استخراج طلا از معدن شکست!

باختن در شهرآورد، در هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست. حتی اگر تیم تک تک دیدارهای دیگر فصل را با پیروزی پشت سر گذاشته باشد، شکست خوردن در چنین مسابقه‌ای برایش دردناک خواهد بود. پرسپولیسی‌ها هم طبعا، هنوز ناراحت از دست دادن دربی هستند اما این باخت، می‌تواند یک فرصت ایده‌‌آل برای یحیی و تیمش تلقی شود. سرمربی قرمزها می‌تواند از فرصت این باخت، برای حریص نگه داشتن تیمش تا پایان فصل استفاده کند. آنها یک جام را از دست داده‌اند اما هنوز رقابت‌های سرنوشت‌سازی در دو جام دیگر در پیش دارند.

آریا رهنورد

هیچ زمانی وجود ندارد که باختن دربی در آن، «بی‌اهمیت» باشد. دربی حتی در تشریفاتی‌ترین حالت ممکن، همچنان یک مسابقه بسیار حساس است. حالا اگر پای جام حذفی و دومین شکست متوالی در این جام روبه‌روی رقیب سنتی هم وسط باشد، هضم باخت به مراتب سخت‌تر هم می‌شود. با این حال این نتیجه، هنوز می‌تواند به یک نقطه عطف برای این فصل پرسپولیس تبدیل شود. یحیی و تیمش در مواجهه با این نتیجه، دو گزینه بیشتر ندارند. اول اینکه در غم این نتیجه بمانند و در حواشی فرو بروند و دوم اینکه، از انگیزه‌های شکست قبلی برای بردن دیدارهای حساس پیش رو استفاده کنند. سرخ‌ها دیگر در جدول جام حذفی نیستند اما فقط به اندازه 270 دقیقه با قهرمانی لیگ برای پنجمین بار پیاپی فاصله دارند. حتی یک لغزش جزئی هم، می‌تواند قهرمانی را از این تیم بگیرد. آنها علاوه بر این، باید در لیگ قهرمانان آسیا هم به میدان بروند و برای صعود به سومین فینال تاریخ‌شان در آسیا مبارزه کنند. بازنده شهرآورد، هنوز ترکیب کاملی از ستاره‌ها را در اختیار دارد و همچنان می‌تواند دست به کارهای بزرگی بزند. مدت زیادی است که آنها استراحت کافی نداشتند و دائما از جامی به جام دیگر کوچ کرده‌اند اما حالا، اصلا زمان مناسبی برای توقف نیست. شکست در شهرآورد، انگیزه خوبی برای این تیم محسوب می‌شود تا خودش را به هر قیمتی در معرض بردهای متوالی قرار بدهد. شاید آنها به این شوک نیاز داشتند تا انگیزه‌های‌شان را برای ادامه فصل زنده نگه دارند. همین تیمی که در یک‌چهارم نهایی جام حذفی دیده شده، در آسیا از گروهش به عنوان صدرنشین صعود کرده و در لیگ برتر در بالاترین رده جدول دیده می‌شود، ممکن است به راحتی هرچه تمام‌تر، فصل را بدون بردن حتی یک جام به پایان برساند. این همان موضوعی است که باید به یک تلنگر بزرگ برای تیم تبدیل شود.

مسابقه امروز پرسپولیس با ماشین‌سازی، یک نبرد تعیین کننده در مسیر قهرمانی خواهد بود. سقوط ماشین از قبل قطعی شده اما این به معنی بی‌انگیزه بودن نفرات این تیم نیست. اتفاقا تک تک مهره‌های تیم تبریزی، با انگیزه زیادی بازی می‌کنند تا برای فصل آینده، پیشنهاد لیگ برتری به دست بیاورند

مسابقه امروز پرسپولیس با ماشین‌سازی، یک نبرد تعیین کننده در مسیر قهرمانی خواهد بود. سقوط ماشین از قبل قطعی شده اما این به معنی بی‌انگیزه بودن نفرات این تیم نیست. اتفاقا تک تک مهره‌های تیم تبریزی، با انگیزه زیادی بازی می‌کنند تا برای فصل آینده، پیشنهاد لیگ برتری به دست بیاورند. ماشین راهی دسته یک می‌شود اما این نفرات، می‌توانند در لیگ برتر بمانند و بخشی از رقابت‌های فصل آینده لیگ باشند. همین انگیزه، آنها را به یک حریف سرسخت برای سرخپوشان تبدیل خواهد کرد. این «آخرین» بازی فصل پرسپولیس به شمار می‌رود که بیرون از «تهران» برگزار می‌شود. چراکه دو بازی بعدی این تیم روبه‌روی تراکتور و پیکان، در استادیوم‌های آزادی و تختی انجام خواهند شد. اگر سرخ‌ها برنده این بازی باشند، با هر نتیجه‌ای در دیدار همزمان سپاهان، صدر جدول را از دست نمی‌دهند اما اگر آنها نتوانند ماشین را شکست بدهند و سپاهان در نبرد همزمان به برتری برسد، صدر جدول رنگ دیگری به خودش خواهد گرفت. هواداران پرسپولیس انتظار دارند تیم‌شان در جدال امروز، از پیله احتیاط رها شود. قرمزها در دربی، به شدت محتاطانه فوتبال بازی کردند و در نهایت قربانی انتظارشان برای از راه رسیدن پنالتی‌ها شدند. شاید اگر آنها کمی به خط دفاعی استقلال فشار می‌آوردند، ماجرای مسابقه تغییر می‌کرد اما پرسپولیس تقریبا در همه دقایق بازی، میلی به هجوم از خودش نشان نمی‌داد. حالا طرفداران باشگاه توقع دارند تیم‌شان روبه‌روی حریف سقوط کرده، نمایش به مراتب شجاعانه‌تری داشته باشد. چراکه به دست آوردن تساوی، هیچ کمکی به این تیم نمی‌کند و تنها برد می‌تواند مسیر همواری برای رسیدن آنها به جام بسازد. تیم یحیی در این نبرد، اصلا نباید شبیه مسابقه قبلی باشد. آنها باید دست از کشتن دقایق بازی بردارند و مثل یک تیم قهرمان، روبه‌روی ماشین قرار بگیرند. در روزهای منتهی به شهرآورد، «تمرکز» چندانی در اردوی پرسپولیس وجود نداشت. چالش‌های سرمربی تیم با رسانه‌ها هم ماجرا را به شدت پیچیده‌تر کرده بود. آنها برای پشت سر گذاشتن آن نتیجه، به آرامش به مراتب بیشتری نیاز دارند. در درجه اول، یحیی باید این آرامش و تمرکز را برای تیمش به وجود بیاورد و از درگیری مداوم با رسانه‌ها فاصله بگیرد. پرسپولیس بدون تمرکز، اصلا شانسی برای موفقیت در یک نبرد سخت و میلی‌متری با سپاهان نخواهد داشت. فاصله آنها با پنجمین تجربه متوالی بردن لیگ، فقط به اندازه سه مسابقه است و یکی از آن سه مسابقه سرنوشت‌ساز، امروز با حساسیت بسیار زیادی برگزار خواهد شد.