آریا طاری

هفته بیست و هشتم لیگ برتر هم به پایان رسید و حالا فقط دو هفته به پایان رقابت‌های این فصل باقی مانده است. فصلی که با انبوهی از اتفاقات ریز و درشت همراه شد و در نهایت تیم قهرمانش را خیلی زود شناخت. هفته بیست و هشتم لیگ برتر، ماجراهای زشت و زیبای خاص خودش را داشت. از تونل اراکی‌ها برای تیم قهرمان تا یک مسابقه ناتمام و البته درگیری عجیب گادوین منشا با هم‌تیمی‌اش در نفت مسجدسلیمان. ماجرایی که در ادامه مرورشان خواهیم کرد

این تونل تماشایی

تونل زدن ستاره‌های آلومینیوم اراک برای استقلال یک اتفاق بی‌سابقه و یا حداقل کم‌سابقه برای فوتبال ایران به شمار می‌رفت. این رسمی است که به طور معمول در لیگ‌های اروپایی به اجرا در می‌آید اما در فوتبال ایران تیم‌ها به ندرت حاضر می‌شوند دست به چنین کاری بزنند. البته استقلالی بودن مهدی رحمتی و سایر اعضای کادر فنی آلومینیوم اراک نیز در این تصمیم بی‌تاثیر نبود. به هر حال نبرد استقلال و آلومینیوم مسابقه چندان جذابی از کار در نیامد و در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید. تماشاگران حاضر در ورزشگاه نیز موفق به تماشای گل‌زنی تیم مورد علاقه نشدند اما تماشای تونل اراکی‌ها نیز در نوع خودش جذابیتی کمتر از یک گل نداشت. موضوعی که نشان داد تیم‌های ایرانی می‌توانند دشمنی‌ها و مشکلات همیشگی را کنار بگذارند و گاهی نیز در مسیر دوستی قدم بردارند. بدون شک این زیباترین اتفاق این هفته لیگ برتر بود و تماشای آن تصویری مطلوب و دلخواه از لیگ برتر به هواداران فوتبال ارائه کرد. تصویری که کاش در این فوتبال تکثیر شود.

بدتر از کرونا

همین چند روز قبل بود که با دستور معاون رئیس‌جمهور، ورود تماشاگران به استادیوم‌های فوتبال در سه هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر آزاد شد. این در حالی است که قرار بود مسابقات بدون حضور تماشاگر انجام شود. این تغییر مثبت با استقبال ویژه‌ای از سوی فوتبالی‌ها روبه‌رو شد اما خیلی زود اتفاق فوق‌العاده ناامیدکننده‌ای رخ داد و یکی از حساس‌ترین و جذاب‌ترین مسابقه‌های هفته ناتمام ماند. طرفداران تراکتورسازی که استقبالی فوق‌العاده از این بازی به عمل آورده بودند از همان دقیقه اول با پرتاب سنگ و اشیا جلوی کرنر زدن مهره‌های پرسپولیس را گرفتند و این اتفاق آنقدر ادامه پیدا کرد که سلامت بازیکنان و کمک‌داورها را به تهدید کشاند و در نهایت داور وسط مسابقه تصمیم به ناتمام گذاشتن بازی گرفت. حدس زدن سرنوشت این بازی چندان دشوار نیست. یک محرومیت بسیار سنگین در انتظار هواداران تراکتورسازی خواهد بود و احتمالا یک شکست انضباطی برای این تیم رخ می‌دهد اما در پایان دوران وحشتناک کرونا تصویری این‌چنینی از خود ویروس کرونا نیز ناامیدکننده‌‌تر است. این اولین بار نیست که هواداران تراکتور دست به چنین رفتاری می‌زنند و احتمالا آخرین بار نیز نخواهد بود. با این وجود تنها نباید آنها را مورد سرزنش قرار داد. چراکه آنها به تنهایی مقصر رقم خوردن چنین وضعیتی نیستند. مسئولان سازمان لیگ باید جواب بدهند چرا با وجود باز بودن فقط ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه بر اساس قانون، هواداران تراکتورسازی استادیوم را کاملا پر کرده بودند. بازیکن باتجربه‌ای مثل امید عالیشاه نیز باید جواب بدهد که چگونه در این شرایط سنی همچنان به همین سادگی از کوره در می‌رود و کنترل رفتارش را از دست می‌دهد؟ همه این‌ها در کنار هم به خلق یک فاجعه ختم شده‌اند.

خودزنی به سبک گادوین

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این هفته لیگ برتر، درگیری گادوین منشا و مهدی حسینی در جریان مسابقه مس رفسنجان و صنعت نفت آبادان بود. اواسط نیمه اول این بازی، حسینی در موقعیت نسبتا خوبی به توپ ضربه زد و منشا که انتظار یک پاس از سوی این بازیکن را داشت با عصبانیت به طرف او رفت. اتفاقی که باعث درگیری شدید این دو نفر با هم شد. اگر این درگیری شدت بیشتری می‌گرفت، داور حتی می‌توانست هر دوی آنها را از زمین اخراج کند. این صحنه یادآور درگیری تاریخی رحمان رضایی و علی بداوی در جام ملت‌های آسیا در ترکیب تیم ملی بود. این بازی اما پایان خوشی برای منشا داشت. چراکه او با یک ضربه آزاد دیدنی دروازه حریف را باز کرد تا هم یک پیروزی حساس را برای مس رقم بزند و هم مدعی شماره یک آقای گلی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر باشد. این بهترین فصل فوتبالی منشا در لیگ برتر ایران به حساب می‌آید.

حق ما این نبود

شکست این هفته روبه‌روی ذوب آهن، فجری‌ها را در یک قدمی سقوط از رقابت‌های لیگ برتر قرار داد. به نظر می‌رسد با هر سناریویی آنها بلیت لیگ برتر را از دست می‌دهند و دوباره به رقابت‌های لیگ برتر برمی‌گردند. هضم این اتفاق زمانی دشوارتر می‌شود که به یاد بیاوریم آنها چقدر برای صعود به لیگ برتر زجر کشیدند. با وجود همه این دشواری‌ها، فجر به راحتی هرچه تمام‌تر این شانس را از دست خواهد داد. مقصر این سقوط دردناک نه بازیکنان و مربیان فجر بلکه مسئولانی هستند که از اولین هفته کوچک‌ترین استانداردهای برگزاری فوتبال در این شهر را فراهم نکردند. مسئولانی که چند سال قبل مدام روی استادیوم پارس شیراز مانور می‌دادند اما این استادیوم را مهیای میزبانی از فجرسپاسی نکردند. کیفیت استادیوم حافظیه نیز در این فصل فاجعه‌بار به نظر می‌رسید و روی این زمین اصلا امکان فوتبال بازی کردن وجود نداشت. همه این مسائل در کنار هم دست به دست هم دادند تا فجر به راحتی در معرض یک سقوط تلخ قرار بگیرد. سقوطی برای یک باشگاه بازیکن‌ساز که شرایط تلخ و ناامید‌کننده‌ای برای این تیم خواهد ساخت. سقوطی که با کمی احساس مسئولیت به راحتی قابل جلوگیری بود.

تونل زدن ستاره‌های آلومینیوم اراک برای استقلال یک اتفاق بی‌سابقه و یا حداقل کم‌سابقه برای فوتبال ایران به شمار می‌رفت. این رسمی است که به طور معمول در لیگ‌های اروپایی به اجرا در می‌آید اما در فوتبال ایران تیم‌ها به ندرت حاضر می‌شوند دست به چنین کاری بزنند

پایان یک خواب عمیق

روزهای بد سپاهان در رقابت‌های لیگ برتر سرانجام به پایان رسیده‌اند. تیم محرم دوباره آماده شده تا شمایل متفاوتی از خودش را به نمایش بگذارد. سپاهان هفته گذشته برد بسیار مهمی را روبه‌روی پرسپولیس جشن گرفت و این هفته شهرخودرو با یک نمایش درخشان شکست داد. محرم نویدکیا در پایان بازی اعلام کرد این همان سپاهانی است که از ابتدای فصل در انتظارش بود. به نظر می‌رسد سپاهان بالاخره به فرم ایده‌آل برگشته اما این اتفاق برای آنها کافی نیست.  چراکه این فصل نیز برای طلایی‌ها بدون جام به پایان خواهد رسید. رسیدن به رده دوم جدول لیگ می‌تواند یک دستاورد خوب برای آنها باشد. با این وجود هواداران سپاهان برای فصل آینده به نتیجه‌ای جز قهرمانی راضی نخواهند شد. هر نتیجه‌ای جز بردن لیگ محرم و تیمش را به پایان راه یک پروژه نزدیک خواهد کرد. نتایج خوب این روزهای سپاهان می‌تواند این تیم را برای یک سال دیگر با نیمکت فعلی حفظ کند.

کمی آرام‌تر برادر

جواد نکونام و تیمش یک هفته بعد از شکست خوردن روبه‌روی استقلال در اهواز، یک برد لحظه آخری را مقابل پیکان جشن گرفتند. با این حال او دوباره از موضعی وارد سالن کنفرانس خبری شد که انگار یک موفقیت تاریخی به دست آورده است. اشاره کنایه‌آمیز او به این موضوع که اسکوچیچ باید در تیم ملی دستیارش باشد موضوعی است که حیرت‌آور به نظر می‌رسد. جواد با تنها سه سال تجربه مربیگری در بالاترین سطح فوتبال ایران چنان مغرورانه صحبت می‌کند که انگار با 13 برد پیاپی تیم ملی ایران را به جام جهانی رسانده است. نکو فوتبالیست بسیار بزرگی بود و در یکی از بهترین لیگ‌های دنیا به میدان می‌رفت. او سال‌ها در ترکیب تیم ملی نیز قرار گرفت و رکورد تعداد بازی با لباس این تیم را جابه‌جا کرد با این وجود رفتار این روزهای این مربی اصلا پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. یک قهرمانی در جام حذفی و یک صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا هنوز دستاوردی نیست که او را به گزینه بالقوه برای نیمکت تیم ملی تبدیل کند. اگر اینطور بود یحیی گل‌محمدی با رساندن قرمزها به فینال آسیا شانس بزرگ‌تری برای رسیدن به این نیمکت داشت!

این اولین بار نیست که هواداران تراکتور دست به چنین رفتاری می‌زنند و احتمالا آخرین بار نیز نخواهد بود. با این وجود تنها نباید آنها را مورد سرزنش قرار داد. چراکه آنها به تنهایی مقصر رقم خوردن چنین وضعیتی نیستند

یک رکورد تاریخی

برد این هفته گل گهر با یک نمایش بسیار تماشایی دیگر از سعید صادقی به دست آمد. بازیکنی که دو پاس گل دیگر به هم تیمی‌ها داد تا تعداد پاس گل‌هایش در دیدارهای این فصل از لیگ برتر را به عدد ۱۳ برساند. جالب است بدانید که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر یک بازیکن توانست ۱۳ پاس گل در یک فصل به ثبت برساند. این یک رکورد بسیار ارزشمند برای ستاره این روزهای باشگاه گل گهر سیرجان است. بازیکنی که بعید به نظر می‌رسد فصل آینده نیز در این باشگاه بماند. انتظار می‌رود صادقی در پنجره  نقل و انتقالاتی به یکی از مهره‌های مهم بازار تبدیل شود. خیلی‌ها از پیشنهاد استقلال به این بازیکن با استعداد خبر می‌دهند و این احتمال وجود دارد که او فصل جدید را در تیم فرهاد مجیدی شروع کند.

علیه تیم خودی

هواداران صنعت نفت در رقابت‌های این هفته بعد از مدت‌ها دوباره به استادیوم برگشتند و به تشویق تیم‌شان پرداختند. از آخرین تجربه حضور آنها روی سکوها زمان بسیار زیادی سپری شده بود. با این وجود گل خوردن و عقب افتادن از حریف آنها را نسبت به عملکرد تیم منصوریان کمی حساس کرد. در دقایق پایانی بازی آنها نسبت به مهره‌های غیربومی تیم معترض بودند و نتوانستند به خوبی در کنار تیم‌شان بایستند. این اتفاق در حالی رخ داد که دوران دوری طولانی‌مدت هواداران از استادیوم تازه به پایان رسیده بود. ماجرایی که منجر به ناراحتی شدید علیرضا منصوریان نیز شد. او تاکید داشت که نفت در سال‌های گذشته بیرون از خانه بهتر نتیجه گرفته و این موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. طبیعتا مهم‌ترین کاری که هوادارها باید انجام بدهند. حمایت از تیم‌شان در هر شرایطی است اما هواداران فوتبال در ایران ترجیح می‌دهند تنها دوست روزهای خوب تیم باشند و به محض رقم زدن هر نتیجه بدی پای خودشان را از این ماجرا بیرون بکشند. این موضوع برای آبادانی‌ها که همیشه یکی از بهترین هوادارهای فوتبال ایران بودند تلخ به نظر می‌رسد.

اشک‌های نیمه‌شب

اولین سه امتیاز این هفته لیگ برتر نصیب نساجی شد. باشگاهی که مدتی بعد از قهرمانی در رقابت‌های جام حذفی با حاشیه‌های بسیار عجیبی دست و پنجه نرم می‌کند. باشگاهی که اشک سرمربی قهرمانش را نیز در آورده و او را در آخرین ساعت‌های نیمه شب در وضعیت ناخوشایندی قرار داده است. الهامی دوشنبه این هفته روی خط برنامه فوتبال برتر ظاهر شد و در حالی که به وضوح اشک می‌ریخت از رفتار باشگاه گلایه کرد. یک موضوع ناراحت‌کننده که پیروزی این هفته نساجی را نیز تحت تاثیر قرار داد. این هم یکی دیگر از خصوصیات همیشگی فوتبال ایران است که در آن باشگاه‌ها به اندازه کافی نسبت به مربیان موفق‌شان قدرشناس نیستند.