آریا طاری

سیدمهدی رحمتی و سیدحسین حسینی اگرچه گاهی در ظاهر به هم لبخند می‌زدند و همدیگر را مورد تشویق قرار می‌دادند، اما در عمل رابطه چندان خوبی با هم نداشتند. کنار هم قرار دادن آنها برای استقلال به شکل واضحی سخت شده بود و این وضعیت، دیگر نمی‌توانست ادامه پیدا کند. این سرنوشت تقریبا در همه تیم‌هایی که دو گلر آماده را در اختیار دارند، رخ می‌دهد. حتی در فوتبال اروپا نیز معمولا باشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا از یک دروازه‌بان‌ فوق‌العاده در کنار یک گلر معمولی بهره ببرند تا تمرکز گلر اصلی‌شان را با تهدید روبه‌رو نکنند. شاید تا دو سال، ترکیب حسینی و رحمتی نیز چنین ترکیبی بود. یک گلر جوان و باانگیزه در کنار یک دروازه‌بان پرتجربه و کم‌اشتباه. با این وجود به مرور زمان حسینی سهم بیشتری از بازی‌های استقلال می‌خواست و رحمتی نیز حاضر نبود به سادگی جایگاهش را از دست بدهد. حالا زمان یک انتخاب بزرگ برای استقلال از راه رسید. یک طرف ماجرا، کاپیتان پرتجربه باشگاه قرار داشت و طرف دیگر، دروازه‌بان جوانی که بارها با رفتارهایی غیرحرفه‌ای باشگاه را به چالش کشیده بود. بخشی از هوادارها رحمتی را متهم به داشتن «باند» در تیم می‌کردند و جدایی او را یک اتفاق مثبت می‌دانستند اما گروه دیگری نیز معتقد بودند که حسینی برای شماره یک بودن در استقلال، هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده است. هر چه بود، باشگاه سرانجام تصمیمش را گرفت. کاپیتان به پدیده مشهد رفت و حسینی رقم پیشنهادی‌اش برای تمدید قرارداد را روی میز گذاشت. این وسط آن‌چه تلخ و ناامیدکننده به نظر می‌رسید، واکنش باشگاه به جدایی یکی از بهترین سنگربان‌های تمام تاریخش بود. رحمتی در همه این سال‌ها، بارها و بارها با واکنش‌های حیرت‌انگیز دروازه استقلال را نجات داد. بارها در حساس‌ترین بازی‌ها به کمک استقلال آمد و مهاجمان حریف را ناامید کرد. برگزاری بازی خداحافظی یا مسابقه بزرگداشت، توقع زیادی از یک باشگاه ایرانی بود اما حداقل یک آرزوی موفقیت ساده در وبسایت رسمی و اینستاگرام باشگاه، کم‌ترین کاری بود که استقلال می‌توانست برای کاپیتانش انجام بدهد. باشگاه اما از همین کار ساده نیز دریغ کرد و قدرناشناسی‌اش را با صدایی بلندتر از همیشه فریاد زد. 

فصل گذشته، سیدمهدی رحمتی گلر اصلی باشگاه بود و در بیشتر هفته‌ها به عنوان مرد شماره یک روی خط دروازه قرار گرفت. آن‌چه در نهایت ورق را به سود سیدحسین حسینی برگرداند، ماجرای پنالتی فرشید اسماعیلی در دربی بود. صحبت‌های رحمتی با منشا، این تصور را به وجود آورد که گلر استقلال زننده ضربه پنالتی را با تصمیم خودش عوض کرده است. وینفرد شفر نیز در کنفرانس مطبوعاتی بعد از این مسابقه، چنین ادعایی را به زبان آورد و البته در نهایت دست به تکذیب ماجرا زد. از آن مسابقه به بعد، هوادارها به رحمتی بدبین بودند و او را مقصر نتایج ضعیف استقلال و دوری این تیم از جام‌های قهرمانی می‌دانستند. حالا دیگر در باشگاه خبری از سیدمهدی نیست اما آیا با این جدایی، همه ضعف‌ها و مشکلات استقلال برطرف می‌شود؟ آیا باشگاه با این جدایی، راهش را به طرف موفقیت پیدا می‌کند؟ آیا استقلال با خروج رحمتی، مدعی شماره یک قهرمانی لیگ برتر نوزدهم خواهد بود؟ زمان همه چیز را در مورد رحمتی و باشگاه استقلال مشخص خواهد کرد. به نظر می‌رسد در فصل جدید، وظیفه محافظت از دروازه به حسینی سپرده می‌شود اما برخی از رفتارهای گذشته این سنگربان، برای هواداران باشگاه تا حدود زیادی نگران‌کننده است. سیدحسین در چند مقطع مختلف تیمش را به جدایی تهدید کرده و حتی به شکل زیرکانه‌ای احتمال پیوستن به پرسپولیس را با هوادارها در میان گذاشته است. رفتارهای ناپخته در فضای مجازی، مصاحبه‌ علیه خودی‌ها، درگیری با هم‌تیمی‌ها در زمین و البته اصرار برای اشک ریختن روی خط دروازه، برخی از عادت‌های نوجوانانه سیدحسین به شمار می‌روند. عادت‌هایی که اگر اصلاح نشوند، برای او و برای استقلال دردسرساز خواهند بود. 

البته که حسینی، یکی از مستعدترین گلرهای حال حاضر فوتبال ایران است اما به گفته خطیر او برای امضای قرارداد دو ساله با باشگاه، رقم «6 میلیارد تومان» را پیشنهاد داده است. رقمی حیرت‌انگیز که برای یک دروازه‌بان نه‌چندان باتجربه که در لیست تیم ملی برای جام جهانی و جام ملت‌ها نیز نبوده، باورنکردنی به نظر می‌‌رسد. استقلال با این رقم، می‌تواند روی هر دروازه‌بانی در لیگ برتر دست بگذارد و با او قرارداد امضا کند. حسینی تا زمانی که از قامت یک پسربچه به قامت یک فوتبالیست پخته نرود، نباید چنین دستمزدهای کلانی دریافت کند. باشگاه با تقدیم کردن چنین رقم‌هایی به این دروازه‌بان، قبل از همه خود او را در معرض نابودی قرار خواهد داد.