آریا رهنورد

«از سیدجلال در کادر فنی استفاده می‌کنیم». این خلاصه صحبت‌های مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در مورد آینده کاپیتان این تیم است. این صحبت یعنی سید دیگر قرار نیست به عنوان «بازیکن» برای قرمزها به میدان برود. او در فصل گذشته نیز بارها از ترکیب اصلی جدا شد و به نظر می‌رسد خرید همزمان پورعلی‌گنجی و گولسیانی نیز، از پایان دوران این ستاره در پرسپولیس حکایت دارد. با این حال همه منتظر تصمیم نهایی خود این بازیکن هستند. آیا در لیگ برتر بیست و دوم، سیدجلال را در قامت یک مربی روی نیمکت قرمزها خواهیم دید؟

پایان یک دوران باشکوه

دوران حضور سیدجلال حسینی در پرسپولیس در لیگ برتر دوازدهم شروع شد. این در حالی است که شایعه حضور او در این تیم از سال‌ها قبل به گوش می‌رسید. سیدجلال در ملوان، گزینه قرمزها بود اما به سایپا رفت و در سایپا گزینه قرمزها بود اما به سپاهان رفت. او سرانجام به جمع قرمزها ملحق شد اما بعد از دو فصل تصمیم به ترک لیگ برتر و رفتن به قطر گرفت. حسینی بعد از فقط یک فصل در قطر، دوباره آماده بازگشت به تیم موردعلاقه شد اما این بار برانکو ایوانکوویچ این مدافع را نخواست تا او یک سال در نفت تهران بازی کند. پیوند حسینی و پرسپولیس اما دوباره برقرار شد تا او در پنج فصل متوالی جام قهرمانی را برای این تیم بالای سر ببرد و به تنهایی به پرافتخارترین بازیکن فوتبال ایران بدل شود. حسینی در دو فینال آسیا نیز با لباس پرسپولیس حاضر بوده است. دوران باشکوه حضور او در این باشگاه را حالا دیگر باید تمام‌شده بدانیم. یک مدافع خارق‌العاده که در همه این سال‌ها بی‌نقص و مستحکم نشان داده است. سوپرمن موردعلاقه هواداران پرسپولیس که همیشه با اکت‌های دفاعی بی‌نظیر و گاهی با گل‌های حساسش به کمک این تیم آمده است.

کریم باقری شماره دو؟

در مورد سیدجلال «مربی» و پرسپولیس، یک سوال کلیدی وجود دارد. اینکه او چه نقشی در این تیم خواهد داشت؟ تا امروز مربی گلرها و مربی بدنساز از این باشگاه جدا شده‌اند و شکی وجود ندارد که حسینی قرار نیست مسئولیتی در این دو نقش بر عهده بگیرد. کریم باقری هم در دوراهی سخت پرسپولیس و تیم ملی، گزینه اول را انتخاب کرده و در این تیم مانده است. همین مساله کار را برای حسینی کمی پیچیده‌تر می‌کند. او می‌توانست جایگزین خوبی برای کریم باشد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترها روی نیمکت بنشیند اما حالا که باقری هم تیم را ترک نکرده، این تصمیم کمی بحث‌برانگیز خواهد بود.

کمی زود نیست سید؟

آیا سیدجلال حسینی اصلا به مربیگری علاقه دارد؟ هیچ‌کس جواب این سوال را به شکل دقیق نمی‌داند. به هر حال برای شروع دوران مربیگری آن هم بلافاصله بعد از پایان بازی، کمی زود به نظر می‌رسد. چهره‌هایی مثل علی دایی و علی کریمی که این کار را انجام دادند، در نهایت مسیر خوبی را طی نکردند و در این زمینه چندان موفق ظاهر نشدند. سیدجلال برای تبدیل شدن به یک مربی خوب، ابتدا باید دوره‌ها و کلاس‌های مربیگری را سپری کند. در مورد محبوبیت و مقبولیت او در فوتبال ایران تردیدی وجود ندارد اما برای سرمربیگری هیچ چیز به اندازه «دانش فنی» اهمیت نخواهد داشت.

سیاستی که باشگاه ندارد

تصمیم باشگاه پرسپولیس و مشخصا سرمربی‌اش در مورد حسینی، پرهیز از تکرار شدن ماجرای مهدوی‌کیا خواهد بود. یحیی به خوبی می‌داند اگر سیدجلال را ناگهان به طرف درهای خروجی هدایت کند، با مشکل و انتقاد روبه‌رو خواهد شد. شاید این پیشنهاد کاری به حسینی نیز به همین خاطر شکل گرفته باشد. با این وجود این روندی نیست که در باشگاه‌های بزرگ دنیای فوتبال رخ بدهد. در این تیم‌ها معمولا یک مسیر تعیین‌شده برای مربی‌ شدن چهره‌های اسطوره‌ای وجود دارد. مسیری که از کار در رده‌های سنی باشگاه می‌گذرد. در حقیقت به ندرت دیده می‌شود که یک چهره محبوب بلافاصله بعد از پایان دوران بازی به کادر فنی تیم اصلی اضافه شود. چراکه تیم بزرگسالان باشگاه جای تجربه کردن نیست. این تیم جایی است که باید تجربه‌های قبلی محک بخورند و مورد آزمایش قرار بگیرند.

در انتظار شکستن سکوت

هنوز همه منتظر شنیدن نظر خود سیدجلال حسینی در این مورد هستند. جالب اینجاست که او تصمیم به سکوت گرفته و هنوز واکنشی به پیشنهاد باشگاه نداشته است. تا همین چند روز قبل، سیدجلال رسما تاکید داشت که هنوز می‌تواند بازی کند و به دنبال ترک پرسپولیس هم نیست. با این وجود شکی نیست که اگر او تصمیم به جدایی بگیرد، پیشنهادهای زیادی برایش به وجود خواهد آمد. صخره دفاع سرخ باید به این سکوت پایان بدهد. حالا زمانی برای یک تصمیم بسیار مهم خواهد بود. تصمیمی که آینده حسینی در فوتبال ایران را نیز تا حدود زیادی مشخص خواهد کرد. آیا این تصمیم سرانجام گرفته خواهد شد؟ همه در انتظار شنیدن واکنش مرد محبوب خط دفاعی پرسپولیس هستند.