آریا رهنورد

نیم‌فصل دوم لیگ برتر ایران آغاز شد و باشگاه‌ها علاوه بر تمرکز روی بازی‌های‌شان همچنان مشغول خرید بازیکن برای تقویت‌ تیم‌های‌شان هستند. برخلاف اینکه در روزهای نخست نقل و انتقالات، بمبی به صدا درنیامد این اواخر چند انتقال مهم صورت گرفت. فولاد و استقلال از تیم‌هایی بودند که حسابی پر کار ظاهر شدند. استقلال برای حفظ صدرنشینی و درنهایت کسب عنوان قهرمانی به دنبال تقویت تیم است و فولاد هم می‌خواهد خودش را به بالای جدول بکشاند و بار دیگر در لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود. در همین راستا نگاهی خواهیم داشت به چند نقل و انتقال که طی چند روز گذشته اتفاق افتاده‌اند.

پیراهن فولاد بر تن خلعتبری

محمدرضا خلعتبری یکی از بازیکنان سن و سال‌دار فوتبال ایران است که به نظر می‌رسد حالا حالاها قصد خداحافظی با مستطیل سبز را ندارد. او در 38 سالگی همچنان بین تیم‌ها جابه‌جا می‌شود و این بار راهی فولاد خوزستان شده است. ملی‌پوش سابق ایران در باشگاه‌های زیادی فوتبال بازی کرده است. او طی سال‌های فعالیتش برای شموشک نوشهر، ابومسلم، پرسپولیس، گسترش فولاد و سایپا بازی کرده است. همچنین ذوب آهن (دو بار)، شهر خودرو (دو بار) و سپاهان (سه بار) تیم‌هایی هستند که بیشتر از یک بار با خلعتبری قرارداد امضا کرده‌اند. او همچنین تجربه لژیونری هم دارد و برای تیم‌های الغرافه، الوصل (قرضی) و عجمان به میدان رفته است. هافبک هجومی نیم‌فصل نخست تیم سپاهان اصفهان از این تیم جدا شد تا نام فولاد را هم به لیست تیم‌هایش اضافه کند.

محمدرضا خلعتبری یکی از بازیکنان سن و سال‌دار فوتبال ایران است که به نظر می‌رسد حالا حالاها قصد خداحافظی با مستطیل سبز را ندارد. او در 38 سالگی همچنان بین تیم‌ها جابه‌جا می‌شود و این بار راهی فولاد خوزستان شده است

بلبلی در تراکتور  ستاره می‌شود؟

محمد بلبلی یکی از فوتبالیست‌هایی که پیش‌بینی می‌شد خیلی زود به یک ستاره تبدیل شود. این وینگر مهاجم ۲۴ ساله که سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌های سپیدرود، استقلال و نفت مسجد سلیمان را دارد، هنوز از ستاره شدن فاصله دارد. بلبلی فصل گذشته به صورت قرضی از استقلال به نفت رفت اما حالا رسما در لیگ بیست‌ویکم از آبی‌های پایتخت جدا شد تا در تبریز به دنبال سرنوشتش برود. محمد اولین خروجی نفت و اولین خرید زمستانی تراکتور است و با نظر سولدو سرمربی این تیم جذب شده است. تیمی که این فصل حال و روز خوبی ندارد و در پایین جدول دیده می‌شود. حال باید دید که بلبلی در تراکتورسازی بالاخره می‌درخشد یا نه.

گوهری، سرخپوش شد

پرسپولیس که مدتی پیش با استعفای یحیی گل‌محمدی و چند شرط او برای بازگشت روی نیمکت این تیم روبه‌رو شده بود، یک دروازه‌بان جدید به خدمت گرفت تا جای خالی بوژیدار رادوشوویچ کروات را پر کند. رادو مدتی پیش به دلیل عدم دریافت مطالبات خود پرسپولیس را ترک کرده بود. درنهایت اما احمد گوهری گلر تیم صنعت نفت آبادان که سابقه عضویت در تیم‌های بزرگسالان، زیر 17 و زیر 19 سال ایران را دارد، برای یک فصل و نیم به پرسپولیس پیوست. بر اساس آمارهای متریکا، گوهری یکی از چهار دروازه‌بان برتر این فصل است. او در 16 هفته از لیگ برای 12 بار درون دروازه نفتی‌ها ایستاد که طی آن 6 بار کلین‌شیت کرد و در 6 بازی دیگر 10 گل دریافت کرد. او همچنین 79.2 درصد شوت‌هایی که به دروازه‌اش ارسال شده را مهار کرده و در 12 بازی پنج اشتباه داشته است. این آمار باعث شده که متریکا به او امتیاز 7.04 را بدهد تا بعد از فروزان، پورحمیدی و حسینی و بالاتر از گلرهای صاحبنامی مانند حقیقی، اخباری و حامد لک که حالا با او هم‌تیمی شده، به عنوان چهارمین دروازه‌بان برتر ایران قرار بگیرد.

 یکی از انتقالات مهم استقلال، جذب عزیزبک آماناوف هافبک هجومی تیم ملی ازبکستان است. این بازیکن 24 ساله قابلیت بازی در پست‌های هجومی نظیر هافبک چپ، وینگر چپ و راست، بازیساز و همچنین پست مهاجم نوک را دارد تا دست مجیدی در بازی گرفتن از او باز باشد

البته یحیی سه بازیکن دیگر را نیز در لیست خرید خود قرار داده است تا درویش پای میز مذاکره با آنها بنشیند. مدیرعامل سرخپوشان نیز قول داده بازیکنان داخلی که یحیی می‌خواهد را خیلی زود جذب کند تا زودتر به تمرینات تیم ملحق شوند. همچنین گزینه خرید خارجی یحیی نیز قرار است به زودی پای میز مذاکره با سرخ‌ها بنشیند تا او به جمع مهاجمان پرسپولیس اضافه شود.

همه چیز باب میل فرهاد

فرهاد مجیدی و شاگردانش هیچ جوره قصد ندارند که قهرمانی لیگ بیست‌ویکم را به تیم دیگری بدهند. آنها تنها تیم بدون شکست لیگ تا اینجای کار هستند و فرهاد می‌خواهد با خریدهای جدیدی که انجام داده به این روند ادامه دهد. یکی از انتقالات مهم استقلال، جذب عزیزبک آماناوف هافبک هجومی تیم ملی ازبکستان است. این بازیکن 24 ساله قابلیت بازی در پست‌های هجومی نظیر هافبک چپ، وینگر چپ و راست، بازیساز و همچنین پست مهاجم نوک را دارد تا دست مجیدی در بازی گرفتن از او باز باشد. به این ترتیب حضور او در استقلال می‌تواند خط هافبک و به ویژه پست هافبک هجومی را تقویت و به قهرمانی آبی‌ها کمک کند. آمانوف دو بار با لوکوموتیو قهرمان لیگ ازبکستان شده و حالا می‌خواهد با استقلال هم جام قهرمانی را بالای سر ببرد. مجیدی زمانی که سرمربی تیم ملی امید ایران بود، عزیزبک را در تیم امید ازبکستان دید و از همان نظر زیر نظرش گرفت. سرمربی استقلال در نشست خبری بازی با هوادار هم به تمجید از بازیکن جدیدش پرداخت. آمانوف به زودی به تهران می‌آید و قرارداد دو سال و نیمه با استقلال امضا می‌کند.

همچنین باید گفت نقل و انتقال اصلی چند روز اخیر بین استقلال و فولاد رقم خورده است. جایی که آرش رضاوند و عارف آقاسی از استقلال جدا شدند و به فولاد رفتند و در مقابل صالح حردانی آبی‌پوش شد. رضاوند این اواخر در استقلال نیمکت‌نشین بود و از سوی هواداران فشار زیادی روی شماره هفت استقلال وجود داشت. دلیل جابه‌جایی آقاسی نیز مشکلات شخصی او عنوان شده است. گویا آقاسی نیاز داشته که در اهواز و نزدیک خانواده‌اش باشد. مجیدی درباره این دو بازیکن جدا شده خود عنوان کرد:«خیلی خوشحالم که انتخاب درستی کردم و عارف آقاسی را به استقلال آوردم. او بسیار باشخصیت و فوتبالیست خوبی است ولی متاسفانه در این دو ماه مشکلات خانوادگی باعث شده تا بخواهد نزدیک خانواده‌اش باشد. حتی بحث معاوضه هم نبود. او می‌گفت من را به نفت آبادان یا مسجد سلیمان هم بدهید تا نزدیک خانواده‌ام باشم و اصلا ربطی به معاوضه نداشت. من درباره آرش رضاوند هم دیدگاه خوبی دارم. او نود درصد بازی‌ها که من سرمربی بودم بازی کرد اما متاسفانه آنها می‌خواهند بروند ولی باید بگویم تا هر وقت من سرمربی استقلال هستم می‌توانند برگردند.» همچنین باید اشاره کرد که حضور صالح حردانی در استقلال یک وزنه خوب برای این تیم است. دفاع راستی که به تیم ملی هم دعوت می‌شود و در ابتدای فصل هم مد نظر آبی‌ها قرار داشت اما او تصمیم گرفت با فولاد بماند. حضور حردانی می‌تواند کار را برای وریا غفوری هم سخت کند. رقابت او با هم‌پست جدیدش البته بیش از همه به سود تیم خواهد بود. در کل باید گفت به نظر می‌رسد در استقلال همه چیز باب میل فرهاد است.

همچنین روز گذشته رشید مظاهری هم رسما از استقلال جدا شد. این دروازه‌بان که در بسیاری از مسابقات جایی در ترکیب تیم نداشت، تصمیم به جدایی گرفت. او برای جدایی از این تیم کشمکش‌های زیادی را با مسئولان باشگاه تجربه کرد و درنهایت با بخشیدن مطالباتش از این تیم جدا شد تا خود را از بلاتکلیفی دربیاورد. گفته می‌شود او مورد توجه محرم نویدکیا قرار گرفته است و تقریبا انتقالش به سپاهان قطعی است. این در حالی است که پیش از این از فولاد به عنوان مقصد بعدی مظاهری نام برده می‌شد که این انتقال صورت نگرفت.

ذوب هم خرید کرد

تیم فوتبال ذوب آهن هم با جذب سجاد آشوری اولین خرید زمستانی خود را انجام داد. آشوری مهاجم سابق تیم نفت مسجد سلیمان البته برای نیم‌فصل به جمع گاندوها اضافه شده است. آشوری سابقه بازی در تیم‌های نفت مسجد سلیمان، گل گهر، نساجی مازندران و پیکان را در کارنامه خود دارد. ذوب آهن در رده یازدهم جدول رده‌بندی قرار دارد و در ادامه فصل به دنبال حضور در رده‌های بالاتر است.