آریا رهنورد

لیگ برتر با سرعت زیادی به پایان نزدیک می‌شود و حالا فقط 10 هفته به انتهای فصل باقی مانده است. هفته بیستم لیگ برتر، هفته‌ای جذاب و سرشار از اتفاق بود. از گل‌های تماشایی تا یک حرکت جوانمردانه فراموش‌نشدنی به سبک امین متوسل‌زاده و از درگیری بین نیمکت‌ها در یک مسابقه تا بازگشت یک مربی به باشگاه بعد از دو استعفا. 10 چهره شاخص این هفته لیگ برتر، داستان‌های خاصی را پشت سر گذاشتند تا یکی از خاص‌ترین هفته‌های این فصل لیگ را خلق کنند.

بازگشت به دهه 60

در فیلم‌های دهه شصتی سینمای ایران، یک عادت همیشگی وجود داشت. معمولا در این فیلم‌ها یک فرد بی‌گناه را تا پای چوبه دار می‌بردند و ناگهان در آخرین ثانیه‌ها با یک فریاد بلند و افشا شدن حقیقت، او نجات پیدا می‌کرد. ماجرای بازگشت محرم به سپاهان هم چیزی شبیه این بود. بازیکنان تیم در هواپیما نشسته بودند که ناگهان محرم با اتوبوسی دیگر به هواپیما نزدیک شد و خودش را به سفر تیم ملحق کرد. به محض ورود محرم هم بازیکن‌ها برایش دست زدند و از او استقبال کردند. شاید نوع این بازگشت کمی عجیب باشد اما به هر حال اینکه باشگاهی مثل سپاهان این‌چنین پای مربی‌اش ایستاده و به هیچ قیمتی حاضر به قطع همکاری با او نیست، تجربه‌ای است که در فوتبال ایران کم‌تر دیده‌ایم. تجربه‌ای که باید آن را به فال نیک گرفت.

همچو سیاوش تنها...

به عصبانیت‌ها و کری‌های سیاوش یزدانی نگاه نکنید. او در درون شخصیت آرامی دارد. سیاوش که همین چند هفته قبل مصاحبه تندی علیه کنعانی انجام داده بود و قرص و محکم روبه‌روی دوربین‌ها از دشمنی‌اش با دیگر مدافع تیم ملی گفته بود، این هفته در ارتباط تلفنی با برنامه فوتبال برتر تا یک قدمی اشک ریختن رفت. یزدانی بدون آن‌که این هفته برای هیچ تیمی بازی کند، یکی از چهره‌های خبرساز هفته بیستم بود. سیاوش برای اولین بار، واقعیت‌ها را در مورد ماجرای سربازی‌اش گفت و از وعده‌های عجیب و غریب سردار آجورلو برای ماندن در تیم صحبت کرد. به نظر می‌رسد که او قربانی بی‌تدبیری مسئولان باشگاه شده اما اینکه یک فوتبالیست حرفه‌ای در 30 سالگی به گفته خودش فرق سپاه و ارتش را نمی‌داند و اصلا کوچک‌ترین اطلاعی از قوانین سربازی ندارد، پذیرفتنی نیست. به نظر می‌رسد باید در اردوهای فوتبال ایران، چند واحد اطلاعات عمومی به بازیکنان تدریس کنند!

کمی آرام‌بخش لطفا

محال است فولاد یک طرف یکی از مسابقه‌های لیگ برتری باشد و نیمکت این تیم با نیمکت حریف درگیر نشود. برخی از چهره‌هایی که در کنار نکونام روی نیمکت فولاد می‌نشینند، اساسا متخصص آلودگی صوتی هستند! چهره شاخص این هفته لیگ برتر، رضا عنایتی بود که به یاد نمی‌آوریم حتی در دوران بازی، به اندازه تقابل این هفته با فولاد عصبانی شده باشد. سرمربی هوادار بارها با نیمکت حریف درگیر شد و آنها را به تلاش برای فشار گذاشتن روی داور با ایجاد سروصدا متهم کرد. ماجرای نیمکت فولاد، یک بار برای همیشه باید حل شود. اینکه تک تک مربیان حریف در پایان هر مسابقه از رفتارهای اعضای نیمکت این باشگاه انتقاد می‌کنند، «تصادفی» نیست. به نظر می‌رسد مربیان فولاد در فاصله بین برگزاری دو مسابقه، به کلاس آواز می‌روند تا حنجره‌شان را برای بازی به شدت گرم نگه دارند!

شرمنده شدیم رفیق!

شخصیت برتر این هفته لیگ برتر، بدون هیچ شک و تردیدی پیمان رنجبری بود. در آخرین دقایق مسابقه پیکان و فجر، تیم مهمان صاحب موقعیتی ایده‌آل شد تا گل دوم را به ثمر برساند. رنجبری که گل اول تیمش را هم زده بود، با گلر حریف تک به تک شد اما بعد از دیدن اینکه یکی از بازیکنان فجر روی زمین افتاده، تصمیم گرفت توپ را بیرون بزند. جالب اینکه فقط چند دقیقه بعد، پیکان گل مساوی را خورد و شانس بردن این مسابقه را از دست داد. این حرکت، یادآور ماجرای معروف امین متوسل‌زاده روبه‌روی استیل آذین بود. به نظر می‌رسد فجری‌ها بعد از چندین سال، بالاخره پاداش آن حرکت را گرفته‌اند. نکته تلخ و ناراحت‌کننده اما اینجاست که چنین صحنه نابی، هرگز به اندازه استوری فلان فوتبالیست یا ازدواج فلان بازیگر دیده نمی‌شود. این صحنه اگر درست مثل صحنه متوسل‌زاده بولد شود، پتانسیل جهانی ‌شدن را هم خواهد داشت. در فوتبال ایران اما همه به دنبال صحنه‌های زرد هستند.

یزدانی بدون آن‌که این هفته برای هیچ تیمی بازی کند، یکی از چهره‌های خبرساز هفته بیستم بود. سیاوش برای اولین بار، واقعیت‌ها را در مورد ماجرای سربازی‌اش گفت و از وعده‌های عجیب و غریب سردار آجورلو برای ماندن در تیم صحبت کرد

سوپرسعید

به لحاظ فنی، سعید صادقی با اختلاف بهترین بازیکن این هفته لیگ برتر بود. وینگر گل گهر که هفته گذشته روبه‌‌روی پرسپولیس به محض ورود به زمین پاس گل داد، این هفته دو بار دروازه نفت آبادان را باز کرد تا شکست تیم قلعه‌نویی را به پیروزی تبدیل کند. سعید تا این هفته از لیگ برتر، رکورددار بیشترین دریبل فصل هم بوده است. گل دوم او روبه‌روی نفت، یک گل تمام برزیلی به برزیلی‌های لیگ برتر ایران بود. او در دقایق پایانی مسابقه هم با همین تکنیک ناب، طالب ریکانی را عصبانی کرد و موجب اخراج او از زمین مسابقه شد. سعید در تعطیلات نیم‌فصل، پیشنهادهای زیادی داشت اما تصمیم گرفت با گل گهر ادامه بدهد. با این روند، او یکی از موردتوجه‌ترین چهره‌های پنجره بعدی نقل و انتقالات خواهد بود.

کریم؛ بنز نساجی

چهره سختکوش این هفته لیگ برتر، کریم اسلامی بود. مرد خستگی‌ناپذیر خط حمله نساجی در این شرایط سنی، دوندگی حیرت‌انگیزی مقابل استقلال داشت و نمایش فوق‌العاده‌ای روبه‌روی این تیم ارائه کرد. نساجی بدون دوندگی و پرس مهره‌های هجومی، هرگز نمی‌توانست از تیم آماده فرهاد امتیاز بگیرد. اسلامی در طول این فصل، مهره بسیار موثری برای تیم ساکت الهامی بوده و نمایش این هفته‌اش روبه‌روی استقلال با وجود به ثمر نرساندن گل، ایده‌آل به نظر می‌رسید. کریم، یکی از چهره‌های دوست‌داشتنی این فصل لیگ برتر به حساب می‌آید.

کجا می‌زنی برادر؟

تشخیص مرد ناکام هفته بیستم لیگ برتر، اصلا کار سختی نیست. کافی است به هایلایت‌های بازی استقلال و نساجی نگاه کنید تا شاهد یک نمایش بسیار ضعیف دیگر از رودی ژستد باشید. بازیکنی که دیگر حتی نمی‌تواند ساده‌ترین توپ‌ها را به گل تبدیل کند. اگر استقلال به جای ژستد یک مهاجم گل‌زن و آماده در ترکیب داشت، به راحتی می‌توانست این مسابقه را با برد به پایان برساند. جالب اینکه ارسلان مطهری باز هم در دقایق کوتاه حضور در زمین، به مراتب موثرتر از دقایق طولانی حضور ژستد نشان داد و چند بار دروازه حریف را تهدید کرد. فرهاد انگار نوعی لجبازی با هوادارها را پشت سر می‌گذارد و حاضر نیست بپذیرد که در مورد خرید ژستد تصمیم درستی نگرفته است. ژستد حتی اگر خرید خوبی هم باشد، این هفته‌ها بسیار ناآماده است و حضورش در ترکیب ثابت تیم به استقلال کمک نمی‌کند.

اولین نمایش گلر دوم این فصل پرسپولیس، چند بار هواداران تیم را تا مرز سکته برد. همه تصور می‌کردند گوهری قرار است یک تلنگر جدی به لک بزند اما در عمل، گوهری آمده بود تا ثابت کند لک هم گلر بدی نیست!

لک‌تر از لک

اولین نمایش گلر دوم این فصل پرسپولیس، چند بار هواداران تیم را تا مرز سکته برد. همه تصور می‌کردند گوهری قرار است یک تلنگر جدی به لک بزند اما در عمل، گوهری آمده بود تا ثابت کند لک هم گلر بدی نیست! او چند بار در ارسال‌ها و خروج‌ها اضطراب شدیدش را نشان داد و چند بار هم درون محوطه جریمه سر خورد. با این نمایش به نظر می‌رسد گلر سابق نفت آبادان دوباره به نیمکت برگردد و حامد لک هم دوباره با سلام و صلوات درون دروازه پرسپولیس قرار بگیرد. به هر حال این نمایش گوهری تا امروز بیشتر از هر کسی به سود خود لک تمام شده است!

این چه وقت نرفتن بود؟

آلومینیوم اراک که در 11 هفته اول لیگ برتر حتی یک شکست را تجربه نکرده بود، در 11 هفته گذشته حتی برنده یک مسابقه هم نشده است. تیم رسول خطیبی در چهار مسابقه اخیر سه بار شکست خورده است. باورش سخت به نظر می‌رسد که این تیم، همان تیمی است که در نیم‌فصل اول نه می‌باخت و نه حتی گل می‌خورد. خطیبی باید درست مثل فصل گذشته، در نیمه راه از آلومینیوم جدا می‌شد تا چنین سرنوشتی را تجربه نمی‌کرد!

فقط یک غلتک می‌خواهیم

آدم دلش برای سرمربی فجر سپاسی کباب می‌شود. کلانتری بعد از تساوی این هفته تیمش فقط یک خواسته از مسئولان استان فارس داشت و آن، یک «غلتک ماشینی» بود تا حداقل زمین خاکی حافظیه، کمی صاف و هموار شود! ظاهرا مسئولان فوتبال در فارس اصلا حال و حوصله وقت گذاشتن و هزینه کردن برای تیم را ندارند. به نظر می‌رسد آنها ترجیح می‌دهند فجر هرچه زودتر سقوط کند و مسئولیت حضور در لیگ برتر را از روی دوش آنها بردارد.