آریا رهنورد

دهمین برخورد استقلال و پرسپولیس در اسفندماه در حالی برگزار می‌شود که در 9 دیدار گذشته در این ماه، وزنه کاملا به سود استقلال سنگین بوده است. استقلالی‌ها در پنج بازی از 9 نبرد اسفندماه، موفق به شکست دادن حریف شده‌اند و فقط یک بار در جریان بازی در این ماه شکست خورده‌اند. آماری که آنها را قبل از جدال حساس این هفته، به لحاظ روحی در وضعیت بهتری قرار خواهد داد.

یکی از بهترین و تماشایی‌ترین دربی‌های تاریخ ایران هم در همین اسفندماه برگزار شده است. مسابقه‌ای که فراز و فرودهای بسیار زیادی داشت و یک نبرد فراموش‌نشدنی بود. در این مسابقه ابتدا استقلال از حریف پیش افتاد اما قرمزها با شیث رضایی و سهراب انتظاری به بازی برگشتند و از حریف پیشی گرفتند

سلطان آبی‌پوش‌

اولین تجربه روبه‌رو شدن این دو رقیب سنتی در اسفندماه، دربی یازدهم بود. یازدهم اسفندماه سال 51، دو تیم در جام باشگاه‌های تهران با هم روبه‌رو شدند. این بازی در نهایت به سود آبی‌ها تمام شد و این استقلال بود که توانست حریف را با نتیجه دو بر یک شکست بدهد. هر دو گل استقلال را در این نبرد علی جباری به ثمر رساند. جباری یک بار اواخر نیمه اول و بار دیگر اواخر نیمه دوم، برای تیمش گل‌زنی کرد تا این برد حساس را به سود آبی‌ها رقم بزند. همین نمایش‌های درخشان در دربی بود که جباری را به سلطان آبی‌ها تبدیل کرد.

اخراج در اسفند

دومین برخورد دو تیم در اسفندماه، به سال 1354 برمی‌گردد. این مسابقه در بیست و هفتمین روز از اسفند برگزار شد. 20 دقیقه بعد از شروع این مسابقه، مسعود مژدهی توانست برای تیمش گل بزند و استقلال را از حریف پیش بیندازد. در فاصله پنج دقیقه به پایان بازی اما محمود خوردبین کار را به تساوی کشاند و اجازه نداد سرخ‌ها در این نبرد شکست بخورند. در آخرین دقیقه این بازی، مسعود مژدهی از زمین اخراج شد تا یک دربی عجیب و کاملا متفاوت را پشت سر گذاشته باشد.

حریفی که حذف شد

برخورد بعدی دو تیم در اسفندماه، در جام حذفی اتفاق افتاد. نوزدهم اسفند سال 1367 دو تیم در یک‌چهارم نهایی جام حذفی با هم روبه‌رو شدند. این مسابقه در وقت قانونی با تساوی بدون گل به پایان رسید و این پرسپولیس بود که توانست در وقت‌های تلف شده رقیب را با نتیجه چهار بر دو شکست بدهد و صعود به نیمه‌نهایی جام حذفی را در پایان این نبرد حساس جشن بگیرد.

توفان آبی

سه سال طول کشید تا دو تیم دوباره در اسفند با هم مسابقه بدهند. این بار نبرد دو تیم در پانزدهمین روز از اسفندماه سال 70 برگزار شد. این بازی، دیدار رفت دو تیم در اولین دوره لیگ آزادگان بود. استقلال این مسابقه را توفانی شروع کرد و در همان 15 دقیقه اول توانست دو گل به حریف بزند. صادق ورمزیار و صمد مرفاوی خیلی زود دو گل به حریف زدند تا استقلال به سرعت خودش را به رقیب تحمیل کند. خیلی‌ها تصور می‌کردند استقلال در این جدال یک برد پرگل و تاریخی می‌سازد اما مسابقه در نهایت با همین دو گل تمام شد و استقلال در ادامه مسابقه توپ بیشتری را از خط دروازه حریف عبور نداد.

مهدی و پایان

چندین سال طول کشید تا دو تیم دوباره در آخرین ماه سال با هم مسابقه بدهند. این مسابقه در نهمین دوره لیگ آزادگان برگزار می‌شد. دو تیم در حالی روبه‌روی هم ایستادند که در جدال رفت به تساوی بدون گل رسیده بودند. تنها هفت دقیقه بعد از شروع مسابقه، مهدی هاشمی‌نسب گل اول بازی را زد و در دقیقه 80 هم پایان رافت تیر خلاص را به حریف شلیک کرد تا خیال قرمزها از کسب همه امتیازهای این مسابقه کاملا راحت شود و پرسپولیس برد مهمی را به دست بیاورد.

فرار به سبک علیرضا

پنج روز بعد از شروع اسفندماه 79، استقلال و پرسپولیس در دیدار برگشت لیگ دهم آزادگان با هم مسابقه دادند. این مسابقه، دیدار برگشت همان نبردی بود که در نیم‌فصل اول به جنجال کشیده شد و با تساوی دو-دو به پایان رسید. خیلی از ستاره‌های دو تیم هم در این جدال محروم بودند. تنها گل این بازی حساس را علیرضا اکبرپور با یک فرار تماشایی و یک ضربه دقیق، وارد دروازه قرمزها کرد. این مهم‌ترین گل اکبرپور در لباس استقلال بود.

آدرنالین محض

یکی از بهترین و تماشایی‌ترین دربی‌های تاریخ ایران هم در همین اسفندماه برگزار شده است. مسابقه‌ای که فراز و فرودهای بسیار زیادی داشت و یک نبرد فراموش‌نشدنی بود. در این مسابقه ابتدا استقلال از حریف پیش افتاد اما قرمزها با شیث رضایی و سهراب انتظاری به بازی برگشتند و از حریف پیشی گرفتند. استقلالی‌ها اما دوباره بازی را مساوی کردند و در ثانیه‌های پایانی، این پیروز قربانی بود که تیر خلاص را به حریف زد و سرنوشت این مسابقه را تعیین کرد.

یخبندان آزادی

جدال بعدی اسفندماه، اصلا مسابقه خوبی نبود. دو تیم در دیدار برگشت لیگ پنجم، اصلا نمایش خوبی نداشتند و به تساوی برابر هم رضایت دادند. این بازی نه گل داشت و نه حتی موقعیت گل چندانی در آن ایجاد شد.

ضربه اشتباه، شیرجه درست!

تا امروز، آخرین دربی دو تیم در اسفندماه به برخورد وینفرد شفر و برانکو ایوانکوویچ مربوط می‌شود. مسابقه‌ای که در آن وریا غفوری با یک ضربه دیدنی، تنها گل بازی را وارد دروازه حریف کرد. نکته جالب در مورد این بازی، اظهارنظر جالب بیرانوند بعد از خوردن گل بود:«من درست شیرجه زدم، وریا اشتباه شوت کرد!».