لیست تازه

فینال لیگ قهرمانان آسیا باعث شد تا انتشار جدیدترین لیست تیم ملی توسط کی‌روش چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگیرد، لیستی که در آن نام خانزاده بار دیگر به چشم می‌خورد و حتی یک‌ چهره جنجالی جدید هم به آن اضافه شده است. دعوت از حسین کنعانی‌زادگان که مدتی است بیشتر در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی درخشیده تا زمین فوتبال، بازتاب فراوانی بین فوتبالی‌ها داشته است. کنعانی‌زادگان تا قبل از مصدومیت سنگین و غیبت طولانی‌ مدتش یکی از مدافعان مورد علاقه کی‌روش بود و حالا بعد از یک سال و نیم دوباره به لیست برگشته است. او این فصل در ماشین‌سازی تبریز بازی می‌کند و از دیدگاه سایت‌های مرجع آماری در جمع ۱۰۰ بازیکن اول لیگ قرار ندارد

آریا طاری

کارلوس کی‌روش اگرچه برای بازی پرسپولیس و کاشیما به تهران نیامد اما همان شب لیست بازیکنان مورد نظرش را برای بازی تدارکاتی تیم‌ملی در هفته آینده اعلام کرد. لیست تیم‌ملی این بار 24 نفره است و تغییراتی نسبت به لیست قبلی دارد که اغلب این تغییرات به‌دلیل مصدومیت بازیکنان بوده است. کی‌روش در پست دروازه علیرضا بیرانوند (پرسپولیس تهران)،امیر عابدزاده (ماریتیمو پرتغال) و سیدحسین حسینی (استقلال تهران) را به تیم ملی دعوت کرده و روی نام محمدرشیبد مظاهری از ذوب‌آهن قلم قرمز کشیده است. بدون شک نتایج ضعیف ذوب‌آهن در هفته‌های اخیر آینده مظاهری برای حضور در جام‌ملت‌ها را هم به خطر انداخته است. صادق محرمی (دیناموزاگرب کرواسی)، وریا غفوری (استقلال تهران)، محمدرضا خانزاده (الاهلی قطر)، سیدمجید حسینی (ترابوزان ترکیه)، روزبه چشمی (استقلال تهران)، میلاد محمدی (احمد گروژنی روسیه)، احسان حاج‌صفی (تراکتورسازی تبریز)، رامین رضاییان (الشحانیه قطر) و محمدحسین کنعانی‌زادگان (ماشین‌سازی تبریز) هم مهره‌هایی هستند که برای بازی در خط دفاع به تیم ملی دعوت شده‌اند. در خط میانی احمد نوراللهی (پرسپولیس تهران)، وحید امیری (ترابوزان ترکیه)، امید ابراهیمی (الاهلی قطر)، اشکان دژاگه (تراکتورسازی تبریز)، سامان قدوس (آمیان فرانسه) و مسعود شجاعی (تراکتورسازی تبریز) به اردو دعوت شده‌اند و سردار آزمون (روبین‌کازان روسیه)، کریم انصاری‌فرد (ناتینگهام فارست انگلستان)، مهدی ترابی (سایپا تهران)، مهدی طارمی (الغرافه قطر)، علی قلی‌زاده (شارلوا بلژیک) و کاوه رضایی (کلوب بروژ بلژیک) هم ستاره‌هایی هستند که برای بازی در خط حمله به اردو می‌آیند.

برترین‌ها؛ استقلال و تراکتور

همان‌طور که می‌بینید از جمع 24 بازیکن دعوت‌ شده به تیم‌ملی 10 بازیکن در لیگ ایران بازی می‌کنند و 14 بازیکن در تیم‌های خارجی شاغل هستند. از میان تیم‌های ایرانی استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز با سه بازیکن صاحب بیشترین مهره‌ها در تیم‌ملی هستند و پرسپولیس هم دو بازیکن در لیست دارد. تیم پدیده مشهد به‌ عنوان صدرنشین لیگ برتر در این لیست کی‌روش هیچ نماینده‌ای ندارد و درست مثل لیست قبلی دستش از تیم‌ ملی کوتاه مانده است.

رامین نرفته بود ولی برگشت

با یک مقایسه کوتاه مشخص می‌شود هفت بازیکن از لیست قبلی در لیست جدید تیم‌ ملی نیستند و در عوض سه بازیکن جدید به تیم‌ ملی دعوت شده‌اند که جایی در لیست قبلی نداشتند. رشید مظاهری (ذوب‌آهن اصفهان)، مرتضی پورعلی‌گنجی (یوپن بلژیک)، پژمان منتظری، علی کریمی و آرمین سهرابیان (استقلال تهران)، سعید عزت‌اللهی (ردینگ انگلیس) و علیرضا جهانبخش (برایتون انگلیس) هفت بازیکنی هستند که بنا به دلایل مختلف از جمله مصدومیت، فعلا تیم‌ ملی را ترک کرده‌اند. اما سه بازیکن جدیدی که در لیست قبلی حضور نداشتند رامین رضاییان (الشحانیه قطر)، کاوه رضایی (کلوب بروژ بلژیک) و محمدحسین کنعانی‌زادگان (ماشین‌سازی تبریز) هستند. رضاییان به‌دلیل اینکه عضو هیچ باشگاهی نبود و انفرادی تمرین می‌کرد در لیست قبلی حضور نداشت. اما با وجود غیبت در لیست تیم‌ملی در تمرینات حضور داشت و در بازی تدارکاتی هم روی نیمکت نشست.

نگرانی برای دفاع

کی‌روش در آستانه اردوی قبلی تیم ملی، مرتضی پورعلی‌گنجی را از دست داد و حالا مجبور شده قید پژمان منتظری باتجربه را هم بزند. به این ترتیب کی‌روش در آستانه جام‌ملت‌ها دو مدافع میانی و کلیدی تیمش را از دست داده و از الان باید به دنبال زوجی جدید برای بازی مقابل بهترین‌های آسیا باشد. با توجه به لیست جدید، مجید حسینی و روزبه چشمی از بیشترین شانس برای بازی در قلب خط دفاع برخوردار هستند و این نکته‌ای است که خیلی‌ها را نگران می‌کند. چشمی در سال‌های اخیر بیشتر یک‌ هافبک دفاعی خوب بوده تا یک‌ دفاع وسط خوب و حتی امسال در استقلال هم نتوانسته انتظارات را در این پست برآورده کند!

هشتمین بازیکن ماشین‌سازی در لیست

از جمع 24 بازیکن دعوت‌ شده به تیم‌ملی، نام محمدحسین کنعانی‌زادگان بیشتر از بقیه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و خیلی‌ها از دعوت این بازیکن انتقاد کرده‌اند. کنعانی‌زادگان تا قبل از مصدومیت سنگین و غیبت طولانی‌ مدتش یکی از مدافعان مورد علاقه کی‌روش بود و حالا بعد از یک سال و نیم دوباره به لیست برگشته است. او این فصل در ماشین‌سازی تبریز بازی می‌کند و از دیدگاه سایت‌های مرجع آماری در جمع 100 بازیکن اول لیگ قرار ندارد. از دیدگاه سایت 90 کنعانی‌زادگان هشتمین بازیکن برتر تیمش بوده و در رده‌بندی کلی بازیکنان نیز رتبه 107 را در اختیار دارد. از دیدگاه سایت متریکا نیز وضعیت او تفاوت چندانی با سایت 90 ندارد. در سایت مرجع متریکا کنعانی‌زادگان با امتیاز فنی 44/6 از 10 در رتبه 107 قرار گرفته است. او یکی از سه بازیکن ماشین‌سازی است که در 11 بازی برگزار شده 990 دقیقه کامل بازی کرده و حتی یک دقیقه هم تعویض نشده است.