آریا طاری

«من به این‌ها نمی‌بازم» جمله‌ای از فرهاد مجیدی بود که به سرعت بولد شد و مورد استقبال هواداران استقلال قرار گرفت. فرهاد و تیمش در این فصل‌ اما نه فقط مقابل چند حریف مشخص، بلکه روبه‌روی هیچ تیمی شکست نمی‌خورند. این بهترین شروع استقلال در همه ادوار لیگ و بهترین عملکرد یک باشگاه در 22 هفته ابتدایی لیگ برتر بوده است. استقلال حالا تنها تیمی است که در یک دوره از رقابت‌های لیگ برتر، 22 هفته متوالی را بدون شکست سپری می‌کند. رکوردی فراموش‌نشدنی که باعث می‌شود همه تا سال‌ها درباره این تیم صحبت کنند.

موهبتی به نام دفاع

روند بی‌شکستی استقلال از همان نفس‌های اول لیگ برتر شروع شد. بارزترین ویژگی این تیم در شروع فصل هم «گل نخوردن» بود. ویژگی خاصی که در ادامه فصل هم همچنان دنبال شده است. ظاهرا هیچ تغییری در خط دفاعی استقلال هم نمی‌تواند این ویژگی را به هم بزند. فرقی نمی‌کند سیدحسین حسینی روی خط دروازه باشد یا علیرضا رضایی جوان. فرقی نمی‌کند سیاوش یزدانی و مرادمند در خط دفاعی این تیم به میدان بروند یا رافائل سیلوا و عارف غلامی. حتی فرقی نمی‌کند استقلال با دفاع سه نفره بازی کند یا دفاع چهارنفره. در هر شرایطی گل زدن به این تیم یک کار بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. استقلال فصل را با شکست دادن هوادار با یک گل شروع کرد، آنها سپس به اصفهان رفتند و با یک نمایش کاملا برتر، ذوب‌آهن را دو بر صفر شکست دادند، سومین برد پیاپی استقلال هم روبه‌روی تراکتور با نتیجه یک هیچ به دست آمد. تیم فرهاد فصل را با سه برد، چهار گل زده و سه کلین‌شیت متوالی شروع کرد. همین شروع کافی بود تا همه مطمئن شوند که این تیم یک مدعی جدی برای قهرمانی این فصل به حساب می‌آید.

 وقتی همه نگران شدند

فرم رویایی استقلال در چند هفته ابتدایی، ناگهان به دیواری از تساوی‌های متوالی پیوند خورد. استقلال در حالی که تا آخرین ثانیه‌ها از فجر سپاسی جلو بود، در نهایت گل مساوی را دریافت کرد و با این تیم به تساوی رسید. تساوی بعدی روبه‌روی نساجی به دست آمد و این بار استقلال موفق به زدن گل نشد. این روند روبه‌روی گل گهر، نفت و پرسپولیس هم ادامه پیدا کرد و آبی‌ها در پنج بازی پیاپی طعم برد را نچشیدند. درست در همین نقطه بود که نگرانی‌ها در مورد سرنوشت این تیم به اوج رسید اما یکی از این نتایج کمی بعد تغییر کرد و تساوی استقلال روبه‌روی تیم قلعه‌نویی به پیروزی تبدیل شد. یک پیروزی دلچسب با رای کمیته انضباطی که صدرنشینی استقلال را در جدول لیگ مستحکم‌تر کرد. این اتفاق انگار فرصتی برای خروج آبی‌ها از نگرانی در مورد سرنوشت تیم‌شان بود. تلنگری که این تیم را به اصلی‌ترین مدعی قهرمانی بدل کرد. اگر ماجراهای بازی معروف پرسپولیس و سپاهان در اصفهان و نیامدن تیم قلعه‌نویی به زمین نقش مهمی در موفقیت تیم یحیی در آن فصل داشت، ماجراهای دیدار با گل گهر هم نقش موثری در فاصله گرفتن استقلال از رقبا و بالا رفتن روحیه این تیم بازی کرد.

داستان یک بازگشت

استقلال به کمک عملکرد درخشان خط دفاعی، در این فصل فقط یک بار از رقبا عقب افتاده است. اینکه در 22 هفته آنها فقط یک بار گل اول بازی را دریافت کرده‌اند، فوق‌العاده به نظر می‌رسد. حتی این اتفاق هم البته موجب امتیاز از دست دادن این تیم نشده است. آنها در دیدار رفت با نفت آبادان، یک گل از حریف خوردند اما به بازی برگشتند و توانستند از حریف‌شان امتیاز بگیرند. تا امروز این نزدیک‌ترین فاصله‌ای است که استقلال با شکست خوردن یک مسابقه در لیگ برتر داشته است.

روند بی‌شکستی استقلال از همان نفس‌های اول لیگ برتر شروع شد. بارزترین ویژگی این تیم در شروع فصل هم «گل نخوردن» بود. ویژگی خاصی که در ادامه فصل هم همچنان دنبال شده است

بهترین استقلال فصل

در فاصله هفته‌های چهاردهم تا نوزدهم، استقلال 6 برد متوالی به دست آورد. اتفاقی که در تاریخ لیگ برتر برای این تیم کم‌سابقه به نظر می‌رسد. آنها در این بازی‌ها رقبای سرسختی مثل مس رفسنجان و تراکتور را شکست دادند. مس رفسنجان هم این فصل تنها تیمی بوده که موفق شده در یک بازی بیشتر از یک گل به استقلال بزند. به هر حال آبی‌ها با حفظ این فرم، توانستند فاصله‌شان با رقبا در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر را بیشتر کنند و در یک قدمی فتح جام قرار بگیرند.

آخرین ماموریت بزرگ

تا اینجا همه چیز برای استقلال طبق نقشه پیش رفته است. تیمی که در 22 بازی از شکست فاصله داشته، می‌تواند این روند را حفظ کند. این آخرین ماموریت بزرگ پسران فرهاد است که تا پایان فصل بی شکست بمانند. استقلال می‌تواند تنها تیم همه تاریخ لیگ برتر باشد که قهرمانی را بدون شکست به دست می‌آورد. این تجربه آنها را به یک تیم جاودانه و فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد کرد. هرچند که هنوز نبردهای سختی روبه‌روی پرسپولیس، فولاد و سپاهان انتظار این تیم را می‌کشند. نبردهایی تعیین‌کننده در راه قهرمانی لیگ برتر.