آریا طاری

 استقلال و نساجی، امتیازها را در استادیوم آزادی تقسیم کردند اما این بازی، یک بازنده قطعی هم داشت و آن، سازمان لیگ فدراسیون فوتبال بود که حتی بعد از دو سال تمام، هنوز نمی‌توانست امکانات حداقلی و شرایط مناسب برای ورود تنها چند هزار تماشاگر به آزادی را مهیا کند. شاگردان فرهاد برای دومین دیدار متوالی، به برتری دست پیدا نکردند و همچنان روی دور بی‌شکستی باقی ماندند. اتفاق خوب برای آنها، متوقف شدن سایر تیم‌های مدعی بود. اتفاقی که موجب شد بین استقلال و بالاترین رده جدول، فاصله خاصی وجود نداشته باشد.

کشف دومین طالب‌لو

خارج شدن نام رشید مظاهری از فهرست 18 نفره استقلال برای دیدار با نساجی، یک دلیل مشخص داشت و آن، اعتماد فرهاد به علیرضا رضایی بود. گلر جوان آبی‌ها که در این فصل به باشگاه ملحق شده، بالاخره اولین تجربه رسمی‌اش برای باشگاه را پشت سر گذاشت. در حالی که نام او و سیدحسین در فهرست 18 نفره تیم دیده می‌شد، این علیرضا بود که روی خط دروازه باشگاه قرار گرفت و در اولین تجربه بازی برای تیم، موفق به کلین‌شیت شد. رضایی یکی از سه سنگربان این فصل استقلال است. در شروع فصل تصور می‌شد او در رقابت با رشید و سیدحسین، شانس چندانی برای فیکس شدن ندارد اما فرهاد از همان ابتدا اصرار داشت که علیرضا را حتی با یک قرارداد قرضی به تیم دیگری واگذار نمی‌کند. این اعتقاد خیلی زود موجب رسیدن رضایی به جمع نفرات ثابت تیم شد. خیلی‌ها او را به طالب‌لوی دوم استقلال تشبیه می‌کنند. وحید هم در اوج جوانی ناگهان با اعتماد قلعه‌نویی فرصت حضور در ترکیب استقلال را به دست آورد و از همان ابتدا هم مایه‌های تبدیل شدن به یک گلر خوب را نشان داد. حالا رضایی می‌تواند کشف بسیار مهمی برای مجیدی و تیمش باشد.

سازمان لیگ که حتی در ورود پنج هزار تماشاگر هم تا این اندازه مشکل داشت، بعید است که اصلا توانایی برگزاری بازی در یک استادیوم پر را داشته باشد. این مدیران در دو سال گذشته با کم‌ترین مسئولیت ممکن، به نوعی به «استراحت» پرداخته‌اند

شکست تاریخی برای سازمان لیگ

برای باور اینکه شرایط فوتبال ایران چقدر ناامیدکننده است، کافی است تنها تصاویر ورود تماشاگرها به استادیوم آزادی برای دیدار استقلال و نساجی را تماشا کنیم. مدیران سازمان لیگ دو سال تمام وقت داشتند که زیرساخت‌ها را تقویت کنند، به روند بلیت‌فروشی اینترنتی نظم بدهند، شرایط را برای ورود تماشاگرها مهیا کنند و جلوی بی‌نظمی احتمالی را بگیرند اما در تمام این دو سال، دست روی دست گذاشتند تا ورود تماشاگرها به ناامیدکننده‌ترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. این ماجرا می‌توانست یک جشن برای فوتبال ایران باشد اما به انبوهی از تصاویر تلخ تبدیل شد. سازمان لیگ که حتی در ورود پنج هزار تماشاگر هم تا این اندازه مشکل داشت، بعید است که اصلا توانایی برگزاری بازی در یک استادیوم پر را داشته باشد. این مدیران در دو سال گذشته با کم‌ترین مسئولیت ممکن، به نوعی به «استراحت» پرداخته‌اند و همین حالا هم اگر به خودشان باشد، ترجیح می‌دهند دیدارهای فوتبال ایران برای همیشه بدون تماشاگر باقی بماند. فاجعه‌بار است که حتی برای بلیت‌فروشی اینترنتی در همه این دو سال، کوچک‌ترین اقدامی صورت نگرفته است. این بهترین فرصت ممکن بود تا مشکلات زیرساختی برطرف شوند و در نهایت، این اتفاق رخ نداد.

ناکام مثل رودی

برخلاف کوین یامگا که شروع بسیار خوبی در استقلال داشته است، رودی ژستد هنوز نتوانسته انتظارها را برآورده کند. رودی در جدال با نساجی هم چند موقعیت گل بسیار خوب داشت اما باز هم موفق نشد دروازه رقیب استقلال را باز کند. به نظر می‌رسد انتظارها از این بازیکن در تهران کمی بالاست و همین مساله فشار نسبتا زیادی را برای او به وجود آورده است. رودی رزومه بسیار خوبی دارد و به لحاظ سابقه، یکی از بهترین خارجی‌های این سال‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود. آبی‌ها توقع دارند او این توانایی را در زمین هم به نمایش بگذارد. استقلال برای قهرمانی، به ستاره‌های گل‌زن‌تری نیاز دارد.

بحران گل

بازی استقلال و نساجی با وجود تساوی بدون گل، نبرد کاملا سرد و بی‌روحی نبود و موقعیت‌های جذابی هم داشت که با درخشش گلرها از بین رفت. بهترین سیوهای بازی را هم علیرضا حقیقی با دو واکنش متوالی تماشایی انجام داد تا دروازه تیم ساکت الهامی در این جدال بسته بماند. با این حال نمی‌توان انکار کرد که لیگ برتر فوتبال ایران از نظر تعداد گل، در یک بحران تمام‌عیار قرار گرفته است. در پنج مسابقه روز جمعه لیگ برتر، تنها چهار گل رد و بدل شده است. در این هفته لیگ برتر، درست نصف تیم‌ها حتی یک گل هم به ثمر نرسانده‌اند و فقط دو تیم موفق شده‌اند بیشتر از یک گل بزنند. بدیهی است که چنین فوتبالی اساسا نمی‌تواند مخاطبانش را سرگرم کند.

کمی آرام‌تر آقای داور

همه از سابقه بد در رابطه علیرضا فغانی و فرهاد مجیدی خبر دارند. فرهاد در دوران بازی چند بار تا آستانه درگیری فیزیکی با فغانی هم پیش رفت. او پس از تساوی با نساجی با حالتی برافروخته درخواست ورود وی.ای.آر به فوتبال ایران را داشت و از داور وسط مسابقه هم عذرخواهی طلب کرد. صحبت‌هایی که با واکنش تند فغانی هم روبه‌رو شد. فغانی از فرهاد خواست که اطلاعات فوتبالی‌اش را به روز کند. در اینکه فغانی بهترین داور فوتبال ایران است، شکی وجود ندارد اما کجای دنیا یک داور به همین سادگی و به همین تندی به یک مربی واکنش نشان می‌دهد. این صحبت‌ها عملا آینده قضاوت‌های این داور برای تیم‌های فرهاد را با مشکل روبه‌رو می‌کند. این یک واکنش بسیار غیرحرفه‌ای از سوی فغانی بود که نشان داد رفتن به لیگ استرالیا او را حرفه‌ای‌تر نکرده است.