آریا   طاری

آرسنال و سیتی، اولین و آخرین برنده هفته افتتاحیه لیگ برتر بودند. هفته‌ای جذاب با اتفاقات و ماجراهای دلچسب که هواداران فوتبال در انگلیس و سراسر دنیا را به وجد آورد. از بین 20 تیم حاضر در لیگ برتر، این هفته فقط پنج تیم موفق به گل‌زنی نشدند و حتی یک بازی هم با تساوی بدون گل به پایان نرسید. این هفته جذاب با سکوهای کاملا پر، گل‌های دیدنی و نبردهای هیجان‌انگیز، شگفتی خاصی هم نداشت. البته اگر شکست خوردن یونایتد در خانه روبه‌روی تیم‌های معمولی را دیگر به فهرست اتفاقات روزمره اضافه کنیم! ورود هالند و داروین نونیز به لیگ برتر نیز، به جذاب‌ترین شکل ممکن رقم خورد. به بهانه شروع هفته دوم لیگ برتر، بد نیست به مرور مهم‌ترین ماجراهای هفته اول لیگ بپردازیم.

علیه فانتزی‌بازها!

گابریل ژسوس اولین بازی‌ رسمی‌اش را برای توپچی‌ها انجام داد و این هفته یک برد مهم را در زمین پالاس تجربه کرد. با این حال نمایش خود او به صورت فردی چندان جالب توجه به نظر نمی‌رسید. ژسوس بعد از درخشش خیره‌کننده در بازی‌های پیش فصل، کاپیتان «تیم فانتزی» خیلی از هواداران لیگ برتر بود اما روبه‌روی پالاس حتی «یک شوت» درون چارچوب نداشت و هیچ موقعیتی هم برای هم‌تیمی‌ها خلق نکرد. انتظارها از این بازیکن در آرسنال بسیار بالا خواهد بود. او در سیتی هیچ‌وقت به یک ستاره کلیدی تبدیل نشد و حالا امیدوار است که این کار را در ترکیب تیم آرتتا انجام بدهد. البته میزان انتقادها از این بازیکن در حالی که فقط یک بازی رسمی با لباس آرسنال انجام داده کمی غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. با این حال شاید این تقصیر خود ژسوس باشد که با درخشش ویژه در اردوی پیش‌فصل، انتظارها را از خودش بالا برده است. او هفته آینده برای اولین بار در لیگ برتر به عنوان یک توپچی روبه‌روی هوادارهای آرسنال بازی خواهد کرد.

زمین خشک، زمین خیس

برخلاف انتظارها، یورگن کلوپ و تیمش این هفته به تیم تازه‌وارد فولام امتیاز دادند و حتی فاصله‌ای با شکست خوردن برابر این حریف نداشتند. به جز درخشش میتروویچ و دبل جذاب او، گل‌زنی داروین نونیز هم برای لیورپول جالب بود. او هم مثل هالند فصل را خوب شروع کرد. جالب اینکه نونیز سومین بازیکن تاریخ لیگ برتر است که بعد از ورود به زمین به عنوان جانشین در اولین بازی، موفق به گل‌زنی می‌شود. خاص‌ترین داستان این مسابقه اما انتقاد یورگن کلوپ از چمن کراون کاتیج بود. او بعد از بازی از خشک بودن این زمین به شدت انتقاد کرد. بلافاصله صفحه رسمی باشگاه فولام در یک پاسخ کنایه‌آمیز، تصاویری از آب پاشی چمن را به اشتراک گذاشت تا روی طراوت کافی چمن تاکید کرده باشد. به هر حال این اولین جنجال نصفه و نیمه در رقابت‌های این فصل لیگ برتر بود. جایی که کلوپو و باشگاه فولام روبه‌روی هم ایستادند و یک چالش را مقابل هم تجربه کردند.

گل به خودی شماره یک

بدشانس‌ترین بازیکن این هفته لیگ برتر رایان ایت نوری بود که نامش به عنوان زننده اولین گل به خودی فصل نیز ثبت شد. ولوز در نبرد جذاب با لیدز، خیلی زود توسط پودنس به گل رسید اما سفیدها به بازی برگشتند و با ضربه رودریگو همه چیز را به تساوی کشاندند. به نظر می‌رسید این مسابقه با این نتیجه تمام می‌شود اما رایان ایت نوری به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا یک پیروزی جذاب برای لیدز رقم بخورد و تیمی که فصل گذشته گزینه سقوط بود، فصل را عالی شروع کند. نوری در دو فصل گذشته در ترکیب ولوز به میدان رفته و جالب اینکه در هر فصل نیز یک گل برای تیمش زده است. او حالا در این فصل درست به اندازه گذشته گل زده اما به اشتباه دروازه خودی را باز کرده و مقصر اصلی اولین شکست تیم لقب گرفته است!

راستِ جهنمی

صدرنشینی هفته اول لیگ برتر، سهم تیمی شد که خیلی زود دروازه‌اش را در زمین خودی باز شده دیده بود. تاتنهام کونته با وجود دریافت گل زودهنگام روبه‌روی ساوتهمپتون، به خوبی به بازی برگشت و توانست با زدن چهار گل، بهترین برد هفته را جشن بگیرد. جالب است بدانید که با وجود شناخته شدن کونته به عنوان یک مربی دفاعی، تیم او توانسته در سال 2022 بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر گل بزند. نکته جالب توجه در مورد این نمایش، عملکرد درخشان دو بازیکن سمت راست اسپرز بود. امرسون رویال و دیان کولوسفسکی هماهنگی حیرت‌آوری در این سمت از زمین داشتند و هر دو نیز بهترین‌های این مسابقه بودند. پاس گل امرسون به دیان در صحنه رقم خوردن گل چهارم، این همکاری رویایی را کامل کرد. سمت راست اسپرز این فصل تیم‌های زیادی را با دردسر روبه‌رو خواهد کرد.

کانته تمام نمی‌شود

چلسی در تابستان نفرات زیادی را از دست داده و نسبت به گذشته تیم معمولی‌تری شده است. جدایی همزمان لوکاکو و ورنر نیز روی خط حمله این تیم تاثیر گذاشته است. چلسی این هفته به سختی اورتون را شکست داد و این پنالتی جورجینیو بود که تیم را در این جدال برنده کرد. با این وجود باز هم این انگولو کانته بود که عصای دست توخل شد. کانته بهترین بازیکن زمین بود و ثابت کرد که اصلا تمام نمی‌شود. یک ستاره دونده و خستگی‌ناپذیر که نمایشی رویایی در اولین بازی این فصل چلسی داشت.

کام‌بک به سبک یک زنبور

بهترین بازگشت این هفته لیگ برتر سهم زنبورها شد. برنتفورد در یک ساعت اول بازی با لستر نمایش افتضاحی داشت و اصلا خوب بازی نکرد اما در 30 دقیقه پایانی طوفان به راه انداخت. آنها ابتدا با تروی دینی اختلاف را کم کردند و سپس با گل‌زنی تعویض طلایی‌شان جاشوا داسیلوا، یک امتیاز این مسابقه را از دهان روباه بیرون کشیدند! برنتفورد نشان داد که همان روحیه عالی فصل گذشته را دارد و به هیچ وجه نمی‌خواهد حتی به منطقه سقوط نیز نزدیک شود. آنها باز هم با همان شور و حال همیشگی فوتبال بازی کردند.

کاپیتانی که کاپیتان نیست

کابوس بزرگ شیاطین سرخ در این فصل هم ادامه دارد. آنها در اولین هفته لیگ در زمین خودی از برایتون شکست خوردند. جدا از غیبت رونالدو در ترکیب اولیه و واکنش‌های خاص او روی سکو، اشتباه عجیب مگوایر در تونل ورزشگاه هم سوژه رسانه‌ها شد. کاپیتان یونایتد تیمش را در سمت اشتباه تونل نگه داشته بود. کاپیتانی این مدافع در منچستر، یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی این تیم به شمار می‌رود. او در فاز دفاعی هم عملکرد بسیار بدی داشت و یک تجربه ناامیدکننده دیگر را این بار در تیم تن هاگ سپری کرد.

هیولایی به اسم هالند

ستاره بی چون و چرای اولین هفته لیگ برتر بدون تردید ارلینگ هالند بود. او و تیمش نبردی دشوار را در زمین وستهم برگزار کردند. هالند در نیمه اول از روی نقطه پنالتی دروازه حریف را باز کرد. او آنقدر مشتاق زدن اولین گل رسمی با لباس سیتی بود که بلافاصله توپ را از روی زمین برداشت و دروازه حریف را باز کرد. پپ گواردیولا در پایان مسابقه در مورد پنالتی هالند، حرف جالبی زد:«او به سرعت توپ را برداشت و ضربه را زد. حس می‌کنم اگر هم‌تیمی‌ها به سراغش می‌آمدند و می‌خواستند توپ را بگیرند، با مشت به صورت‌شان می‌کوبید. اعتماد به نفس او را خیلی دوست دارم!». هالند در نیمه دوم روی یک پاس بسیار زیبا از دی بروینه نیز گل دوم را زد تا بهترین شروع ممکن را در لیگ برتر تجربه کرده باشد. او بهترین بازیکن سیتی و یکی از بهترین نفرات این هفته لیگ برتر بود. پپ گواردیولا البته نسبت به میزان تمجیدها از این بازیکن کمی نگران به نظر می‌رسد:«وقتی هالند آن توپ را روبه‌روی لیورپول خراب کرد، همه گفتن او یک خرید بد و یک بازنده است. حالا که دو گل به وستهم زده، همه او را با آنری و رونالدو مقایسه می‌کنند. دست از این مقایسه‌ها بردارید و به هالند زمان بدهید». به هر حال شروع ستاره نروژی در لیگ برتر، هیجان‌انگیز بوده و او می‌خواهد در اولین فصل حضور در این لیگ، کفش طلا را به دست بیاورد. هرچند که رقبای بسیار سختی برای این کار خواهد داشت.