آریا   رهنورد

آیا مسی به بارسا برمی‌گردد؟ این سوالی است که از اولین روز جدایی لئو از باشگاه همواره مطرح شده است. این بار اما ماجرا کمی جدی‌تر به نظر می‌رسد. چراکه خوان لاپورتا به شکل صریحی از علاقه‌اش به بازگشت این بازیکن صحبت کرده و سرمربی تیم نیز از این علاقه به شکل جدی پرده برداشته است. تابستان سال آینده قرارداد مسی با پاریس تمام می‌شود و این بازیکن دوباره آزاد خواهد بود تا درباره آینده‌اش تصمیم بگیرد. اگر قرار باشد پیوند دوباره‌ای بین او و بارسا به وجود بیاید، این اتفاق باید در همان تابستان رخ بدهد. در غیر این صورت، داستان او و بلوگرانا را باید برای همیشه تمام‌شده بدانیم.

برای اولین بار بعد از جدایی لئو مسی، مدیران باشگاه بارسا بالاخره از احتمال بازگشت او به تیم صحبت کرده‌اند. تقریبا یک سال از ترک بارسا توسط مسی با تصمیم باشگاه سپری شده و خوان لاپورتا که این اواخر در مورد اعجوبه باشگاه سکوت کرده بود، ترجیح داده این سکوت را بشکند و از بازگشت مسی صحبت کند. لاپورتا بعد از سپری کردن یک تابستان دیوانه‌وار و تغییر دادن ترکیب بارسا، حالا رویا و انگیزه بزرگی برای بازگرداندن مسی در سر دارد. ماموریتی که البته به هیچ وجه ساده نخواهد بود. اول از همه، باید بدانیم که برای این فصل بازگشتی در کار نیست.

مسی هنوز یک سال دیگر با پی‌اس‌جی قرارداد دارد و در این سال جایی نخواهد رفت. او می‌خواهد با تیمش، قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان را به دست بیاورد و با امباپه و نیمار، همه جام‌های ممکن را فتح کند. قرارداد مسی و پاریس اما تابستان سال آینده تمام می‌شود و او دوباره بازیکن آزاد خواهد بود. اتفاقی که یک شانس دیگر برای بازگرداندن او در اختیار بارسا قرار می‌دهد. لاپورتا اصرار دارد که دوران مسی در نیوکمپ تمام نشده و او شایسته یک فصل دیگر با لباس بارسا است که در تک تک دیدارهای آن به صورت ایستاده تشویق شود. مسی در روزهایی از بارسا جدا شد که در استادیوم خبری از تماشاگر نبود. در حقیقت آخرین روزهای او با لباس آبی اناری، بدون دیدار با تماشاگرها به پایان رسید و این اصلا پایان خوبی برای بهترین بازیکن تاریخ باشگاه نبود. حالا اما لاپورتا برای بازگرداندن لیونل تلاش می‌کند و اخیرا هم ژاوی از علاقه‌اش به حضور دوباره مسی در تیم صحبت کرده است. خود مسی ترجیح داده صحبتی در این مورد به زبان نیاورد. او روی پی‌اس‌جی متمرکز شده و هدف مهم بعدی‌اش نیز درخشش در جام جهانی با لباس آرژانتین است. هیچ اتفاق دیگری نمی‌تواند ذهنیت این بازیکن را در چنین شرایطی به هم بریزد.

مسی در پایان قراردادش با پاریس، چند انتخاب خواهد داشت. انتخاب اول، ماندن در این تیم و ادامه همکاری‌اش با پاریسی‌ها خواهد بود. انتخاب دوم رفتن به لیگ آمریکا و ملحق شدن به چند مشتری دست به نقد در این لیگ است. انتخاب سوم هم بازگشت به بارسا خواهد بود. خیلی از اطرافیان مسی، باور دارند که بچه‌های او علاقه‌مند به بازگشت به شهر سابق و زندگی در بندر بارسلون هستند و این می‌تواند یک انگیزه قدرتمند برای بازگشت مسی باشد. با این حال او با حالت خوشی از تیم جدا نشده و به همین خاطر رابطه‌اش با لاپورتا کمی پیچیده است. لئو از کسانی بود که نقش بسیار مهمی در پایان دوران مدیریتی بارتمئو و رای عدم کفایت این مدیر داشتند. در حقیقت او کاتالیزور ورود لاپورتا به بارسا شد اما باشگاه قراردادش را تمدید نکرد. همین اتفاق موجب شد مسی احساس کند که سوژه یک خیانت بزرگ بوده است. او حتی در آخرین صحبت‌هایش به عنوان بازیکن بارسا، هیچ تقدیری از لاپورتا نداشت و همین مساله نشان داد که اوضاع بین آنها پیچیده شده است. پس برای بازگشت مسی ابتدا باید او و رییس باشگاه به صلح برسند. مشکل بزرگ بعدی مسی نیز با جرارد پیکه است. بازیکنی که تا قبل از جدایی این ستاره قراردادش را کاهش نداد و ظاهرا با مسی به بن‌بست رسیده بود. ظاهرا یکی از شرط‌های پدر مسی برای بازگشت پسرش نیز جدایی پیکه است. در نتیجه نباید تصور کرد که این اتفاق به سادگی رخ می‌دهد. لئو یک بار طعم جدایی از بارسا را چشیده و حالا فقط در شرایطی برمی‌گردد که خواسته‌هایش درتیم رنگ حقیقت بگیرند.

مسی بخشی جدانشدنی از تاریخ بارسا خواهد بود. بازگشت یا عدم بازگشت او به تیم هم تاثیری در این اتفاق نخواهد داشت. او کارهایی فراتر از یک فوتبالیست برای بارسا انجام داده است. با این وجود همه هواداران بلوگرانا دوست دارند این ستاره را دوباره در لباس تیم محبوب تماشا کنند. او شایسته یک خداحافظی به مراتب باشکوه‌تر از تیم خواهد بود. شاید خیلی از تیم‌های لالیگایی نیز از بازگشت مسی استقبال کنند. چراکه لالیگا بدون این ستاره، چیز باشکوهی را از دست داده است. به هر حال برای شنیدن تصمیم کلیدی لئو، باید منتظر تابستان بعدی باشیم.