آریا طاری

سرخابی‌ها نفس به نفس هم در حال رقابت برای بردن لیگ هستند. به نظر می‌رسد هر تیم دیگری را باید در این رقابت کاملا نادیده گرفت. حالا فقط یکی از این دو تیم می‌توانند لیگ را به سود خودشان رقم بزنند. شاید از اولین دوره لیگ برتر تا امروز، دیگر هیچ‌وقت چنین رقابت نزدیکی بین این دو تیم وجود نداشته است. به نظر می‌رسد که باید خودمان را برای یک لیگ بسیار هیجان‌انگیز و یک پایان بسیار نفس‌گیر در این فصل آماده کنیم. رقابتی که بعید نیست تا آخرین روز، آخرین هفته و آخرین مسابقه ادامه داشته باشد.

لیگ برتر اول

تا امروز این عجیب‌ترین و دیوانه‌وارترین رقابت دو تیم برای قهرمانی در یک فصل از رقابت‌های لیگ برتر به شمار می‌رود. رقابتی که تا آخرین مسابقه از آخرین روز لیگ برتر ادامه داشت. در طول فصل به نظر می‌رسید تیم پورحیدری شرایط ایده‌آل‌تری برای بردن لیگ دارد اما استقلال در هفته‌های پایانی چند امتیاز از دست داد و رقابت به آخرین هفته لیگ کشیده شد. داستانی که طرفداران دو تیم دیگر آن را حفظ هستند. در آخرین هفته تیم پروین در تهران بازی می‌کرد و استقلال در انزلی به میدان می‌رفت. حتی یک تساوی روبه‌روی ملوان کافی بود تا آبی‌ها قهرمانی‌شان را در رقابت‌های لیگ برتر قطعی کنند اما آنها روبه‌روی حریف شکست خوردند و به شکلی ناباورانه انزلی را بدون امتیاز و البته بدون جام ترک کردند. در مسابقه همزمان پرسپولیس با تک گل ابراهیم اسدی، فجر را شکست داد و در روزی که حتی سکوهای ورزشگاه پر نشده بودند و هیچ‌کس انتظار قهرمانی تیم را نداشت، قهرمان اولین دوره رقابت‌های لیگ برتر لقب گرفت. یک تجربه به یاد ماندنی برای پرسپولیسی‌ها و یک خاطره تلخ که آبی‌ها دوست دارند برای همیشه از تاریخ پاکش کنند.

لیگ برتر چهارم

در لیگ برتر چهارم رقابتی بین استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی وجود داشت و در نهایت هم اختلاف دو تیم در جدول فقط سه امتیاز بود اما جام قهرمانی به فولاد رسید. تیم جوان ملادن فرانچیچ با ستاره‌های نسل طلایی فولاد، جام را به خانه برد. در پایان آن فصل استقلال با 58 امتیاز در رده سوم قرار گرفت و پرسپولیس با 55 امتیاز در جدول چهارم شد. جالب اینکه در آن فصل حتی تفاضل گل استقلال و پرسپولیس با هم برابر شد. آبی‌ها در آن لیگ صاحب بهترین خط حمله فصل شدند و پرسپولیس به لحاظ دفاعی، عملکرد بهتری داشت اما در نهایت دست هیچ‌کدام از این دو تیم به جام قهرمانی نرسید.

لیگ برتر ششم

صمد مرفاوی و مصطفی دنیزلی در لیگ برتر ششم، رقابت جالبی داشتند. وقتی دربی برگشت با تساوی به پایان رسید، مرفاوی در یک کنفرانس جنجالی این بازی را به یک برد برای خودش و تیمش تشبیه کرد. چراکه او معتقد بود استقلال با فاصله 12 امتیازی‌اش از پرسپولیس، تیمی دست نیافتنی برای رقیب سنتی شده است. بحران تیم مرفاوی اما درست بعد از همان مسابقه کلید خورد. شاید باورنکردنی باشد اما پرسپولیس در پایان آن فصل در رده‌ای بالاتر از استقلال قرار گرفت و یک امتیاز بیشتر به دست آورد. رقابت سخت و نزدیک قهرمانی در آن فصل در نهایت به سود سایپا تمام شد. این در حالی بود که تیم علی دایی فقط سه امتیاز با پرسپولیس و فقط چهار امتیاز با استقلال فاصله داشت. شاید اگر تیم دنیزلی فقط کمی زودتر اوج می‌گرفت یا استقلال اگر کمی دیرتر به بحران می‌رفت، سایپا اصلا شانسی برای بردن لیگ در آن فصل پیدا نمی‌کرد.

لیگ برتر سیزدهم

رقابت جدی بعدی سرخابی‌ها برای بردن لیگ، چندین سال بعد رقم خورد. وقتی که علی دایی روی نیمکت سرخ‌ها نشسته بود. وقتی استقلال تنها یک هفته قبل از پایان لیگ سیزدهم، فولاد را شکست داد، خیلی‌ها پرسپولیس را مدعی شماره یک قهرمانی می‌دانستند اما تیم دایی در تهران روبه‌روی راه آهن متوقف شد و در فاصله تنها یک مسابقه به پایان فصل، نتوانست صدرنشینی را تثبیت کند. لیگ عجیب سیزدهم در حالی وارد هفته پایانی شد که پنج تیم مختلف می‌توانستند آن را به سود خودشان به پایان ببرند. تیم صدرنشین لیگ یعنی فولاد با هدایت حسین فرکی در هفته پایانی گسترش فولاد را برد و قهرمانی را جشن گرفت. در این رقابت بسیار فشرده، پرسپولیس دوم شد و استقلال با نتیجه ناخوشایند هفته آخر روبه‌روی تراکتور، در رده پنجم جدول لیگ برتر قرار گرفت.

لیگ برتر شانزدهم

در شانزدهمین دوره لیگ برتر، پرسپولیس به هر قیمتی عزمش را برای بردن لیگ جزم کرده بود. آنها فصل را فوق‌العاده شروع کردند و در چهار هفته اول صاحب 10 امتیاز شدند. بازگشت طارمی و رضاییان هم این تیم را قدرتمندتر کرد. در نقطه مقابل، علیمنصور و استقلال اصلا شروع خوبی نداشتند اما به مرور زمان اوج گرفتند و حتی در دیدار برگشت پرسپولیس را شکست دادند. استقلال در نیم‌فصل دوم مدام اختلافش را با پرسپولیس کم کرد و رفته رفته به تهدیدی برای این تیم در جدول لیگ برتر تبدیل شد. با این حال پرسپولیس دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید و در نهایت هم توانست با 9 امتیاز اختلاف به دوران دوری از قهرمانی لیگ پایان بدهد. این شروع موفقیت‌های بزرگ برانکو ایوانکوویچ در تهران و اولین گام از قهرمانی‌های پنج‌گانه پرسپولیس در لیگ برتر بود. استقلالی‌ها هم درنهایت فصل را در نزدیک‌ترین رتبه نسبت به رقیب سنتی تمام کردند.

لیگ برتر هجدهم

استقلالی‌ها هنوز هم باور دارند که اگر در دیدار هفته‌های پایانی با نفت آبادان آن اشتباه علیه‌شان صورت نمی‌گرفت، پرسپولیس را در آخرین هفته لیگ برتر تحت فشار می‌گذاشتند. به هر حال تیم وینفرد شفر که هدایتش در سه هفته پایانی به فرهاد مجیدی سپرده شده بود، تیم خطرناکی به نظر می‌رسید. تیمی با یک خط دفاعی عالی که در مقاطعی از فصل، صدرنشین لیگ برتر بود و مدعی شماره یک قهرمانی هم به شمار می‌رفت. در هفته‌های پایانی فصل اما تیم برانکو سبقتش را کامل کرد و دوباره به صدر جدول برگشت. آنها پشت سر هم برنده شدند و سرانجام با شکست دادن پارس جنوبی در هفته پایانی، جام را برای چهارمین بار متوالی به خانه بردند. استقلال هم با چهار امتیاز کم‌تر روی سکوی سوم قرار گرفت و سهمیه صعود مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

لیگ برتر نوزدهم

شخصیتی که استقلال به مرور زمان با استراماچونی پیدا کرد، از این تیم شمایل متفاوتی در فوتبال ایران ساخت. با این وجود پروژه استرا تکمیل نشد و این مربی خیلی زود از فوتبال ایران جدا شد. فرهاد مجیدی هم به جای این مربی به استقلال برگشت و هدایت این تیم را بر عهده گرفت. استقلالی‌ها با فرهاد فرم خوبی پیدا کردند و خودشان را تا رده دوم جدول بالا کشیدند اما پرسپولیسی که با کالدرون قهرمان نیم‌فصل اول شده بود و با یحیی در نیم‌فصل دوم خیلی خوب امتیاز جمع کرده بود، تیمی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. استقلال در نهایت در آن فصل تیم دوم جدول شد و نتوانست قهرمانی لیگ را جشن بگیرد. این اولین تجربه قهرمانی یحیی در قامت سرمربی در رقابت‌های لیگ برتر ایران به حساب می‌آمد.

لیگ برتر بیستم

در لیگ برتر بیستم هم رقابت نزدیکی بین استقلال و پرسپولیس و سپاهان برای قهرمانی وجود داشت. امتیازهایی که محمود فکری از دست داد، تیم را کمی به دردسر انداخت اما آنها باز هم به رسم همیشگی در نیم‌فصل دوم با فرهاد مجیدی تیم بهتری شدند. این دیگر آخرین باری بود که فرهاد در نیمه راه به استقلال پیوست. مدیران استقلال بالاخره تصمیم گرفتند این مربی را حفظ کنند و او را در شروع فصل جدید در تیم‌شان داشته باشند. مساله‌ای که حالا این تیم را به یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی لیگ برتر بیست و یکم تبدیل کرده است. جالب اینجاست که تا امروز استقلال هیچ‌وقت در رقابت نزدیک با پرسپولیس قهرمان لیگ برتر نشده است.