همزمانی تایید صلاحیت مهدی تاج و نصف شدن جریمه مارک ویلموتس، چندان تصادفی به نظر نمی‌رسد . از شواهد این طور پیداست که مهدی تاج را باید رئیس جدید تشکیلات فوتبال ایران بدانیم. جالب اینکه برخی رسانه‌های نزدیک به این چهره، چنان از کاهش جریمه ویلموتس می‌نویسند که انگار این عدد به صفر رسیده است. آن هم در حالی که فدراسیون هنوز باید «سه میلیون یورو» به این مربی پرداخت کند. رقمی که می‌توانست صرف آماده‌سازی تیم ملی در مسیر رسیدن به رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر شود. بازگشت دوباره تاج به فوتبال، نشان می‌دهد در فوتبال ایران عملکرد گذشته و کارنامه افرادی اصلا تاثیری در موقعیت فعلی‌شان ندارد!

کاهش جریمه فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس نه یک موفقیت بزرگ، که تنها یک شکست کوچک‌تر است. خیلی‌ها قصد دارند این موضوع را به عنوان یک اتفاق بزرگ در ذهن هواداران فوتبال ایران جا بیاندازند اما فدراسیون فوتبال ایران هنوز باید «سه میلیون یورو» در این پرونده پرداخت کند و علاوه بر این، به ازای هر ماه نیز رقمی به عنوان جریمه به این مبلغ افزوده خواهد شد. در نتیجه فوتبال ایران هنوز با جریمه‌ای بسیار سنگین روبرو است و باید بخش مهمی از پاداش صعود به جام جهانی 2022 را برای این اتفاق هزینه کند. نکته عجیب این‌جاست که عاملان رقم خوردن این قرارداد ننگین، هنوز با هیچ مجازاتی روبرو نشده‌اند. رئیس فدراسیونی که به گفته خودش به جای افراد حقوق‌دان با یک تاجر شکر پای میز امضای قرارداد قرار گرفت، اعضای هیات رئیسه‌ای که به راحتی هر چه تمام‌تر این قرارداد را امضا کردند و این ضرر بزرگ را به فوتبال ایران متحمل شدند و سایر افرادی که در این قرارداد دخیل بودند، با کوچک‌ترین جریمه‌ای روبرو نشده‌اند. آن روزها مدام این فرضیه به گوش می‌رسید که این قرارداد باید از سوی خود آن‌ها پرداخته شود اما این افراد نه تنها با جریمه‌ای روبرو نشدند، بلکه حتی در یک اقدام حیرت‌آور دوباره به انتخابات فدراسیون فوتبال قدم گذاشتند و جالب اینجاست که صلاحیت‌شان نیز بدون هیچ مشکلی تایید شد! در کدام نقطه از کره زمین فردی که هنوز یک پرونده باز قضایی دارد و رای نهایی‌اش اعلام نشده به همین سادگی می‌تواند به قدرت برگردد و در انتخابات شرکت کند؟ چطور کسی از تاج نمی‌پرسد که با وجود همه خسارت‌های وحشتناک وارده به فوتبال در دوره‌اش، دوباره توانسته به همین سادگی در انتخابات قرار بگیرد و بخشی از بازی قدرت در فوتبال ایران باشد؟

وقتی ماجرای انتقادها در پرونده ویلموتس بالا گرفت، مهدی تاج ناگهان دچار بیماری قلبی شد. حالا که صحبت از انتنخابات دیگری به میان آمده، تاج هم ناگهان سلامتی‌اش را به دست آورده و آن بیماری به شکل معجزه‌آسایی بهبود پیدا کرده است. این مدیر البته در این مدت با وجود منفک شدن از فدراسیون، همچنان در ای اف سی حضور داشت و صاحب یک کرسی بود. جالب اینکه ضدایرانی‌ترین آرای ای.اف.سی هم در همین دوره زمانی صادر شد. اگر تاج روابطی داشت که می‌توانست به فوتبال ایران کمک کند، چرا مانع از دست رفتن امتیاز میزبانی باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا و آواره شدن این باشگاه‌ها به مقصد کشورهای دیگر نشد؟ اگر تاج واقعا می‌توانست از جایگاه مدیریتی‌اش استفاده کند، چرا مانع از این نشد که تیم ملی در حساس‌ترین روزهای مقدماتی جام جهانی میزبانی را از دست ندهد؟ چرا او کاری نکرد تا استقلال و پرسپولیس مثل آب خوردن از لیگ قهرمانان آسیا کنار نروند؟ واضح است که کرسی آقای تاج تا امروز کوچک‌ترین کمکی به فوتبال ایران نکرده است. از آن بدتر، اینکه همین رئیس با انتخاب بد ویلموتس و ناتوانی در مدیریت این مربی، فوتبال ایران را در یک قدمی حذف از دور اول مقدماتی جام جهانی قرار داد اما حالا به دنبال این است که از دسترنج افراد دیگر و پاداش صعود به جام جهانی استفاده کند. اگر در این فوتبال همه چیز سر جای خودش بود، مهدی تاج با این کارنامه هیچ شانسی برای نزدیک شدن به فوتبال ایران نداشت اما ظاهرا اینجا هیچ چیز سر جای خودش نیست و هر کس با هر کارنامه‌ای می‌تواند به راحتی نظر مثبت کمیته بدوی برای ورود به فدراسیون را به دست بیاورد. فردی که با آن فاجعه بزرگ از فدراسیون رفت و در ای اف سی هم تاثیر مثبتی برای فوتبال ایران نداشت.

ماجرای مهدی تاج یک آزمون بسیار بزرگ برای همه ارکان ورزش ایران است. اگر کسی دغدغه عدالت دارد، باید سوال‌های مهمی را در این پرونده مطرح کند. تاج بدون پاسخگویی در مورد ویلموتس و بدون جریمه شدن در این ماجرا، در حال پس گرفتن پست سابق‌اش در فوتبال ایران است. فوتبال ایران چطور می‌تواند دوباره به مدیری اعتماد کند که معتقد بود در قرارداد ویلموتس همه چیز را در نظر گرفته، همه جوانب را سنجیده و یک قرارداد عالی بسته است؟ اگر قرارداد او برای تیم ملی هم چیزی شبیه این باشد، باید فاتحه فوتبال ملی را برای مدتی بخوانیم!