آریا طاری

هر روز خبر تازه‌ای درباره وضعیت خدمت سربازی دو مدافع استقلال به گوش می‌رسد. بازیکنانی که قرار بود مشکل‌شان به طور کامل حل شود اما ناگهان از فهرست دیدار با فجرسپاسی خارج شدند تا ماجرا جدی‌تر از همیشه به نظر برسد. در مورد این دو بازیکن، حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. از یک طرف گفته می‌شود که آنها حداقل تا پایان فصل می‌توانند برای تیم به میدان بروند و از سوی دیگر این صحبت به وجود آمده که آنها ممکن است به سرعت به مرکز آموزشی اعزام شوند و سپس برای یک تیم نظامی بازی کنند. واضح است که این بلاتکلیفی به شدت به این دو مدافع لطمه خواهد زد.

استثنا وجود ندارد

اولین نکته مهم در این پرونده، این است که نباید هیچ استثنایی بین بازیکنان استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌ها وجود داشته باشد. در قانون تنها یک استثنا به نام «ملی‌پوش» بودن در نظر گرفته شده است. بر اساس این قانون، مهره‌های ملی‌پوش می‌توانند رفتن به خدمت سربازی را تا 30 سالگی به تعویق بیندازند. اگر متر و معیار این باشد، سیاوش یزدانی ملی‌پوش به شمار می‌رود اما مرادمند را نمی‌توان یک بازیکن ملی دانست. در نتیجه هر دو نفر با توجه به شرایط سنی‌شان مشمول خدمت سربازی می‌شوند. پس اگر بازیکنی از تیمی مثل گل گهر سیرجان یا مس رفسنجان سرباز می‌شود، این وضعیت باید برای استقلال و پرسپولیس هم وجود داشته باشد. جالب اینکه آبی‌ها مدعی هستند که چند بازیکن سرخپوشان نیز مشکل سربازی دارند. اگر چنین ادعایی درست باشد، باید فاتحه عدالت و برابری در فوتبال ایران را بخوانیم. قبل از این، یک بار سونامی معافیت‌های جعلی در باشگاه فولاد سروصدا به پا کرد و دوجین فوتبالیست بااستعداد که به دلایل عجیبی معاف شده بودند، ناگهان به سربازی رفتند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا سونامی بعدی هم در کار خواهد بود یا خیر.

آینده سیاوش و محمدحسین در استقلال هنوز مبهم به نظر می‌رسد و همه چیز بستگی به تصمیم‌های بعدی خواهد داشت. این دو نفر در فرم خوبی هم قرار دارند و جدایی‌شان از استقلال اصلا مساله خوشایندی نخواهد بود

تعلل به سبک استقلال

انفعال محض باشگاه استقلال در این پرونده، هم برای خودش و هم برای این دو مدافع گران تمام شده است. استقلال از شروع فصل به خوبی می‌دانست که چنین مشکلی وجود دارد و از میانه‌های نیم‌فصل اول هم بحث سربازی این دو بازیکن بر سر زبان‌ها افتاده بود. مدیران باشگاه می‌توانستند از فرصت تعطیلات نیم‌فصل برای تعیین تکلیف نهایی این دو نفر استفاده کنند و به مذاکره با مسئولان نظام وظیفه بپردازند. در این صورت اگر سربازی این دو بازیکن مسجل می‌شد، آنها می‌توانستند در نیم‌فصل به یک تیم نظامی ملحق شوند. حالا اما از آن‌جایی که این دو نفر بازیکن آزاد به شمار نمی‌روند و تحت قرارداد با باشگاه استقلال هستند، تا پایان فصل شانسی برای رفتن به یک تیم لیگ برتری ندارند. در نتیجه فجرسپاسی اصلا نباید به جذب آنها امیدوار باشد. به نظر می‌رسد استقلال سیاست مشخصی در این پرونده داشته است. آنها ماجرا را کمی کش دادند تا کار به نیم‌فصل دوم بکشد و بعد به بهانه بسته بودن پنجره نقل و انتقالات، سر و ته قضیه را هم بیاورند اما به همین سادگی نمی‌توان مقابل قانون ایستاد. حالا اگر این دو نفر نتوانند برای تیم به میدان بروند، دود ماجرا به چشم خود آبی‌ها خواهد رفت. تیمی که در نیم‌فصل عارف آقاسی را به فولاد برگردانده و هیچ مدافعی هم نخریده، بدون در اختیار داشتن این دو مدافع با مشکلات بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

آینده‌ای که مبهم است

معلوم نیست در نهایت کدام سناریو برای این دو نفر به وقوع می‌پیوندد. سرنوشت آنها دو حالت بیشتر ندارد. این دو یا همین حالا به خدمت سربازی می‌روند و یا باید این کار را در پایان فصل انجام بدهند. آینده سیاوش و محمدحسین در استقلال هنوز مبهم به نظر می‌رسد و همه چیز بستگی به تصمیم‌های بعدی خواهد داشت. این دو نفر در فرم خوبی هم قرار دارند و جدایی‌شان از استقلال اصلا مساله خوشایندی نخواهد بود. به هر حال این مشکلی است که قبلا هم بازیکن‌های زیادی با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند. تازه همین که سیاوش و مرادمند توانسته‌اند تا این سن سربازی را به تعویق بیندازند، اتفاق مثبتی برای آنها بوده است. چراکه قبل از این فوتبالیست‌ها به محض مشمول شدن، ناچار بودند خودشان را به خدمت سربازی برسانند.

ماجرای پولادی را تکرار نکنیم

یزدانی و مرادمند هم مثل خیلی از فوتبالیست‌های دیگر، باید به خدمت سربازی بروند اما باید مراقب این نفرات هم باشیم و کاری نکنیم که ماجرای مهرداد پولادی برای‌شان تکرار شود. پولادی یکی از بهترین و آماده‌ترین مهره‌های تیم ملی بود اما به خاطر برخی برخوردها تصمیم گرفت دیگر به فوتبال ایران برنگردد. سربازی به خودی خود یک چالش بزرگ برای این ستاره‌ها خواهد بود. دیگر بهتر است فضای اطراف آنها را با کری‌های خاص تخریب نکنیم و فشار بیشتری به آنها وارد نیاوریم. این دو نفر در سال منتهی به جام جهانی، با چالشی روبه‌رو می‌شوند که شاید شانس حضور در تیم ملی را به سادگی از دست‌شان دربیاورد.