جزایر به جای موانع!

تیم ملی ایران سرانجام امروز در یک نبرد دوستانه حاضر خواهد شد. بعد از مدت‌ها قرار گرفتن روبه‌روی موانع تمرینی و گل زدن به گلرهای خودی، حالا ایران این فرصت را دارد که مقابل یکی از تیم‌های خوب قاره آفریقا بازی کند. الجزایر حریف پرآوازه‌ای در قاره آفریقا به حساب می‌آید اما برای بازی با تیم ملی به بسیاری از نفرات اصلی‌اش استراحت داده است. ریاض محرز و چند ستاره کلیدی دیگر این تیم، روبه‌روی ایران غایب هستند تا الجزایر هم بهترین حریف ممکن برای ایران در این اردوی تدارکاتی به حساب نیاید.

آریا رهنورد

طلسم دیدارهای تدارکاتی برای تیم ملی سرانجام امروز شکسته می‌شود و ایران مقابل الجزایر به میدان می‌رود. این اواخر نام‌های زیادی به عنوان رقبای احتمالی تیم ملی مطرح شدند و هر بار مسابقه سرنوشتی به جز لغو شدن پیدا نکرد. ایران نتوانست برای برگزاری دیدار تدارکاتی به کانادا سفر کند و همین مساله برای لغو دو دیدار دوستانه تیم ملی کافی به نظر می‌رسید. در حقیقت با لغو این اردو، فرصت بازی روبه‌روی دو حریف از دست رفت و دیدارهای بعدی نیز به صورت سریالی لغو شدند تا ایران بالاخره الجزایر را در قامت اولین حریف تدارکاتی ببیند. استراحت دادن سرمربی این تیم به اصلی‌ترین مهره‌ها، کیفیت حریف تیم ملی را تقلیل می‌دهد اما برای بازیکنانی که مدت نسبتا زیادی از زمین مسابقه دور بوده‌اند، این یک فرصت بزرگ به نظر می‌رسد. تیم ملی مشغول تمرین مداوم در گرمای طاقت‌‌فرسای قطر بوده و حالا وقتش رسیده که این تمرین‌ها، نتیجه‌شان را در زمین مسابقه نشان بدهند. این مسابقه شاید برای الجزایری‌ها چندان جدی نباشد اما برای تیم ملی ایران بسیار مهم است. چراکه ایران برخلاف الجزایر، توانسته به رقابت‌های جام جهانی 2022 صعود کند. حریف آفریقایی ایران، در چهار دوره جام جهانی حاضر بوده و آخرین حضورش تا امروز را در جام جهانی 2014 تجربه کرده است. آنها دو بار هم روی سکوی اول جام ملت‌های آفریقا قرار گرفته‌اند که آخرینش، سال 2019 بوده است. در مجموع آنها حریفی خوب و قابل اعتنا برای فوتبال ایران به حساب می‌آیند. بدون تردید اگر این تیم با همه نفرات اصلی در این مسابقه حاضر می‌شد، بازی سختی برای تیم ملی به وجود می‌آمد اما در همین شرایط هم، این بازی به کار تیم ملی خواهد آمد.

تیم ملی مشغول تمرین مداوم در گرمای طاقت‌‌فرسای قطر بوده و حالا وقتش رسیده که این تمرین‌ها، نتیجه‌شان را در زمین مسابقه نشان بدهند. این مسابقه شاید برای الجزایری‌ها چندان جدی نباشد اما برای تیم ملی ایران بسیار مهم است

تیم ملی امروز در شرایطی اولین مسابقه دوستانه در مسیر آماده‌سازی برای جام جهانی را برگزار می‌کند که تیم‌های همگروه ایران در جام جهانی برنامه بسیار شلوغی داشته‌اند. ولز در آخرین مسابقه پلی‌آف صعود به جام جهانی روبه‌روی اوکراین قرار گرفت و این تیم را شکست داد. به جز این، آنها مقابل لهستان، هلند و بلژیک در لیگ ملت‌های اروپا بازی کردند و بیست و چهارم خردادماه مسابقه دیگری با هلند خواهند داشت. یعنی ولزی‌ها در این فیفادی، «پنج مسابقه» مختلف را پشت سر گذاشته‌اند. برنامه‌ای که اصلا با برنامه تیم ملی ایران قابل مقایسه به نظر نمی‌رسد. تیم ملی انگلیس نیز با آلمان، ایتالیا و مجارستان مسابقه داده و تا قبل از پایان فیفادی یک بار دیگر در لیگ ملت‌های اروپا با مجارستان روبه‌رو خواهد شد تا «چهار مسابقه» را در این روزها برگزار کرده باشد. تیم ملی آمریکا طبیعتا بخشی از لیگ ملت‌های اروپا نیست اما دیدارهای تدارکاتی کاملی داشته است. این تیم به فاصله سه روز، دو بازی بسیار خوب با مراکش و اروگوئه برگزار کرده و سپس در لیگ ملت‌های آمریکای شمالی روبه‌روی گرانادا قرار گرفته است. آمریکا هم در روزهای آینده با السالوادور مسابقه می‌دهد تا این فیفادی را با «چهار مسابقه» به پایان رسانده باشد. در واقع سه رقیب ایران در مرحله گروهی جام جهانی تا امروز 13 بازی برگزار کرده‌اند و ایران تازه امروز اولین مسابقه تدارکاتی را پشت سر خواهد گذاشت. برگزاری لیگ ملت‌های اروپا و درگیر شدن تیم‌های این قاره در تورنمنت داخلی خودشان نیز، دلیل چندان خوبی برای تقویم خالی تیم ملی به حساب نمی‌آید. چراکه سایر تیم‌های قاره آسیا برنامه بسیار  شلوغی در این فیفادی داشته‌اند و با تیم‌های بسیار قدرتمندی روبه‌رو شده‌اند. این فقط یک توجیه است که قرار است ضعف مفرط فدراسیون در برگزاری بازی و اردو را پوشش بدهد. یک ضعف بزرگ که گریبان تیم ملی را گرفته تاثیراتی انکارنشدنی روی روند آماده‌سازی این تیم خواهد گذاشت.

با شرایط آماده‌سازی تیم ملی، باید انتظارها از این تیم را تعدیل کرد. انتظار اولین صعود تاریخ از دور گروهی جام جهانی، اصلا با وضعیت آماده‌ شدن این تیم برای جام همخوانی ندارد. با این روند همین که تیم در جام جهانی تحقیر نشود، خودش یک موفقیت است. از یاد نبریم که همه تیم‌های گروه ایران در این اردوی آخر، به خوبی ضعف و قوت تیم‌شان را شناخته‌اند اما برای دراگان اسکوچیچ هنوز نقاط مبهم و علامت سوال‌های زیادی وجود دارد. اتفاقی نظیر لغو دیدارهای دوستانه، خط خوردن استقلالی‌ها از اردو و سپس بازگشت آنها در کنار محرومیت و مصدومیت چند مهره کلیدی، این اردو را به یک فرصت از دست رفته برای فوتبال ایران بدل کرده است.