آریا رهنورد

تیم یحیی گل‌محمدی یکی از اولین تیم‌هایی است که جلسه‌های تمرینی را برای شروع فصل جدید کلید زده و این روزها با جدیت خودش را مهیای فصل جدید می‌کند. به نظر می‌رسد از دست دادن قهرمانی بعد از پنج جام متوالی، ضربه‌ای تکان‌دهنده برای این تیم بوده و آنها می‌خواهند به هر قیمتی دوباره در این فصل جام را به دست بیاورند. برخلاف تمام مدعیان دیگر، پرسپولیس در تابستان سرمربی‌اش را عوض نکرده اما تغییرات زیادی در ترکیبش به وجود آورده است. این تیم متحول‌شده در این فصل فقط با قهرمانی راضی خواهد شد.

 

ترکیب احتمالی

نام دروازه‌بان ثابت پرسپولیس برای فصل جدید را همه می‌دانند. علیرضا بیرانوند که این روزها زیر نظر مربی گلرهای خارجی باشگاه وسلی ننکا تمرین می‌کند، مرد شماره یک دروازه این تیم در فصل جدید خواهد بود. هیچ‌کس در این مورد تردیدی ندارد و بیرو آماده سپری کردن یک فصل درخشان در این باشگاه است. با توجه به قطعی شدن جدایی رامین رضاییان، سمت راست خط دفاعی نیز به صورت تمام و کمال به دانیال اسماعیلی‌فر سپرده می‌شود. بازیکنی که در چند سال گذشته همیشه در رادار پرسپولیس بوده و حالا خودش را برای بازی در این تیم آماده می‌کند. پرسپولیس برای فصل جدید چهار دفاع وسط هم دارد اما شانس مرتضی پورعلی‌گنجی و گئورگی گولسیانی برای بازی کردن در ترکیب ثابت تیم بیشتر به نظر می‌رسد. آنها یکی از پرتجربه‌ترین زوج‌های دفاعی این فصل لیگ برتر را خواهند ساخت. بر اساس شنیده‌ها مدافع چپ سرخ‌ها در فصل جدید نیز وحید امیری خواهد بود. بازیکنی که سابقه بازی در این بخش از زمین در پرسپولیس و تیم ملی را دارد. در واقع حدس زدن استراتژی یحیی در بخش عقب زمین و پیدا کردن پنج بازیکن انتخابی او در این بخش اصلا دشوار نیست. از این جا به بعد اما همه چیز به نقشه او در تعداد هافبک‌های دفاعی و مهاجم‌ها بستگی خواهد داشت. شنیده می‌شود این مربی قصد دارد به روش چهار دو سه یک برگردد و از کمال و سرلک به صورت همزمان در میانه زمین استفاده کند. در این صورت صادقی، سروش و ترابی نیز سه هافبک پرسپولیس با خاصیت هجومی خواهند بود. در اولین بازی‌های تمرینی، سعید صادقی به جناح راست رفته، ترابی در سمت چپ حضور داشته و سروش رفیعی نیز پشت سر مهاجم تیم بازی کرده است. کاسیانو دیاز هم مهاجم احتمالی سرخپوشان در لیگ برتر بیست و دوم خواهد بود. البته قرمزها نفراتی مثل پاکدل، عبدی و حتی آل‌کثیر را نیز در اختیار دارند و شاید یحیی در نهایت تصمیم به استفاده همزمان از دو مهاجم در ترکیب تیمش بگیرد.

 

نقطه ضعف احتمالی

ترکیب پرسپولیس برای فصل جدید ترکیب بسیار خوبی به نظر می‌رسد اما چند نگرانی در مورد این ترکیب هم وجود دارد. اول اینکه قرمزها در کناره‌های دفاع، بازیکنان تخصصی زیادی ندارند. در حقیقت اگر دانیال اسماعیلی‌فر به یک مسابقه نرسد، سیامک نعمتی باید در پست غیرتخصصی دفاع راست برای تیم به میدان برود. بازیکنی که شاید در اضافه شدن به حمله خوب باشد اما به لحاظ دفاعی هیچ‌وقت نمی‌تواند نقش یک مدافع کامل را در تیم ایفا کند. وحید امیری هم اساسا خودش یک بازیکن غیرتخصصی برای سمت چپ خط دفاعی است. در واقع پرسپولیس ممکن است در فصل جدید در کناره‌های خط دفاع کمی آسیب‌پذیر به نظر برسد. نگرانی دیگر در ترکیب مدنظر یحیی، به نبود جانشین برای هافبک‌های دفاعی برمی‌گردد. اگر قرمزها تصمیم به استفاده از دو هافبک میانی بگیرند، با توجه به جدایی محمد شریفی و خروج احتمالی اسدی، دیگر جانشینی برای کمال و سرلک وجود نخواهد داشت. در نتیجه غیبت هر کدام از این بازیکن‌ها یک دردسر بزرگ برای تیم به وجود خواهد آورد. این موضوع به خصوص با توجه به شرایط سنی و مصدومیت‌های کمال، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

 

نقطه قوت احتمالی

قدرت هجومی پرسپولیس در کناره‌ها، اصلی‌ترین نقطه قوت این تیم برای فصل جدید را می‌سازد. زوج دانیال اسماعیلی‌فر و سعید صادقی در سمت راست و زوج وحید امیری و مهدی ترابی در سمت چپ، پرسپولیس را در کناره‌ها فوق‌العاده زهردار خواهد کرد. قرمزها فصل گذشته در استفاده از نیم‌فضاها و بازی در کناره‌ها اصلا خوب نبودند و حالا یحیی به سراغ جذب گزینه‌های ایده‌آل برای پوشش دادن این مشکل رفته است. این تیم می‌تواند هر حریفی را در کناره‌ها با مشکلات بزرگ و جدی روبه‌رو کند. علاوه بر این نفرات، سروش رفیعی نیز در خلق موقعیت کمک بزرگی به تیم خواهد کرد. قرار دادن سه پاسور برتر فصل گذشته در ترکیب اصلی، یک نقطه قوت بزرگ برای پرسپولیس خواهد بود. تیمی که انتظار می‌رود به لحاظ پاس‌های کلیدی، خلق موقعیت و حتی گل‌زنی، یک فصل درخشان را پشت سر بگذارد و چشم‌ها را خیره کند. با این نفرات و این ترکیب، هیچ انتظاری به جز قهرمانی از این تیم وجود نخواهد داشت. آنها برای بردن جام دست به هر کاری می‌زنند.