آریا طاری

سردار آزمون تازه‌ترین ستاره ایرانی بوندس‌لیگا به شمار می‌رود. بازیکنی که لیگ آلمان را برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران از همیشه جذاب‌تر می‌کند. در بین همه لیگ‌های درجه یک اروپایی، آلمان همیشه مقصد محبوبی برای فوتبالیست‌های ایرانی بوده است. در این گزارش به مرور همه ستاره‌های ایرانی می‌پردازیم که سابقه بازی در بوندس‌لیگا را دارند. البته نفراتی مثل مهدی پاشازاده، داریوش یزدانی و علی موسوی هم زمانی در عضویت تیم‌های آلمانی بودند اما هیچ‌وقت در یک مسابقه بوندس‌لیگایی به میدان نرفتند.

‌کریم باقری

ستاره‌های نسل 98، اولین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران بودند که خودشان را به رقابت‌های بوندس‌لیگا رساندند و توانستند در این لیگ به میدان بروند. کریم باقری در سال 1997 راهی باشگاه بیله‌فلد آلمان شد و مدتی برای این باشگاه بازی کرد. او در اولین فصل ملحق شدن به فوتبال آلمان، بازیکن فیکس باشگاه بیله‌فلد بود اما این باشگاه به دسته پایین‌تر سقوط کرد. باقری یک سال در سطح دوم فوتبال آلمان برای این تیم به میدان رفت و در بازگشت به بوندس‌لیگا دوباره پیراهن سفید و آبی این باشگاه را پوشید. او در مجموع 55 بار برای این باشگاه آلمانی مسابقه داد و موفق شد هفت گل هم برای بیله‌فلد به ثمر برساند. در میانه‌های راه سومین فصل، کریم بیله‌فلد را به مقصد النصر ترک کرد.

خداداد عزیزی

بعد از ترک فوتبال ایران، کلن اولین باشگاهی بود که خداداد عزیزی در آن به میدان رفت. او در اولین فصل 21 بار پیراهن کلن را پوشید و موفق به زدن پنج گل هم شد. با این وجود کلن در انتهای آن فصل راهی دسته پایین‌تر شد و خداداد هم ناچار شد در سطح دوم فوتبال آلمان بازی کند. او قبل از رفتن به ام.ال.اس، بین سال‌های 97 تا 2000 برای کلن بازی کرد و درمجموع 52 مسابقه و 10 گل زده را در این تیم پشت سرگذاشت. خداداد بعد از این تجربه دیگر تا پایان دوران فوتبالش به آلمان برنگشت. با این وجود نقش مهره‌هایی مثل او در علاقه‌مند شدن باشگاه‌های آلمانی به استعدادهای ایرانی انکارنشدنی به نظر می‌رسد.

علی دایی

شهریار هم مثل کریم در سال 97 میلادی مورد توجه آرمینیا بیله‌فلد قرار گرفت و به این باشگاه ملحق شد. با این وجود دوران بازی او در آلمان، از همبازی‌اش در تیم ملی طولانی‌تر بود. دایی در اولین فصل هفت گل برای بیله‌فلد زد و وقتی این تیم سقوط کرد، با پیشنهاد باشگاه بایرن مونیخ روبه‌رو شد. او یک فصل برای بایرن به میدان رفت، 6 گل برای این تیم زد و با مونیخی‌ها به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسید. هرچند که در نهایت این جام را به دست نیاورد. او سپس به هرتا رفت و سه فصل متوالی را در این تیم پشت سر گذاشت. یکی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ قاره آسیا، در مجموع 146 مسابقه را برای باشگاه‌های آلمانی انجام داد و در این دیدارها 25 بار دروازه رقبا را باز کرد.

مهدی مهدوی‌کیا

بدون شک موشک، موفق‌ترین و باثبا‌ت‌ترین فوتبالیست ایرانی تاریخ بوندس‌لیگا به حساب می‌آید. ستاره‌ای که سال 98 میلادی به بوخوم رفت و بعد از چند ماه حضور در این باشگاه، به هامبورگ پیوست. مهدی هشت فصل درهامبورگ و سه فصل هم در فرانکفورت به میدان رفت تا رکورد حضور آسیایی‌ها در فوتبال آلمان را ارتقا بدهد. این رکورد برای ستاره‌های ایرانی کاملا دور از دسترس به نظر می‌رسد. 310 بازی برای تیم‌های آلمانی و 37 گل زده، حاصل کار فوتبالیستی بودند که معمولا در همه فهرست‌های منتخب تاریخ هامبورگ دیده می‌شود. بازیکنی که همچنان در بین هواداران این باشگاه محبوبیت بسیار زیادی دارد. البته دوران حضور در این باشگاه برای مهدی همیشه هم ساده نبوده اما او به خوبی همه مشکلات را کنار زد تا به یکی از ستاره‌های هامبورگ تبدیل شود. او با تیم محبوبش، یک بار قهرمان جام حذفی و یک بار هم قهرمان جام اینترتوتو شد.

وحید هاشمیان

بعد از دوران حضور در پاس تهران و قبل از بازی برای بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال ایران، وحید هاشمیان فرصت ایده‌آل حضور در بوندس‌لیگا را به دست آورد. او در آلمان درست مسیر مخالف مهدوی‌کیا را طی کرد. هاشمیان ابتدا به هامبورگ رفت و سپس در بوخوم به یک ستاره تبدیل شد. او طی دو فصل، 17 مسابقه و یک گل را برای هامبورگ رقم زد و سپس پیراهن آبی باشگاه بوخوم را پوشید تا با درخشش در سه فصل متوالی، هلی‌کوپتر هواداران این باشگاه لقب بگیرد. وحید سپس یک فصل با پیراهن شماره 9 بایرن مونیخ به میدان رفت و در پنج فصل بعدی برای هانوفر و بوخوم بازی کرد تا در نهایت از فوتبال آلمان جدا شود. مربی فعلی تیم ملی، 239 بار برای باشگاه‌های آلمانی بازی کرده و 52 گل برای این تیم‌ها زده است. اوج موفقیت‌های او فصل آخرش در اولین دوره حضور در بوخوم بود. جایی که این ستاره توانست در 34 بازی 18 گل برای تیمش به ثمر برساند.

رسول خطیبی

رسول هم یکی از سه فوتبالیست ایرانی بود که جذب باشگاه هامبورگ شدند. با این وجود برخلاف هاشمیان و مهدوی کیا، او نتوانست در فوتبال آلمان دوام بیاورد. سرمربی این روزهای آلومینیوم، فقط چهار بار برای هامبورگ بازی کرد و هر چهار مسابقه‌اش را در هم در بوندس‌لیگا انجام داد. او سپس مدتی به صورت قرضی به استقلال رفت و رسما به فوتبال ایران برگشت. خطیبی دیگر تا پایان دوران فوتبالش به اروپا برنگشت و به جز تیم‌های ایرانی، برای چند تیم عربی بازی کرد.

علیرضا منصوریان

بعد از مدتی بازی در فوتبال یونان، منصوریان به سطح دوم فوتبال آلمان رفت و با باشگاه سن پائولی قرارداد امضا کرد. اتفاق خوب برای علیمنصور، صعود زودهنگام این باشگاه به بوندس‌لیگا بود. او که در اولین فصل حضور در سن پائولی 11 بازی انجام داده بود، در بوندس‌لیگا هم چهار بار برای این تیم به میدان رفت اما در نهایت آلمان را به مقصد ایران ترک کرد تا پیراهن شماره 10 استقلال را بر تن کند.

فریدون زندی

ستاره خوش‌تیپ تیم ملی ایران، متولد آلمان است و فوتبال را هم در کشور محل تولدش آغاز کرده است. 22 سال قبل، فرایبورگ به اولین تجربه بوندس‌لیگایی فریدون تبدیل شد. او طی دو فصل فقط 10 بازی برای این تیم انجام داد و به لوبک در سطح دوم فوتبال آلمان رفت. اوج درخشش این ستاره در کایزرسلاترن رقم خورد. جایی که زندی با پیراهن شماره 10، 50 بازی برای این تیم انجام داد و 10 گل هم به ثمر رساند. در همان سال‌ها بود که زندی به تیم ملی ایران هم دعوت شد و در جام جهانی هم بازی کرد. کایزرسلاترن آخرین تیم زندی در بوندس‌لیگا بود و او دیگر هیچ‌وقت در این لیگ به میدان نرفت.

اشکان دژاگه

قهرمانی با وولسفبورگ در سال 2009، فراموش‌نشدنی‌ترین خاطره فوتبالی اشکان دژاگه به حساب می‌آید. ستاره‌ای که محصول باشگاه هرتابرلین بود و از رده‌های پایه این باشگاه رشد کرد. دژاگه بعد از سه فصل بازی در بوندس‌لیگا با تیم اصلی هرتا، به وولفسبورگ رفت و 6 فصل موفقیت‌آمیز را در این باشگاه پشت سر گذاشت. او چندین سال بعد برای مدتی به وولفسبورگ برگشت اما دیگر در بوندس‌لیگا برای این باشگاه به میدان نرفت.

علی کریمی

ستاره استثنایی فوتبال ایران که در لباس تیم ملی و باشگاه الاهلی قهرمان آسیا شده بود، توجه مدیران بایرن مونیخ را جلب کرد و به این تیم ملحق شد. شروع جادوگر آسیا در مونیخ حیر‌ت‌آور بود اما او نتوانست به این روند درخشان ادامه بدهد. کریمی در مدت دو سال، 42 بازی با پیراهن شماره هشت بایرن‌مونیخ انجام داد و موفق شد چهار گل هم برای این تیم به ثمر برساند.

امیر شاپورزاده

امیر متولد تهران بود اما از کودکی در آلمان رشد کرد. این هافبک بااستعداد در دوران فوتبالش برای باشگاه‌های مختلفی به میدان رفت. تنها تجربه بوندس‌لیگایی او در ترکیب هانزاروستوک رقم خورد. او چهار فصل در عضویت این باشگاه حضور داشت که دو فصل از این چهار فصل در بوندس‌لیگا و دو سال هم در سطوح پایین‌تر سپری شد. امیر بعدها به فوتبال ایران هم آمد و برای استیل آذین بازی کرد.

دنیل داوری

صعود غیرمنتظره آینتراخت برانشوایگ از سطح سوم به سطح اول فوتبال آلمان، دنیل داوری را هم صاحب یک فرصت غیرمنتظره برای بازی در بوندس‌لیگا کرد. با این وجود این دوران فقط یک سال طول کشید و دنیل که به عنوان یکی از گلرهای ایران به جام جهانی هم رفته بود، در دوران فوتبالش فقط 29 بازی بوندس‌لیگایی را پشت سر گذاشت.