آریا رهنورد

اگر پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس دوباره بسته نشود(!)، این تیم برای جذب رامین رضاییان به عنوان مهم‌ترین هدف نقل و انتقالاتی اقدام خواهد کرد. بازیکنی که از همان ابتدا هم در فهرست یحیی گل‌محمدی قرار داشته است. مثبت‌تر از پیوستن رامین به پرسپولیس، جدایی مهدی شیری از این تیم بود. بازیکنی که عادت داشت در نبردهای بزرگ، هواداران این باشگاه را سرافکنده کند. قرمزها تا امروز در فصل نقل و انتقالات، تنها یک گلر ذخیره به خدمت گرفته‌اند اما جذب رامین، می‌تواند همه معادلات را به سود این تیم تغییر بدهد.

رامین و پرسپولیس، داستان پرفرازونشیبی داشته‌اند. او اولین بار در شرایطی به پرسپولیس پیوست که برای راه آهن بازی می‌کرد. رضاییان البته قبل از آن، ملی‌پوش شده بود و به همین خاطر یک مهره شناخته‌شده در فوتبال ایران به شمار می‌رفت. رضاییان به سرعت به مرد تغییرناپذیر جناح راست پرسپولیس تبدیل شد. بازیکنی که نقش فوق‌العاده‌ای در شکل‌گیری فرم هجومی تیم برانکو در لیگ پانزدهم داشت. با این حال اوضاع در این باشگاه برای او چندان خوب پیش نرفت. ماجرای پیوستن ناگهانی این بازیکن به ریزه‌اسپور ترکیه، هوادارها را مقابل او قرار داد. خیلی‌ها او را مقصر این داستان و جدایی ناگهانی طارمی می‌دانستند. با این حال رامین هم در مسیر مهدی، مدتی بعد به جمع قرمزها برگشت و جالب اینکه برخلاف مهدی، قراردادش را فسخ کرد تا بدون مشکل قانونی پیراهن پرسپولیس را بر تن کند. این بار شرایط برای رضاییان کمی پیچیده شد. او مدتی روی نیمکت تیم نشست و سپس به ترکیب اصلی برگشت اما یک درگیری با یکی از ستاره‌های تیم، عملا او را در فهرست سیاه برانکو ایوانکوویچ قرار داد. حتی قبل از آن که فصل به پایان برسد، کار رضاییان با پرسپولیس تمام شده بود و جالب اینکه چند ستاره تیم از این اتفاق استقبال می‌کردند. چراکه رابطه خوبی با رضاییان نداشتند. حالا این احتمال وجود دارد که بعد از چند سال، دوباره رابطه قدیمی او و پرسپولیس برقرار شود. حالا که دیگر برانکو روی نیمکت پرسپولیس نیست و کیفیت سمت راست خط دفاعی این تیم هم به شدت نازل به نظر می‌رسد، رامین رضاییان خرید بسیار خوبی برای باشگاه خواهد بود. این انتقال برای انگیزه‌های شخصی رامین هم مهم به نظر می‌رسد. او در شرایطی به بازگشت به فوتبال ایران نزدیک شده که نه در لیگ‌های خارجی به اهدافش رسیده و نه این اواخر بخشی از فهرست‌های تیم ملی بوده است.

حالا که دیگر برانکو روی نیمکت پرسپولیس نیست و کیفیت سمت راست خط دفاعی این تیم هم به شدت نازل به نظر می‌رسد، رامین رضاییان خرید بسیار خوبی برای باشگاه خواهد بود. این انتقال برای انگیزه‌های شخصی رامین هم مهم به نظر می‌رسد

رامین بعد از ترک ایران، ماجراجویی‌های زیادی داشته است. او در چند کشور مختلف فوتبال بازی کرده اما با وجود کاراکتر جاه‌طلبی که دارد، نتوانسته انتظارها را برآورده کند. خیلی‌ها تصور می‌کردند مدافع موردعلاقه کارلوس کی‌روش، در بلژیک به یک ستاره تبدیل شود اما این اتفاق برای او رخ نداد و این بازیکن بعد از مدتی به لیگ‌های عربی رفت. او شروع بسیار خوبی در قطر داشت و به کمک این درخشش، توانست پیشنهاد باشگاه بزرگ الدحیل را هم به دست بیاورد اما الدحیل، خیلی زود قید این بازیکن را زد و او را به تیم‌های دیگری قرض داد. در نهایت باشگاه السیلیه هم او را نخواست تا این بازیکن در پایان قرارداد قرضی‌اش به الدحیل برگردد و قراردادش را با این تیم فسخ کند. در همین حال، رامین در دوران اسکوچیچ هرگز به تیم ملی دعوت نشده است. بعضی‌ها این دعوت را نتیجه حواشی خاص و ماجراهای شخصی زندگی او می‌دانند و بعضی معتقدند دراگان به لحاظ فنی، اساسا به بازیکنی مثل رامین علاقه ندارد. با این حال به نظر می‌رسد رضاییان حتی در بدترین فرم، نسبت به مهره‌ای مثل صادق محرمی برای تیم ملی موثرتر خواهد بود. شاید بازگشت به پرسپولیس، به او کمک کند تا نظر سرمربی تیم ملی را تغییر بدهد. بدون شک اگر رضاییان به یکی از ستاره‌های لیگ بیست و یکم تبدیل شود، حذف کردن او از تیم ملی برای سرمربی سخت‌تر و هزینه‌برتر خواهد بود. این آخرین شانس رامین است تا شاید فرصت حضور در دومین جام جهانی‌اش را به دست بیاورد. او در جام جهانی روسیه، مهره ثابت خط دفاعی تیم ملی بود. بازیکنی که توانسته باشد کارلوس کی‌روش را با همه آن سخت‌گیری‌های وحشتناک راضی کند، بدون تردید می‌تواند از پس هر مربی دیگری هم بربیاید.

رامین رضاییان می‌تواند چیزهای مثبتی به پرسپولیس اضافه کند. نفوذهای رامین، گمشده این سال‌های سمت راست دفاع پرسپولیس است. همان‌طور که سانترهای خوب و حتی ضربه‌های ایستگاهی این بازیکن می‌توانند به کمک تیم بیایند. قرمزها در چنین شرایطی، به این بازیکن نیاز دارند. در حقیقت به نظر می‌رسد این انتقال، یک بازی دو سر برد برای هر دو تیم باشد. البته به شرطی که او دیگر به سراغ حاشیه‌های قدیمی‌اش نرود و مشکلی در هماهنگ شدن با هم‌تیمی‌ها نداشته باشد. این مهم‌ترین ماموریت درویش از زمان پیوستن به کادر مدیریتی باشگاه پرسپولیس است. شکست خوردن در پرونده جذب رضاییان، خیلی زود موجبات ناامیدی شدید هوادارها از این مدیر را فراهم خواهد آورد.