آریا طاری

هراس بزرگ هواداران فوتبال در همه دنیا بالاخره به حقیقت تبدیل شد و قرعه‌ها، ایتالیا و پرتغال را در یک سمت جدول پلی آف صعود به جام جهانی قرار دادند. اگر راه این دو تیم از هم جدا می‌شد، احتمالا هر دو تیم می‌توانستند خودشان را به قطر برسانند اما حالا از بین دو قهرمان دو دوره اخیر جام ملت‌های اروپا، یک تیم نمی‌تواند راهی جام جهانی شود. از همین حالا باید برای یک خبر تلخ آماده شویم. برای دومین جام جهانی متوالی بدون ایتالیا یا اولین جام جهانی بدون رونالدو بعد از سال‌ها. این البته بدترین حالت ماجرا نیست. در بدترین حالت ممکن است که هیچ کدام از دو تیم، نتوانند خودشان را به رقابت‌های جام‌جهانی برسانند!

تیم‌هایی مثل ایتالیا و پرتغال، بخشی از جذابیت‌های جام جهانی هستند و تماشای این جام بدون آنها، فوق‌العاده آزاردهنده خواهد بود. جالب اینکه این دو تیم در دو دوره اخیر جام ملت‌های اروپا هم قهرمان شدند و حالا به چنین شرایطی رسیده‌اند

ضلع اول؛ شروع بریتانیایی

در اولین ضلع از مثلثی که قرار است در نهایت سه تیم را به جام جهانی معرفی کند، چهار تیم نسبتا معمولی دیده می‌شوند. هر دو مسابقه اول هم در بریتانیا برگزار خواهد شد. ولز در کاردیف، میزبان اتریش خواهد بود. اتریش یکی از تیم‌های خوب یورو 2020 به شمار می‌رفت و حالا اتریشی‌ها امیدوارند این تیم بتواند با کنار زدن ولز به مسابقه آخر پلی‌آف برای صعود برسد. شرایط میزبانی اما می‌تواند اوضاع را به سود گرت بیل و هم‌تیمی‌ها تغییر بدهد. تیمی که در آخرین مسابقه‌های مقدماتی جام جهانی در مرحله قبلی، عملکرد خوبی داشت و توانست خودش را به این مرحله برساند. در مسابقه دیگر این بخش از جدول، اسکاتلند میزبان اوکراین است. دو تیم متوسط که در یورو هم فوق‌العاده نبودند اما با استفاده از نفرات جوانی که در ترکیب دارند، همچنان می‌توانند تیم‌های غافلگیرکننده‌ای باشند. در نهایت تیمی که در مسابقه اول به برتری برسد، میزبان تیم برنده مسابقه دوم خواهد بود. ولز تنها تیم این بخش جدول است که شانس رسیدن به دو میزبانی پیاپی را دارد. آنها اگر موفق به شکست اتریش در کاردیف شوند، بازی فینال را هم در همین استادیوم انجام می‌دهند. در غیر این صورت، اتریش میزبان مسابقه نهایی این مرحله خواهد بود.

ضلع دوم؛ آرزوی مشترک

لوا  و  ایبرا

در ضلع دوم دیدارهای پلی آف رسیدن به جام جهانی از قاره اروپا، چهار تیمی دیده می‌شوند که سطح بسیار نزدیکی نسبت به هم دارند. به نظر می‌رسد سه مسابقه در این بخش، به شدت نزدیک و نفس‌گیر باشند. در مسابقه اول، روسیه و لهستان با هم روبه رو می‌شوند. تیمی که بتواند این نبرد را با برتری پشت سر بگذارد، در دیدار فینال این بخش میزبان برنده جدال سوئد و جمهوری چک خواهد بود. اگر لهستان از مسابقه اول و سوئد از جدال دوم به این مرحله برسند، تقابل زلاتان و لواندوفسکی در دیدار پایانی فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد بود. تقابلی که به میزبانی لهستانی‌ها برگزار خواهد شد. تا همین‌جا هم مسجل شده است که از بین این دو ستاره، یکی قطعا به جام جهانی نمی‌رسد. جالب اینکه زلاتان به خاطر خطای خشن روی آزپلیکوئتا در مرحله قبلی، حداقل یک جلسه محروم است و نمی‌تواند تیمش را در مسابقه اول با جمهوری چک همراهی کند. این اتفاق ممکن است سوئد را در مسیر حذف زودهنگام از پلی آف قرار بدهد.

ضلع سوم؛ رقابتی با پایان تلخ

با هر نتیجه‌ای که در پایان دیدارهای این بخش از جدول به دست بیاید، یک پایان تلخ برای فوتبال رقم خورده است. چراکه تیم‌هایی مثل ایتالیا و پرتغال، بخشی از جذابیت‌های جام جهانی هستند و تماشای این جام بدون آنها، فوق‌العاده آزاردهنده خواهد بود. جالب اینکه این دو تیم در دو دوره اخیر جام ملت‌های اروپا هم قهرمان شدند و حالا به چنین شرایطی رسیده‌اند. پرتغال در اولین مسابقه این بخش جدول با ترکیه مسابقه می‌دهد. تیمی که در دور گروهی نتایج نسبتا خوبی گرفت و پشت سر هلند ایستاد. ترکیه تیمی سختکوش و البته به شدت بدشانس به نظر می‌رسد. چراکه در سخت‌ترین بخش جدول قرار گرفته است. کریس رونالدو به هیچ قیمتی نمی‌خواهد جام جهانی را از دست بدهد. چراکه احتمالا این آخرین جام جهانی او خواهد بود. در این مرحله همه در انتظار یک سوپرنمایش از این ستاره هستند. چراکه فقط او می‌تواند پرتغال را در این شرایط دشوار نجات بدهد و موجب عبور آنها از این تنگه وحشت شود. برنده این مسابقه در دیدار فینال این بخش، میزبان برنده دیدار ایتالیا و مقدونیه شمالی خواهد بود. تیم مانچو در قدم اول، کار چندان سختی ندارد و احتمالا از مقدونیه به راحتی رد می‌شود اما مسابقه دوم، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. بعد از قهرمانی دلچسب این تیم در یورو، همه انتظار داشتند ایتالیا به سادگی راهی جام جهانی شود اما این اتفاق رخ نداد. اگر آتزوری در نهایت نتواند خودش را به این تورنمنت برساند، جورجینیو مقصر اصلی این اتفاق خواهد بود. چراکه او در هر دو دیدار رفت و برگشت با سوئیس پنالتی خراب کرد و تیمش را در معرض یک دردسر بزرگ قرار داد. تماشای جام جهانی بدون یکی از این دو تیم، کار سختی خواهد بود اما حالا چاره دیگری هم وجود ندارد.