آریا رهنورد

هفته دوازدهم لیگ برتر، هفته پرماجرایی بود. هفته‌ای که دبل، کام‌بک، پنالتی‌های متعدد و گل‌های فوق‌العاده‌ای داشت. هفته دوازدهم، هفته رستگاری سرخابی‌ها هم بود. پرسپولیس و استقلال با دو برد بسیار مهم، نشان دادند که جدی‌ترین مدعیان قهرمانی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌روند. ضربه سر شیرجه‌ای کمال کامیابی‌نیا و موشک مهدی مهدی‌پور، پسران فرهاد و یحیی را در دیدارهای این هفته صاحب دو برد بسیار کلیدی کرد. در نقطه مقابل محرم نویدکیا و جواد نکونام با شکست در این هفته، دچار یک عقب‌گرد تمام‌عیار در لیگ برتر شدند.

نساجی-نفت؛ آشتی مسعود با گل‌زنی

آن‌چه در این هفته به شدت عجیب به نظر می‌رسید و آن اتفاقی که به نوعی بازتابنده سطح حرفه‌ای‌گری در فوتبال ایران بود، به دیدار نساجی و نفت برمی‌گشت. جایی که تیم شمالی لیگ برتر میزبانی‌اش از نفت مسجدسلیمان را در استادیوم نقش جهان اصفهان پشت سر می‌گذاشت. یعنی درست در هفته‌ای که سپاهان باید در این استادیوم از پرسپولیس میزبانی می‌کرد، این بازی با رای کمیته انضباطی به اراک رفت و نساجی بلافاصله فرصت را مغتنم شمرد تا در اصفهان روبه‌روی نفت مسجدسلیمان قرار بگیرد و یک جدال قرمز و زرد در این استادیوم به وجود بیاورد. این بازی جذاب و تماشایی بود و هرچه به پایان نزدیک شدیم، هیجان آن هم کمی بیشتر شد. هر دو گل این مسابقه بعد از دقیقه 80 به ثمر رسیدند. نکته جالب این نبرد، گل‌زنی مسعود شجاعی در لیگ برتر بعد از دو سال بود. در این دو سال اتفاقات زیادی برای مسعود رخ داده و او حتی برای مدتی سرمربی تراکتور شده است. اولین گل کاپیتان سابق تیم ملی برای نساجی، از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

مهدی مهدی‌پور فصل گذشته بازیکن کاملا متوسطی برای استقلال بود. او در این فصل اما به یکی از مهم‌ترین مهره‌های تیم فرهاد تبدیل شده است. مهدی پور هفته گذشته دو پاس گل به هم‌تیمی‌ها داد و این هفته تماشایی‌ترین گل ممکن را با یک شوت خارق‌العاده راهی دروازه فولاد کرد

پیکان-پدیده؛ امتیاز سوم

یکی دیگر از تساوی‌های این هفته لیگ برتر، در تهران رقم خورد. جایی که پدیده روبه‌روی پیکان قرار گرفت و توانست یک امتیاز از این حریف بگیرد. تیم مجتبی حسینی هم این فصل تیم عجیبی بوده است. تیمی که موفق شده سپاهان را شکست بدهد اما به همین سادگی به پدیده امتیاز داده است. جالب است که پدیده تا این هفته از لیگ برتر، با هر سرمربی‌اش یک امتیاز گرفته و حالا تعداد امتیازهای سیدعباسی در این تیم با تعداد امتیازهای مهاجری و میثاقیان برابری می‌کند. پدیده مشهد سه هفته فرصت دارد تا نیم‌فصل اول لیگ برتر را بدون برد تمام نکند. آنها صاحب یکی از جان‌سخت‌ترین خطوط تیره این فصل در جدول رقابت‌های لیگ برتر هستند.

تراکتور-ذوب‌آهن؛ سولدو و برف تبریز

بعد از اشتباه مهلک گلر جوان ذوبی‌ها روبه‌روی پرسپولیس، تارتار این سنگربان را نیمکت‌نشین کرد و ثمره این تصمیم، یک کلین‌شیت بسیار مهم در تبریز بود. نبرد ذوب و تراکتور به شدت نزدیک به نظر می‌رسید و در نهایت یک پنالتی بود که تفاوت بین دو تیم را رقم زد. تراکتور در پایان هفته دوازدهم لیگ برتر، «هفت شکست» داشته و از این حیث، بدترین آمار تاریخش در لیگ برتر را به ثبت رسانده است. تراکتور حتی در فصل سقوط از سطح اول فوتبال ایران در پایان هفته دوازدهم این تعداد شکست را تجربه نکرده است. تیمی که در فصل‌های گذشته برای قهرمانی بسته می‌شد، حالا به یک تیم کاملا متوسط تبدیل شده و شرایط نگران‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذارد. بعد از شکست این هفته روبه‌روی ذوب، دستیار اول سولدو یعنی وحید فاضلی از هدایت تیم تبریزی استعفا داده و حالا سولدو هم به شدت تحت فشار قرار گرفته است. با این روند بعید است سولدو بتواند تا زمان بارش اولین برف زمستانی تبریز، همچنان سرمربی قرمزها باقی بماند. نبرد هفته بعدی با پرسپولیس، آخرین شانس سولدو برای باقی ماندن در فوتبال ایران خواهد بود.

کمال یک بار دیگر توانست برای تیمش در یک موقعیت بسیار حساس، گل سه امتیازی بزند. تخصصی که همواره بخش مهمی از بازی این هافبک میانی بوده است. پرسپولیسی‌ها به کمک همین گل، طلسم اراک را هم شکستند

مس-گل گهر؛ بپذیرید آقای مربی

دربی کرمان، جذاب‌ترین مسابقه این هفته لیگ برتر بود. مسابقه‌ای که با توفان مسی‌ها شروع شد و بعد از یک نیمه درخشان از شاگردان محمد ربیعی، گل‌گهری‌ها در نیمه دوم به خوبی به بازی برگشتند و با درخشش مرتضی تبریزی و فرشید باقری، یک امتیاز از این جدال به دست آوردند. این دربی هم مثل دربی تهران مساوی شد اما برخلاف آن مسابقه، سرد و کسل‌کننده نبود. نکته جالب در مورد این مسابقه، بعد از سوت پایان داور و در سالن کنفرانس خبری رقم خورد. جایی که امیر قلعه‌نویی به شدت علیه پرداختن به ماجرای بایناما موضع گرفت و حتی از تلویزیون به خاطر مطرح کردن این اتفاق گلایه داشت. امیر معتقد بود که رسانه‌ها باید بیشتر به مشکلات کشور بپردازند و کم‌تر روی چنین مساله‌ای تمرکز کنند. معلوم نیست امیر قلعه‌نویی و تیمش، چه زمانی می‌خواهند بپذیرند که مرتکب یک اشتباه بزرگ شده‌اند. این خود آنها بودند که با جذب بازیکن غیرمجاز بدون تحقیق و بررسی کافی، در چنین دامی افتادند. این خود آنها بودند که با ایمیل‌های عجیب فدراسیون گابن روبه‌رو شدند و باز هم به بایناما بازی دادند. تازه این حالت خوش‌بینانه ماجرا به شمار می‌رود و حالت بدبینانه این است که باشگاه گل گهر در پرونده آمارسازی برای این بازیکن دست داشته باشد. بد نیست گل گهری‌ها حقیقت را بپذیرند و با عذرخواهی از هواداران‌شان، مسئولیت اشتباه وحشتناکی که انجام داده‌اند را بپذیرند.

فجرسپاسی-هوادار؛ این زمین فوتبال نیست

وقتی صحبت از مجوز حرفه‌ای می‌شود، به سرعت یقه ای.اف.سی را می‌گیریم و مدعی می‌شویم که این نهاد حق فوتبال ایران را نداده اما وقتی صحبت از برگزاری یک مسابقه فوتبال در شرایط حرفه‌ای می‌شود، همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا لیگ را در آماتورترین حالت ممکن جلو ببریم. یکی از سمبل‌های غیرحرفه‌ای بودن در فوتبال ایران در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، چمن استادیوم حافظیه است. چمنی که اصلا آمادگی برگزاری مسابقات فوتبال را ندارد. برای دومین هفته متوالی، یک مسابقه در این زمین با تساوی بدون گل به پایان رسیده است. این اساسا محتمل‌ترین نتیجه‌ای است که می‌توان برای چنین مسابقه‌ای در نظر گرفت. چراکه روی این چمن، تیم‌ها چاره‌ای به جز بازی روی هوا و زدن زیر توپ ندارند. فجر اتفاقا به لحاظ فنی تیم خوبی است اما بازی در حافظیه بیشتر از همه به ضرر خود این باشگاه می‌شود. نیم‌فصل اول لیگ رو به اتمام است و فجر هنوز نتوانسته حتی یک مسابقه در این استادیوم را با پیروزی پشت سر بگذارد.

سپاهان-پرسپولیس؛ انتحار بی‌سرانجام محرم

عجیب‌ترین تصمیم فنی این هفته لیگ برتر را بدون تردید محرم نویدکیا گرفت. فرستادن سپاهان به زمین مسابقه با پرسپولیس بدون مهاجم مرکزی، ایده‌ای بود که برخلاف انتظار محرم  به آن عمل کرد و به سود سپاهان تمام نشد. به نظر می‌رسد که سرمربی جوان سپاهان تصمیم داشت در نیمه اول مسابقه روی پرس کردن حریف از بالا تمرکز کند و در نیمه دوم مهاجمانش را برای گل‌زنی به زمین بفرستد اما ضربه سر کمال کامیابی‌نیا، همه برنامه‌های او را به هم ریخت. کمال یک بار دیگر توانست برای تیمش در یک موقعیت بسیار حساس، گل سه امتیازی بزند. تخصصی که همواره بخش مهمی از بازی این هافبک میانی بوده است. پرسپولیسی‌ها به کمک همین گل، طلسم اراک را هم شکستند. از شروع رقابت‌های لیگ برتر بیستم، قرمزها فقط در این شهر شکست خورده‌اند و هیچ استادیوم دیگری در لیگ برتر شاهد شکست آنها نبوده است. با این وجود اصرار سپاهانی‌ها برای منتقل کردن این مسابقه به ورزشگاه بدیمن پرسپولیس هم موثر نبود و تیم یحیی یک برد مهم را روبه‌روی سپاهان جشن گرفت. نتیجه‌ای که کادر فنی باشگاه اصفهانی را به شدت تحت فشار قرار داده است. جالب اینکه سپاهان اصلا مشکلی با خلق موقعیت ندارد اما در استفاده از این موقعیت‌ها بسیار ناامیدکننده نشان می‌دهد. سپاهان در سه هفته گذشته لیگ برتر، آمار استثنایی 52 شوت درون چارچوب را ثبت کرده اما تنها یک گل زده و در هر سه مسابقه هم شکست خورده است. محرم البته وعده داده که روزهای خوب این تیم از راه خواهند رسید اما فعلا نشانه‌ای از یک بازگشت بزرگ در بازی سپاهان دیده نمی‌شود.

صنعت نفت-آلومینیوم؛ سدی که فروریخت

عجیب‌ترین نتیجه این هفته لیگ برتر ایران، در آبادان رقم خورد. جایی که صنعت نفت موفق شد به فرمول مهمی برای فروپاشی یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر دست پیدا کند. آلومینیوم که در 11 هفته لیگ برتر فقط دو گل دریافت کرده است، در یک مسابقه به تنهایی بیشتر از آن 11 هفته گل خورد و سه بار دروازه‌اش روبه‌روی نفتی‌ها باز شده بود. این برد برای منصوریان به شدت کلیدی به نظر می‌رسید. او در پایان فصل گذشته سرمربی آلومینیوم بود و حتی تا آستانه تمدید قراردادش با این تیم پیش رفت اما ناگهان مدیران باشگاه قید او را زدند و خطیبی را به نیمکت برگرداندند. این مسابقه به نوعی جنبه‌ای انتقامی برای منصوریان داشت و او به خوبی توانست از پس این ماموریت سخت بربیاید. نفت با این برد حساس و مهم، دوباره به جدول لیگ برتر برگشت.

استقلال-فولاد؛ موشک نقطه زن

مهدی مهدی‌پور فصل گذشته بازیکن کاملا متوسطی برای استقلال بود. او در این فصل اما به یکی از مهم‌ترین مهره‌های تیم فرهاد تبدیل شده است. مهدی پور هفته گذشته دو پاس گل به هم‌تیمی‌ها داد و این هفته تماشایی‌ترین گل ممکن را با یک شوت خارق‌العاده راهی دروازه فولاد کرد. استقلال بدون این گل، موقعیت چندانی برای رسیدن به دروازه حریف جنوبی‌اش نداشت. چراکه تیم‌های نکو اساسا با معیارهای دفاعی فوتبال بازی می‌کنند و عبور از این خطوط دفاعی چندان راحت به نظر نمی‌رسد. جالب اینکه فرهاد همیشه چیز بیشتری از تیمش می‌خواهد و هیچ‌وقت کاملا از نمایش استقلال راضی نمی‌شود. عادت عجیب دیگر او، شمردن امتیازها بر مبنای اشتباه‌های داوری است. مجیدی که تیمش حالا 28 امتیاز در لیگ برتر دارد، مدعی شده که بدون اشتباه‌های داوری امتیاز واقعی تیم او 32 امتیاز بوده است. جالب اینکه در همین مسابقه، جواد نکونام به شدت به عملکرد داور معترض بوده و کمک‌داور را عامل از دست رفتن امتیاز برای تیمش می‌داند. در حقیقت دو مربی حتی روی سه امتیاز این مسابقه تفاهم ندارند و هر کدام، آن را حق خودشان می‌دانند.