آریا طاری

تقابل با سرمربی تیم ملی در راهروهای فدراسیون، هر روز شکل جدی‌تری به خودش می‌گیرد. به تازگی رییس کمیته مسابقات لیگ برتر مصاحبه کنایه‌آمیزی علیه اسکوچیچ انجام داده و از «دستور دادن» او برای تعیین برنامه لیگ برتر صحبت به میان آورده است. این در حالی است که تعامل با سرمربی تیم ملی، یکی از کلیدی‌ترین وظایف این کمیته به حساب می‌آید.

«اگر اسکوچیچ دستور دیگری ندهد، تاریخ مسابقه استقلال و هوادار را تغییر نمی‌دهیم». جمله کنایه‌آمیز سهیل مهدی علیه سرمربی تیم ملی، نشان می‌دهد که مشکلاتی بین برخی افراد حاضر در فدراسیون و مرد اول نیمکت تیم ملی وجود دارد. حتی اگر چنین شکافی هم وجود داشته باشد، اصرار برای رسانه‌ای کردن آن در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. ‌طبیعتا نهادی مثل کمیته مسابقات سازمان لیگ، باید در درجه اول یک هماهنگی کامل بین تیم‌های لیگ برتری، مربی تیم ملی و همه افراد ذی‌نفع در برگزاری مسابقات ایجاد کند. سهیل مهدی به جای کنایه ‌زدن به این و آن، باید تمرکزش را روی برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ برتر بگذارد. لیگ آنقدر مشکلات کوچک و بزرگ دارد که چنین مسائلی در خصوص آن اصلا به چشم نمی‌آیند. اسکوچیچ از شروع دوران کاری در فوتبال ایران، با اتفاقات عجیبی روبه‌رو شده است. او نه مسابقه تدارکاتی خاصی داشته، نه دستمزدش را به موقع گرفته، نه امکانات عجیب و غریبی داشته و نه حتی احترام زیادی دیده است. در بین همه این مسائل ریز و درشت، اینکه او حتی اجازه نظر دادن در مورد برنامه‌ریزی لیگ برتر را ندارد، حیرت‌آور است. جالب اینکه وقتی کارلوس کی‌روش تک تک تصمیم‌ها در خصوص لیگ برتر را می‌گرفت، زمان شروع و پایان لیگ را تعیین می‌کرد و حتی قرارداد کمپ خارجی تیم ملی را شخصا می‌بست، خیلی‌ها اعتقاد داشتند که او ایرانی‌تر از همه ایرانی‌ها است! امروز گناه سرمربی تیم ملی این است که نگرانی‌های خاص خودش را در مورد آمادگی بازیکنان در دوران کرونا دارد. مردی که برخلاف کی‌روش، لیگ را کاملا زیر نظر داشته و شناخت دقیقی از سطح این لیگ و نفراتش دارد، طبیعتا باید بتواند نظراتش در مورد زمان برگزاری مسابقه‌ها را هم با مسئولان فوتبال ایران در میان بگذارد.

به جای باد به غبغب انداختن و انتقاد از سرمربی‌ای که تیم ملی را در یک قدمی صعود به جام جهانی قرار داده، کاش سهیل مهدی و امثال او توضیح بدهند که چه کارهایی برای فوتبال ایران انجام داده‌اند؟ کاش آنها توضیح بدهند که چرا لیگ برتر آنقدر دیر شروع شده که حالا زمان اتمامش، به یک چالش بزرگ تبدیل شده است؟ کاش آنها توضیح بدهند که چرا رقابت‌های لیگ را در اوج بی‌سلیقگی برگزار می‌کنند و اصرار دارند که لیگ تا این اندازه فشرده باشد و همه دیدارهای یک هفته در یک روز برگزار شود؟ اگر روندی در فوتبال ایران مشکل‌دار باشد، خیلی‌ها قبل از اسکوچیچ باید در این خصوص جواب بدهند. به خصوص افرادی که اصلا معلوم نیست با چه قابلیت و شایستگی‌هایی در فوتبال ایران پست مدیریتی گرفته‌اند؟ واضح به نظر می‌رسد که در سال منتهی به جام ‌جهانی، تیم ملی باید یک اولویت بسیار کلیدی برای فوتبال ایران باشد. اگر قرار باشد در این سال هم به تیم ملی توجه ویژه نشود، بهتر است این توجه دیگر هیچ‌وقت اتفاق نیفتد. تیم ملی کارش را در زمین عالی انجام داده است. تیمی که از یک قدمی حذف از دور اول مقدماتی، موفق شده به یک قدمی صعود زودرس به جام جهانی برسد. تیمی که می‌تواند یکی از اولین صعود‌کننده‌های جام جهانی ‌۲۰۲۲ قطر لقب بگیرد. انتظار زیادی نیست که این تیم کمی مورد احترام مدیران فوتبال ایران لقب بگیرد. فردی که در این فوتبال صاحب مسئولیت شده، باید در درجه اول جایگاهش را بشناسد. فردی که در فوتبال ایران مسئولیت دارد، باید از تعامل با همه افراد حاضر در فوتبال لذت ببرد و سرمربی تیم ملی یکی از مهم‌ترین افراد در این زمینه به حساب می‌آید. هیچ دلیلی برای یک برخورد تهاجمی در مواجهه با پیشنهاد سرمربی تیم ملی وجود ندارد. تاریخ یک مسابقه لیگ برتری، به هیچ وجه یک نفع شخصی برای سرمربی تیم ملی ندارد. او تلاش می‌کند تا شرایط را به سود تیم تغییر بدهد و نباید به خاطر این تلاش مورد سرزنش قرار بگیرد.

اگر قرار به انتخاب بین برخی چهره‌های فوتبال و سرمربی تیم باشد، هواداران تیم ملی بدون شک دومی را انتخاب خواهند کرد. البته که اسکوچیچ هم یک مربی بی‌نقص نیست و مشکلات خاص خودش را دارد. راه بر انتقاد از او هم هرگز نباید بسته شود اما کنایه زدن به سرمربی به خاطر تلاش برای ارتقای تیم، اصلا تصمیم جالبی نخواهد بود. افراد حاضر در سازمان لیگ بهتر است از این مشورت‌ها برای کمک به تیم ملی استفاده کنند. هر تصمیمی به جز این، آینده تیم ملی را با خطر روبه‌رو خواهد کرد.