آریا رهنورد

حاصل کار درویش به عنوان مدیرعامل پرسپولیس تا امروز، فقط ناکامی در خرید ستاره‌های جدید بوده است. او که مدت‌ها در انتظار رسیدن به این جایگاه بود، در همان شروع کار همه هواداران باشگاه را ناامید کرد. حالا پرسپولیس در حالی برای جدال با نساجی آماده می‌شود که انتظارات کادر فنی این تیم در پنجره نقل و انتقالات اصلا برآورده نشده است. دیدار با نساجی، شروعی از یک نیم‌فصل بسیار سخت و نفس‌گیر برای باشگاه پرسپولیس است. تیمی که می‌خواهد مدعی بماند اما در رقابتی نابرابر با استقلال و سپاهان قرار گرفته است.

حفظ تمرکز برای یحیی گل‌محمدی بعد از همه ماجراهایی که او این اواخر پشت سر گذاشته، اصلا کار راحتی نیست. پرسپولیس در دوران کوتاه مدیریت صدری، با چند پرونده خاص مثل پرونده کالدرون یا اوساگونا روبه‌رو شد و درنهایت حکم حذف از لیگ قهرمانان آسیا را هم دریافت کرد. کمی بعد، درویش در نقش مدیر جدید باشگاه قرار گرفت و یحیی برای چند روز از سمتش استعفا داد اما باز هم تغییر قابل توجهی در پرسپولیس به وجود نیامد و این باشگاه به جز یک گلر برای نیمکت، خرید دیگری انجام داده است. سرخ‌ها در یک قدمی جذب رامین رضاییان بودند اما موفق به انجام این کار نشدند و پرونده انتقال رامین به این باشگاه بسته شد. خرید یک مهاجم خارجی هم برخلاف نظر یحیی اتفاق نیفتاده و باشگاه حتی برای فروش مهدی شیری با مشکل روبه‌رو است. اگر همه قطعه‌های این پازل را در کنار هم قرار بدهیم، نتیجه‌ای به جز تصویری بزرگ از یک ناامیدی عمومی را تماشا نخواهیم کرد. تصویری که حالا در ذهن مربیان، هواداران و بازیکنان پرسپولیس هم وجود دارد. آنها در نیم‌فصل اول در شرایطی به مصاف نساجی رفتند که با شکست دادن فولاد در لیگ برتر با یک نتیجه پرگل، شروع خوبی را در فصل برای خودشان رقم زده بودند. پرسپولیس اما حالا در شرایطی روبه‌روی تیم سختکوش ساکت الهامی قرار می‌گیرد که به تازگی در سوپرجام شکست خورده و به لحاظ روحی در وضعیت خوبی قرار ندارد. بدون هیچ تردیدی، این سخت‌ترین مقطع حضور یحیی روی نیمکت پرسپولیس خواهد بود. شاید حالا بهترین فرصت برای او است که توانایی‌های مربیگری‌اش را نشان بدهد. وقتی شرایط برای رسیدن به موفقیت کافی باشد، همه می‌توانند تیم را به سوی برد هدایت کنند اما درست در میان یک توفان است که اهمیت یک ناخدای کاربلد، بیشتر معلوم می‌شود. حالا یحیی دو راه بیشتر مقابل خود ندارد. یا به همین واگویه‌های درست اما غیرضروری و این گلایه‌های تکراری ادامه بدهد و یا اینکه تصمیم بگیرد ناخدای این دریای به شدت توفانی برای پرسپولیس باشد.

تعطیلات نیم‌فصل، تغییر چندانی را در ترکیب پرسپولیس به وجود نمی‌آورد. فقط صفروف جانشین مهدی شیری می‌شود که به تازگی تیم را ترک کرده است. میلاد سرلک هم همچنان مصدوم است تا شریفی یا اسدی به جای او در ترکیب اصلی قرار بگیرند. با بازگشت مهره‌های مصدوم، فرم و ترکیب پرسپولیس کمی بهتر می‌شود اما سرخ‌ها هنوز کار سختی برای نتیجه گرفتن در این فصل دارند. باشگاه تا اینجا شرایط خوبی داشته و در این فصل از لیگ برتر فقط یک بار شکست خورده است. آلومینیوم اراک همچنان تنها تیمی است که موفق شده در این فصل از لیگ برتر تیم یحیی را شکست بدهد. نساجی هم در جدال رفت، عملکرد خوبی روبه‌روی پرسپولیس داشت اما درنهایت با درخشش مهدی عبدی، روبه‌روی میزبانش شکست خورد. مسابقه امروز در ورزشگاه امام رضا مشهد انجام می‌گیرد. استادیومی که در چند هفته اخیر میزبان دیدارهای نساجی بوده است. جالب اینکه پدیده به عنوان تنها تیم مشهدی لیگ برتر، دیدارهایش را در استادیوم دیگری در شهر مشهد برگزار می‌کند! اگر پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات با بحران خرید روبه‌رو شده، نساجی از شروع فصل با بحران ورزشگاه خانگی روبه‌رو بوده و چندین بار استادیوم میزبانش را در لیگ برتر بین شهرهای مختلف جابه‌جا کرده است. اینکه ورزشگاه وطنی از شروع فصل هنوز آماده برگزاری دیدارهای این تیم نشده، خجالت‌آور به نظر می‌رسد. نساجی که اخیرا یک دیدار دوستانه با سپاهان داشته، در فصل نقل و انتقالات منظمی را برای خط حمله و متین کریم‌زاده را برای دفاع به خدمت گرفته است. مرتضی منصوری و مهرداد عبدی نیز غایبان مهم این تیم در جدال حساس امروز با سرخپوشان پایتخت خواهند بود.

شرایط پرسپولیس اصلا امیدوارکننده نیست اما یحیی باید از یک جایی به بعد، اعتماد به نفس تیمش را بالا ببرد و بیشتر از این به مهره‌های فعلی تیم احساس «ناکافی بودن» ندهد. حقیقت آن است که پرسپولیس با همین ترکیب فعلی هم می‌تواند برای بردن لیگ تلاش کند. شاید در قیاس با استقلال و سپاهان، اسکواد قرمزها عمق کم‌تری داشته باشد اما چند ستاره ملی‌پوش و چند مهره باانگیزه، می‌توانند این تیم را به جلو هدایت کنند. نیم‌فصل دوم لیگ برای سرخ‌ها از همین امروز شروع می‌شود. نیم‌فصل سختی که هر لغزش در آن، پرسپولیس را از جام قهرمانی دور خواهد کرد.