آریا رهنورد

با تساوی روبه‌روی هوادار، تقریبا برای همه مسجل شد که پرسپولیس دیگر شانسی برای قهرمانی لیگ برتر ندارد. آنها مجموعا در این فصل بد نتیجه نگرفته‌اند اما تیمی که در دو مسابقه رفت و برگشت حتی هوادار تازه‌وارد را هم شکست نمی‌دهد، سزاوار قهرمانی لیگ نیست. حالا باید به سراغ این سوال رفت که چرا تیمی مثل پرسپولیس با پنج قهرمانی متوالی در لیگ برتر، به این حال و روز دچار شده است؟ برای این افت فاحش، دلایل زیادی وجود دارد. دلایلی که نشان می‌دهند یک تیم موفق، چطور به تدریج از ریل پیروزی خارج شده است.

خریدهای اشتباه

پرسپولیس در هر دو پنجره نقل و انتقالات این فصل، عملکرد بسیار ضعیفی داشت. عملکردی که در نهایت لطمه بزرگی به تیم زد. این تیم در خط دفاعی، ستاره‌ای مثل کنعانی را از دست داد، در خط هافبک هم احمد نوراللهی از تیم جدا شد و شهریار مغانلو هم در خط حمله تیم را ترک کرد. با احتساب جدایی رادو در میانه راه، در حقیقت آنها در تمامی خطوط مهره‌های مهمی را از دست دادند و تلاش‌شان برای انتخاب جانشین، به سختی شکست خورد. احمد گوهری هرگز گلری در قواره‌های پرسپولیس نبود و به عنوان گلر دوم یک خرید بد برای این تیم لقب گرفت. همان‌طور که علیرضا ابراهیمی از همان شروع فصل به نیمکت تیم دوخته شد و جایی در ترکیب تیم گل‌محمدی نداشت. گرانقیمت‌ترین خرید آنها یعنی رضا اسدی، اصلا موفق از آب درنیامد و فصل بدی را سپری کرد و این سرنوشت برای حامد پاکدل هم تکرار شد. حتی رامین رضاییان نیز در بازگشت به تیم انتظارها را برآورده نکرد. ناکامی در نقل و انتقالات و سیاست‌های اشتباه در این زمینه، یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی این فصل پرسپولیس بوده است. شرزود تمیروف، آخرین اشتباه بزرگ یحیی در نقل و انتقالات این فصل به شمار می‌رفت.

ستاره‌های محوشده

جدا از خریدهای بد، ستاره‌های سابق پرسپولیس هم در این فصل دچار افت محسوسی شدند. حامد لک که یکی از مهره‌های مهم این تیم بود، به وضعیتی دچار شده که دیگر حتی در فهرست 18 نفره باشگاه هم قرار نمی‌گیرد. مهدی ترابی با وجود پاس‌گل‌هایی که این فصل داده اصلا در فرم آرمانی نبوده و این وضعیت برای ستاره‌ای مثل وحید امیری هم وجود داشته است. در حقیقت پرسپولیس نه فقط از خریدهای جدید، بلکه از ستاره‌های مهم قبلی‌اش هم ضربه خورده است. بازیکنانی که در طول این فصل، انتظارها را برآورده نکردند و عملکرد درخشانی در ترکیب قرمزها نداشتند. مهره‌هایی که اگر کمی بیشتر می‌درخشیدند، شرایط به مراتب بهتری را برای تیم یحیی رقم می‌زدند.

ناکامی در نقل و انتقالات و سیاست‌های اشتباه در این زمینه، یکی از اصلی‌ترین دلایل ناکامی این فصل پرسپولیس بوده است. شرزود تمیروف، آخرین اشتباه بزرگ یحیی در نقل و انتقالات این فصل به شمار می‌رفت

یحیی؛ دور از آرامش

تیم‌های بزرگ، رهبران بزرگ می‌خواهند و یحیی حداقل در این فصل این ویژگی را بروز نداده است. عصبانیت عجب و غیرحرفه‌ای او در دربی و استعفای عجیب‌تر بعد از مسابقه، نشان می‌دهند ذهن گل‌محمدی دیگر برای این شرایط آماده نیست. وقتی رقبا یک به یک از سر راه کنار می‌روند، هدایت تیم چندان سخت نیست اما وقتی پای یک حریف سرسخت و نباز وسط می‌‌آید، حفظ آرامش اهمیت دارد و یحیی در این فصل اصلا نتوانسته آرامش‌اش را حفظ کند و این به یکی از دلایل مهم دیگری برای افت پرسپولیس تبدیل شده است. قرار نیست یک تیم برای همیشه قهرمان یک لیگ شود. قرار نیست سریال قهرمانی یک تیم همواره و تحت هر شرایطی ادامه داشته باشد اما بسیار مهم است که یک مربی روی رفتار و تصمیم‌هایش مسلط باشد و بتواند در روزهای دشوار هم به تکیه‌گاهی برای تیم و بازیکنانش تبدیل شود. یحیی این فصل در این زمینه شکست خورده و باید این شکست را بپذیرد. شکستی که آینده کاری او را در قامت یک مربی در یک تیم بزرگ به دردسر می‌اندازد.

دستیارهای قصارگو

نکته نگران‌کننده اینجاست که دستیارهای یحیی هم در این فصل اصلا کمک زیادی به او نکرده‌اند. کریم باقری و خانبان بخشی از تمرکزشان را به تیم ملی اختصاص داده‌اند و حمید مطهری هم معمولا همه زمانش را وقت بیان جملات قصار می‌کند. وقتی سرمربی به هر دلیلی با مشکل روبه‌رو شده، دستیارها باید به او کمک کنند اما وزن نیمکت پرسپولیس در این فصل اصلا بالا نیست. آنها در زمین بسیار بد نشان می‌دهند اما مربیان‌ تیم به جای صحبت از این ضعف، مدام به رقبا کنایه می‌زنند.

مدیریت ناامیدکننده

ورود درویش به مدیریت باشگاه هم فقط اوضاع را بدتر کرده است. مدیری که یکی از اولین تصمیم‌هایش تمدید قرارداد سه ساله با حامد لک بوده، طبیعتا نمی‌تواند مدیر ایده‌آلی برای پرسپولیس باشد. او هنوز قرارداد ستاره‌های مهم تیمش را تمدید نکرده و یکی از عوامل کلیدی ضعف تیم در فصل نقل و انتقالات بوده است. این انتخاب، پرسپولیس را به بن‌بست کشانده و جاه‌طلبی‌های این تیم برای موفقیت و قهرمانی در این فصل را به صفر نزدیک کرده است. انتخابی که خیلی زود تاثیراتش را روی باشگاه نشان داده است.