتمهپتون

یونایتد که رکورد‌ش را توسط لستر از دست داده بود، دو سال بعد رکورد دیگری خلق کرد و تبدیل به اولین تیم تاریخ لیگ برتر شد که دو مسابقه را با اختلاف 9 گل می‌برد. جالب اینکه باز هم ساوتهمپتون در نقش قربانی قرار گرفت. حالا آنها هم اولین تیمی شدند که در دو بازی از لیگ برتر با اختلاف 9 گل شکست می‌خوردند. به همین خاطر هم بود که بعد از شکست سنگین بورنموث روبه‌روی لیورپول، باشگاه ساوتهمپتون با یک توییت به این تیم دلداری داد. یونایتد در آن مسابقه، هشت گل‌زن مختلف داشت. به جز مارسیال که در آن نبرد دو گل زد، فن بیساکا، رشفورد، کاوانی، مک تامینی، برونو فرناندز و دنیل جیمز آن روز برای منچستر گل زدند و بدنارک هم یک بار به اشتباه دروازه تیم خودی را باز کرد.

تاتنهام 9-یک ویگان اتلتیک

اواخر سال 2011 بود که تاتنهام در وایت هارت لین، خاطره تاریخی یونایتد را تکرار کرد و 9 گل به حریفش زد. 9 دقیقه بعد از شروع این بازی، پتر کرواچ اولین گل را به ویگان زد. نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید و ویگانی‌ها امیدوار بودند تا در نیمه دوم به بازی برگردند و کار را به تساوی بکشانند اما تاتنهام تازه گرم شده بود! در نیمه دوم آرون لنن، دیوید بنتلی و نیکو کرانچار برای اسپرز گل زدند و جرمین دفو نیز به تنهایی پنج گل به ثمر رساند تا یک نتیجه کاملا تاریخی در این مسابقه رقم بخورد. او در هفت دقیقه، یکی از سریع‌ترین هت‌تریک‌های تاریخ لیگ برتر را انجام داد. دفو در آن بازی بعد از اندی کول و آلن شیرر، تبدیل به سومین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که در یک مسابقه پنج گل می‌زند.

نیوکاسل 8- یک شفیلدونزدی

تجربه زدن پنج گل در یک بازی توسط آلن شیرر، به بهترین برد تاریخ نیوکاسل در لیگ برتر ختم شده است. در ماه سپتامبر سال 1999، نیوکاسل روبه‌روی شفیلدونزدی قرار گرفت و حریف را با نتیجه له‌کننده هشت بر صفر شکست داد. به جز شیرر، هیوز، دایر و اسپید هم در آن بازی خاص برای نیوکاسل گل زدند. گری اندرو اسپید که آن روزها چهره محبوب هواداران نیوکاسل بود، بعدها سرمربی تیم ملی ولز شد و کمی بعد با خودکشی به زندگی‌اش پایان داد.

چلسی 8-صفر ویگان اتلتیک

ویگان هم درست مثل ساوتهمپتون، در جمع تیم‌هایی دیده می‌شود که دو شکست دردناک و فاجعه‌بار را در تاریخ لیگ برتر پشت سر گذاشته‌اند. در ماه می سال 2010، چلسی روبه‌روی ویگان قرار گرفت و هشت بار دروازه این تیم را باز کرد. دروگبا آن روز دو گل برای تیمش زد و اشلی کول، انلکا، لمپارد و کالو گل‌زنان دیگر چلسی در آن مسابقه فراموش‌نشدنی بودند.