آریا رهنورد

هیچ مسابقه‌ای به اندازه دربی برای قرار گرفتن یک بازیکن در کانون توجه ایده‌آل نیست. تک تک نفراتی که به عنوان بازیکن ثابت یا مهره ذخیره در این مسابقه به میدان می‌روند، به شدت مورد توجه قرار خواهند گرفت. به دلایلی خاص اما این بازی برای برخی نفرات دو تیم حساس‌تر و مهم‌تر است. بازیکنانی که در طول فصل به دلایل متفاوت تحت فشار قرار گرفته‌اند و حالا قصد دارند به هر قیمتی خودشان را ثابت کنند.

حامد لک

هیچ‌کس به اندازه او در جریان این بازی اضطراب نخواهد داشت. گلری که یک فصل ناامیدکننده را پشت سر گذاشته و اشتباه‌های فاجعه‌باری داشته است. یحیی در دو مقطع مختلف تصمیم گرفت لک را به نیمکت بدوزد و جانشین جوان او را در ترکیب اصلی قرار بدهد اما احمد گوهری فعلا برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی قرمزها اصلا آماده نیست. در نتیجه انتظار می‌رود حامد در این مسابقه هم بخشی از ترکیب ثابت تیمش باشد. این دیگر به معنای واقعی کلمه، آخرین شانس حامد برای ماندن در پرسپولیس خواهد بود. حالا که بحث بازگشت بیرو هم داغ شده، لک یک اشتباه دیگر با قرار گرفتن در فهرست مازاد باشگاه فاصله دارد.

رافائل سیلوا

در اولین نمایش از زمان پیوستن به استقلال، خیلی خوب ظاهر شد و مطمئن نشان داد. جدا از آمادگی بالا در کارهای دفاعی، سیلوا در ارسال پاس‌های قطری برای وینگرهای تیم که همواره یکی از نقشه‌های مهم استقلال فرهاد بوده هم عالی عمل کرد. با این حال این مسابقه برای او و استقلال به مراتب دشوارتر از جدال هفته گذشته با نفت آبادان خواهد بود. یک محک جدی که قابلیت‌های واقعی مدافع جدید آبی‌پوشان را در معرض قضاوت قرار می‌دهد. او با درخشیدن در شهرآورد، خیلی زود می‌تواند قلب استقلالی‌ها را تسخیر کند و به چهره‌ای محبوب در بین هواداران این تیم تبدیل شود. این یک فرصت بسیار ویژه برای رافائل خواهد بود .

رامین رضاییان

باید پذیرفت که رامین سمت راست خط دفاعی پرسپولیس را دوباره زنده کرده و به این بخش از زمین برای قرمزها تحول خوبی بخشیده است. با این وجود او هنوز آن رامینی نشده که قبل از ترک پرسپولیس بود. همه انتظار دارند رضاییان دوباره نقش یک سوپراستار را برای سرخ‌ها بازی کند. همه انتظار دارند او دوباره بدرخشد و با نفوذها، ارسال‌ها و شوت‌هایش رقیب را به دردسر بیندازد. رامین که اتفاقا سابقه گل‌زنی در دربی را دارد و این کار را در دربی برگشت لیگ پانزدهم انجام داده، بدون شک انگیزه‌های بسیار زیادی برای بازگشت به این مسابقه بزرگ خواهد داشت. اگر او بتواند از سرعت همیشگی و ارسال‌های دقیقش برای رسیدن به برد بهره بگیرد، همه چیز برای سرخپوشان ایده‌آل پیش خواهد رفت.

عارف غلامی

بعد از آن مصدومیت طولانی، کم‌تر کسی تصور می‌کرد عارف دوباره به فرم قبلی برگردد اما این اتفاق رخ داده است. با این وجود نمی‌توان ادعا کرد که این روزها جای خالی سیاوش یزدانی و محمد حسین مرادمند اصلا در استقلال احساس نمی‌شود. عارف به احتمال زیاد در کنار سیلوا و دانشگر یکی از سه مدافع تیمش برای دربی خواهد بود. او در چند هفته گذشته عملکرد خوبی داشته اما به طور کلی یک مشکل اساسی دارد و آن عقب نگه داشتن دفاع است .اتفاقی که در دوران حضور سیاوش و مرادمند در ترکیب دیده نمی‌شد. این اتفاق موچب می‌شود که فاصله بین خط هافبک و دفاع استقلال کمی زیاد شود و تیم در فضای پشت محوطه جریمه کمی آسیب پذیر به نظر برسد. این مشکلی است که عارف باید در مسابقه بزرگ آخر هفته آن را رفع کند.

رضا اسدی

بعد از نمایش خوب هفته گذشته روبه‌روی نفت مسجدسلیمان، انتظار می‌رود که اسدی حتی در صورت غیبت در ترکیب اصلی، یکی از تعویض‌های یحیی در این جدال باشد. او خیلی خوب می‌داند که درخشیدن در دربی چطور می‌تواند ورق را برایش برگرداند و همه چیز را برای این ستاره تغییر بدهد. اسدی بازیکن مستعدی است اما فصل خوبی را پشت سر نگذاشته است. مصدومیت طولانی، فشار انتقادها و البته رقم سنگین قرارداد، کار این بازیکن را در پرسپولیس دشوار کرده‌اند اما فرصت او برای ماندن در این تیم هنوز تمام نشده است. رضا روی کارهای ایستگاهی با ضربه‌های سر می‌تواند یکی از مهره‌های کلیدی پرسپولیس در دربی باشد. او می‌تواند در این نبرد به همه ثابت کند که بازیکن مهمی برای این باشگاه است.

دیگر چیزی به ناامیدی مطلق استقلالی‌ها نسبت به رودی ژستد نمانده است. با این حال فرهاد هنوز مصرانه از این فوتبالیست دفاع می‌کند و او را شایسته ماندن در استقلال می‌‌داند. به نظر می‌رسد مرد اول نیمکت آبی‌ها نمی‌خواهد بپذیرد که در مورد این ستاره اشتباه کرده است

رضا آذری

در آستانه حساس‌ترین روزهای فصل، دوباره به یک مهره فیکس برای استقلال تبدیل شده است. رضا در همه این سال‌ها روند پیشرفت را به کندی طی کرده اما توانسته خودش را در مسیر بازی برای باشگاه بزرگی مثل استقلال حفظ کند. با این حال او برای ماندن در این تیم، به چیزی بیشتر از این نیاز دارد. به چیزی شبیه یک گل حساس یا یک نمایش فراموش‌نشدنی در یک نبرد بزرگ. آبی‌ها به توانایی‌های رضا ایمان دارند اما او هم باید در دربی فراتر از حد انتظار ظاهر شود. او باید انتظارات همیشگی در مورد خودش را با یک نمایش کم‌نظیر تغییر بدهد.

 مهدی ترابی

تردیدی وجود ندارد که مهدی یکی از بهترین و کلیدی‌ترین مهره‌های باشگاه پرسپولیس است اما همه انتظار دارند او در این فصل درخشش بیشتری از خودش نشان بدهد. جالب است بدانید که ترابی تا امروز در دربی‌ها موفق به گل‌زنی نشده است. مهدی بهترین پاسور این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود اما در لیگ بیست و یکم کمی با فرم همیشگی‌اش فاصله داشته و در اوج آمادگی نبوده است. بدون شک یک نمایش خوب روبه‌روی استقلال می‌تواند مرد شماره 9 تیم یحیی را به روزهای خوب گذشته‌اش برگرداند. پرسپولیس برای بردن این نبرد حساس و سرنوشت‌ساز، حساب ویژه‌ای روی ترابی باز خواهد کرد. بازیکنی که اگر راه بیفتد، تیمش را هم راه می‌اندازد.

رودی ژستد

دیگر چیزی به ناامیدی مطلق استقلالی‌ها نسبت به رودی ژستد نمانده است. با این حال فرهاد هنوز مصرانه از این فوتبالیست دفاع می‌کند و او را شایسته ماندن در استقلال می‌‌داند. به نظر می‌رسد مرد اول نیمکت آبی‌ها نمی‌خواهد بپذیرد که در مورد این ستاره اشتباه کرده است. به هر حال رودی، حالا در آستانه تعیین کردن سرنوشتش در استقلال است. یک گل یا یک پاس گل در دربی، می‌تواند نگاه‌ها را نسبت به این مهاجم کم‌فروغ تغییر بدهد. او با رزومه فوق‌العاده‌ای به استقلال پیوسته اما هیچ‌وقت در این تیم به یک ستاره تمام عیار تبدیل نشده است. ژستد تا امروز فقط در این تیم ژست گرفته و شباهتی به یک ستاره از خودش نشان نداده است.

شرزود تمیروف

در اولین مسابقه روبه‌روی نفت آبادان، برای لحظاتی به زمین رفت و فراتر از حد انتظار ظاهر شد. همین نمایش کافی بود تا شرزود در مسابقه بعدی روبه‌روی نفت مسجدسلیمان به ترکیب اصلی برسد. او تا امروز در پرسپولیس جنب و جوش خوبی از خودش نشان داده و ثابت کرده که انگیزه‌های زیادی برای درخشیدن در این تیم دارد. تمیروف برای طی کردن راه صد ساله در یک شب، باید به ستاره دربی تبدیل شود. هوادارها خیلی زود این بازیکن را پذیرفته‌اند اما هنوز تردیدهایی در مورد کیفیت شرزود وجود دارد. او با یک نمایش مطمئن می‌تواند شرایط را به سود خودش تغییر بدهد و به همه ثابت کند که خرید ایده‌آلی برای باشگاه پرسپولیس بوده است.

ارسلان مطهری

این فصل در نقش ذخیره طلایی فرو رفته و فرهاد تحت هیچ شرایطی از این بازیکن به صورت ثابت استفاده نمی‌کند. حتی این هفته که ژستد در ترکیب حضور نداشت، فرهاد باز هم ارسلان را به عنوان مهره تعویضی به زمین فرستاد. مطهری تا اینجا به عنوان یک ذخیره، برای استقلال عالی نشان داده و اگر در شهرآورد بدرخشد، شاید بالاخره رضایت سرمربی تیمش را برای فیکس شدن به دست بیاورد. ارسلان قبلا سابقه دبل کردن روبه‌روی پرسپولیس در دربی را داشته وبه کمک تجربه‌ای که دارد، می‌تواند به تیمش برای بردن در این مسابقه کمک کند. این کمک شاید ارسلان را به ترکیب اصلی تیم برساند تا این بازیکن در هفته‌‌های حساس باقی‌مانده، مرد اول ترکیب آبی‌ها لقب بگیرد.