آریا طاری

سردار آزمون که به تازگی به ویروس کرونا مبتلا شده بود با پایان قرنطینه، خودش را به آلمان رساند تا رسما به تیم جدیدش ملحق شود. ستاره جدید بایر لورکوزن پس از 9 سال حضور در لیگ برتر روسیه راهی این تیم شده است تا به مدارج بالاتری دست پیدا کند. سردار که یکی،دو سال گذشته بارها نامش پیرامون تیم‌های مختلف شنیده می‌شد اما خبری از انتقالش نبود، در نهایت با این انتخاب هیجان‌انگیز مسیرش را از لیگ روسیه و زنیت سن‌پترزبورگ جدا کرد. به جز سردار یک انتقال مهم دیگر هم برای فوتبال ایران رقم خورده است. اللهیار صیادمنش که در تیم فنرباغچه ترکیه بازی می‌کند، برای 6 ماه راهی لیگ دسته یک انگلیس و تیم هال‌سیتی شده است. در همین راستا بد نیست نگاهی به این دو لژیونر و تیم‌های‌شان بیندازیم. لژیونرهایی که در سال جام جهانی به ماجراجویی در آلمان و انگلیس می‌پردازند و می‌خواهند حسابی خودشان را نشان دهند.

سردار وارد می‌شود

صفحه رسمی باشگاه بایرلورکوزن به محض ورود آزمون به آلمان با انتشار عکسی از او، ورود ستاره جدیدش را اعلام کرد و با یک ویدیو به او خوشامد گفت. آزمون روز گذشته در تست‌های پزشکی تیم جدیدش هم حضور یافت. مهاجم قدرتمند تیم ملی ایران، دو هفته پیش در امارات قرارداد پنج‌ ساله‌ای با باشگاه آلمانی امضا کرد و حالا امیدوار است که در روند موفقیت‌های تیم جدیدش بسیار تاثیرگذار باشد. هرچند که این امضای قرارداد برای سردار بدون تبعات هم نبود. او در سفر امضای قرارداد به کرونا مبتلا شد تا زنیتی‌ها را عصبانی کند و هم دو دیدار تیم ملی در انتخابی جام جهانی مقابل عراق و امارات را از دست بدهد. با این حال او الان آماده است که در تیم جدیدش بدرخشد. البته لیگ روسیه هنوز به پایان نرسیده اما با توافق دو باشگاه، سردار از تیم روسی جدا شد تا زودتر کار زیر نظر جراردو سیوانه را آغاز کند. طبق اعلام «بیلد» آلمان، سردار یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال آسیا در این کشور است و دومین انتقال ارزشمند زمستانی بوندس‌لیگا پس از دنیس زکریا است که از گلادباخ به یوونتوس تورین رفت.

بایرلورکوزن در حال حاضر با 35 امتیاز در رده سوم جدول رده‌بندی بوندس‌لیگا، پشت سر بایرن مونیخ 49 امتیازی و دورتموند 43 امتیازی قرار دارد اما سردار که به عنوان بهترین گل‌زن خارجی تاریخ لیگ برتر روسیه با سه بار قهرمانی در این لیگ عازم لورکوزن شده، امیدوار است که با این تیم جشن قهرمانی بگیرد. لورکوزن فصل گذشته را با 52 امتیاز، 53 گل زده و 39 گل خورده در رده ششم تمام کرد. اما این فصل ماجرا برای این تیم بسیار متفاوت است. تیم جدید سردار در این فصل خط حمله بسیار قدرتمندی دارد و با حضور شماره 9 جدید خود از قبل هم هجومی‌تر خواهد شد. بایر تا پیش از فیفا دی چهار بازی را با چهار گل یا بیشتر به پایان رسانده که دو برابر آمار این تیم در مجموع دو فصل گذشته است. این در حالی است که هنوز نیمی از فصل باقی مانده و باید دید با حضور سردار این آمار چقدر قوی‌تر می‌شود. البته سردار و تیمش باید بسیار باهوش باشند و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند. چراکه فاصله بایر با تیم‌های پایین‌دستی زیاد نیست و یک لغزش می‌تواند تمام معادلات در راه قهرمانی را بهم بریزد.

طبق اعلام «بیلد» آلمان، سردار یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال آسیا در این کشور است و دومین انتقال ارزشمند زمستانی بوندس‌لیگا پس از دنیس زکریا است که از گلادباخ به یوونتوس تورین رفت

سردار نمی‌تواند در بازی هفته بیست‌ویکم بوندس‌لیگا که 17 بهمن مقابل دورتموند برگزار می‌شود به میدان برود اما احتمالا در بازی‌های بعدی مقابل اشتوتگارت و ماینس اولین بازی‌اش برای تیم جدید را انجام خواهد داد. در بازی‌های پیش روی بایرلورکوزن تقابل با بایرن مونیخ برای سردار بسیار حائز اهمیت است. تیمی که آزمون یک بار در لباس روستوف دروازه‌اش را باز کرده است. علاوه بر بایرن مونیخ، رویارویی احتمالی بایرلورکوزن با بارسلونا در مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان اروپا، می‌تواند برای این ستاره ایرانی یک نبرد رویایی باشد. تیم آلمانی سردار به دلیل موفقیت در مرحله گروهی لیگ اروپا راهی مرحله یک‌هشتم شده و اگر بارسلونا بتواند ناپولی را شکست دهد، این تقابل دیدنی برگزار می‌شود.

درباره بایرلورکوزن باید به دو لقبی که دارد نیز اشاره کرد. این باشگاه، همیشه اقتصاد سالمی داشته و با اینکه هواداران به این باشگاه اتهام بی‌ریشه بودن می‌زنند و شناخته شدن آن را به واسطه حضورش در منطقه قدرتمند اقتصادی با داشتن اسپانسرهایی در زمینه دارو و درمان می‌دانند، لورکوزنی‌ها مشکلی با این موضوع ندارند و با دادن لقب تیم کارخانه‌ای به خود، به این ویژگی‌شان که از منطقه قدرتمند اقتصادی می‌آیند افتخار می‌کنند. در سوی دیگر اما دور ماندن این تیم از قهرمانی باعث شده که رسانه‌ها به بایر لقب «نِوِرکوزن» یعنی تیمی که هیچ‌وقت قهرمان نمی‌شود را بدهند. لورکوزن دو بار در فصل‌های 2000-1999 و 2002-2001، یک بار در جام حذفی در فصل 2002-2001 و یک بار در لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2002-2001 نایب‌قهرمان شده است. این در حالی است که در فصل 2002-2011 این تیم با هدایت کلاوس تاپ‌مولر می‌توانست سه‌گانه قهرمانی را جشن بگیرد اما درنهایت در هر سه مسابقه (بوندس‌لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا) نایب‌قهرمان شد. حال باید دید که در این فصل این تیم هجومی با قهرمانی در بوندس‌لیگا این طلسم را می‌شکند و لقب جدیدی به دست می‌آورد؟ همان‌طور که اشاره شد بایرلورکوزن که بیش از نیمی از ترکیب 40 نفره‌اش را خارجی‌ها تشکیل داده‌اند، ستاره‌های قدرتمندی در خط حمله دارد. پاتریک شیک، موسی دیابی فرانسوی، لوکاس آلاریو آرژانتینی، پائولینیو برزیلی، ایکر براوو، امین عدلی فرانسوی و امراهان گدیکلی آلمانی مهاجمان این تیم هستند که حساب ویژه‌ای روی‌شان باز شده است.

در تاریخچه باشگاه، نام مربیان بزرگی به چشم می‌خورد اما در حال حاضر هدایت این تیم بر عهده جراردو سیوانه سوییسی است. کسی که پیش از این روی نیمکت‌ تیم‌های لوزان و یانگ‌بویز سوییس نشسته و حضور در بایرلورکوزن اولین تجربه کارش در خارج از کشور به حساب می‌آید. او با یانگ‌بویز سه بار قهرمان شده و حالا به دنبال این است که نخستین قهرمانی بایر را هم رقم بزند.

درخشش صیادمنش  در زوریا بود که باعث شد مشتریان زیادی خواهان او باشند اما درنهایت این هال‌سیتی بود که با پرداخت دو میلیون یورو موفق شد، او را جذب کند

صید ببر در انگلیس

اگر بنا به انتخاب اللهیار صیادمنش بود، او ترجیح می‌داد به خاطر ونسان کمپانی راهی لیگ بلژیک و تیم کلاب بروخه شود. اما مسئولان فنرباغچه نظر دیگری داشتند و این بازیکن را به صورت قرضی و تا پایان فصل به هال‌سیتی در چمپیونشیپ انگلیس فرستادند. تیمی که همیشه خواهان این ستاره ایرانی بوده و حتی حاضر بودند پنج میلیون پوند بابتش هزینه کنند. هزینه‌ای که استقلال را بسیار خوشحال می‌کرد چون در این صورت 20 درصد این مبلغ به آبی‌ها می‌رسید و بخشی از مشکلات مالی تیم را رفع می‌کرد.

هال‌سیتی با قدمت 118 سال یکی از تیم‌های باسابقه انگلیس است. این تیم که لقب «ببرها» را دارد، یک‌بار در فصل 2015-2014 در پلی‌آف لیگ اروپا حضور داشته و در پلی‌آف دوم مقابل لوکرن بلژیک در مجموع دو دیدار رفت‌وبرگشت به دلیل گل خورده در خانه از صعود به مرحله گروهی باز مانده است. یک نایب‌قهرمانی در فینال جام حذفی انگلیس در سال 2014 تنها افتخار بزرگ این باشگاه است. این تیم در حال حاضر جزو تیم‌های بالانشین جدول رده‌بندی لیگ دسته یک انگلیس نیست اما شوتا آرولادزه سرمربی هال‌سیتی امیدوار است با شاگرد جدید ایرانی‌اش روند بهتری برای تیم رقم بخورد. او از اینکه اللهیار خیلی زود با دیگر بازیکنان تیم هماهنگ شده به شدت رضایت دارد و از ستاره جدیدش تمجید کرده است.

صیادمنش سال 2019 به فنرباغچه ترکیه پیوست اما به دلیل سن پایینی که داشت، نتوانست در ترکیب این تیم قرار بگیرد. او دو بار به صورت قرضی به تیم‌های استانبول اسپور و زوریا اوکراین منتقل شد که در دومین انتقال، دوره طلایی‌اش را رقم زد. اللهیار در تیم اوکراینی نشان داد که در خط حمله چه بازیکن موثری است و جای پیشرفت بسیار زیادی دارد. درخشش صیادمنش در زوریا بود که باعث شد مشتریان زیادی خواهان او باشند اما درنهایت این هال‌سیتی بود که با پرداخت دو میلیون یورو موفق شد، او را جذب کند. او در زوریا در 50 بازی، 15 بار دروازه رقبا را گشود و در تیم منتخب فصل لیگ این کشور هم حضور داشت. او همچنین در یک دیدار دوستانه برای دقایقی با پیراهن فنرباغچه مقابل رئال مادرید به میدان رفت اما با یک خطای بد از داور کارت زرد گرفت. هواداران هال‌سیتی به صیادمنش لقب «محمد صلاح جدید» را داده‌اند. لقبی که باب میل این بازیکن ایرانی نیست. او گفته نمی‌خواهد محمد صلاح جدید باشد و می‌خواهد اللهیار باشد. در هر حال حضور اللهیار در انگلیس یک انتقال بسیار مهم برای فوتبال ایران است و او هم قطعا به دنبال پیشرفت در این کشور خواهد بود.