آریا رهنورد

مذاکره‌های بارسلونا و السد قطر سرانجام به نتیجه رسیدند و باشگاه اسپانیایی رسما کاپیتان سابقش را برای یک مسئولیت جدید، پس گرفت. ژاوی هرناندز به عنوان یکی از اسطوره‌های باشگاه و یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال، حالا دوباره به تیم محبوبش برگشته تا این بار در قامت سرمربی برای نجات دادن بارسلونا تلاش کند. بدون شک این یکی از سیاه‌ترین دوره‌های بارسلونا به حساب می‌آید اما آمدن ستاره سابق شماره 6، می‌تواند چیزهای زیادی را در این باشگاه تغییر بدهد. شاید بعد از جدایی انریکه، این اولین بار است که هواداران بارسا به سرمربی تیم‌شان برای ساختن یک آینده رویایی خوش‌بین هستند.

تیکی‌تاکا را برگردان

بارسا بعد از دوران پپ، هیچ‌وقت یک نسخه کامل از تیکی‌تاکای محبوب هوادارانش را به نمایش نگذاشته است. البته که تیم انریکه هم فوق‌العاده بود اما آن تیم، بیشتر روی قدرت خاص سه نفر خط حمله‌اش حساب می‌کرد و اساسا از ام.اس.ان نیرو می‌گرفت. آمدن فردی که خودش قلب تیکی تاکای پپ بود، می‌تواند راه ایده‌‌آلی برای بازگرداندن این سبک به بارسا باشد. سرمربی جدید کاتالان‌ها به خوبی این روش بازی را می‌شناسد و حتی آن را در قطر هم پیاده کرده است. السد البته در قیاس با تیم‌های اروپایی، یک تیم بزرگ نیست و رزومه عجیب و غریبی برای یک مربی محسوب نمی‌شود اما سبک بازی این تیم آسیایی در دوران هدایت سرمربی جوان اسپانیایی، نشان می‌دهد که آنها همواره روی پاس‌های کوتاه و حرکات چرخشی در زمین تاکید داشته‌اند. مشکل ژاوی حالا شاید فقط این باشد که خودش یک ژاوی دیگر توی زمین ندارد. اگر این‌طور بود و بازیکنی با آن کیفیت پاس‌ها در ترکیب بارسا به میدان می‌رفت، کار برای این مربی به مراتب ساده‌تر می‌شد. درست همان‌طور که خودش همواره کار را برای پپ گواردیولا ساده‌تر کرده بود.

متخصص لاماسیا

بارسا در این دوران باید بیشتر از هر چیزی روی مدرسه فوتبالش حساب باز کند. لاپورتا هم بارها تاکید کرده که در این شرایط مالی، تنها لاماسیا می‌تواند تیم را نجات بدهد. سرمربی جدید باشگاه خودش در لاماسیا رشد کرده و محصول این آکادمی است. پس او بهتر از هر کسی می‌تواند با مهره‌های جوان تیم که از لاماسیا به تیم اصلی رسیده‌اند رابطه برقرار کند. ستاره‌های جوانی مثل مینگزا، گاوی، نیکو گونزالز، آنسو فاتی و شاید حتی الکس کویادو در این دوران فرصت خاص خودشان را برای درخشیدن در بارسا به دست خواهند آورد. مرد اول نیمکت کاتالان‌ها در دوران جدید، روی تک تک آنها برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ حساب باز می‌کند. البته هیچ‌کس انتظار ندارد بارسا در این دوران قهرمان اروپا شود و یا حتی لالیگا را با اقتدار به دست بیاورد اما همه انتظار دارند هویت بارسا به بازی‌های این تیم برگردد و نمایش‌های آبی‌اناری‌ها نیز دوباره جذاب شوند. اتفاقی که مدت‌هاست در بارسلونا رخ نداده است.

احیای ستاره‌ها

مارک آندره تراشتگن روی خط دروازه بارسا، عملا بدترین روزهای فوتبالش را سپری می‌کند و به شکل قابل توجهی افت کرده است. پیکه اصلا آماده نشان نمی‌دهد، سرجی روبرتو به کابوسی برای هوادارها تبدیل شده، بوسکتس به لحاظ بدنی تنزل کرده و دمبله هم همیشه مصدوم است. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های سرمربی جدید بارسا، احیای این نفرات است. حتی هافبکی مثل فرانکی دی یونگ آنقدر با شرایط ایده‌آل فاصله دارد که بارسا گزینه فروش او را بررسی می‌کند. در نتیجه ژاوی باید تک تک این نفرات را به لحاظ روحی و جسمی به فرم ایده‌آل برگرداند. یکی از امتیازهای مهم او که در دوران کومان وجود نداشت، رابطه نزدیکش با بازیکن‌ها به واسطه شرایط سنی‌اش خواهد بود. سرمربی جدید بارسا به خوبی می‌تواند به بازیکن‌های تیم نزدیک شود و به آنها برای برنده شدن روحیه بدهد. اتفاقی که هیچ‌وقت بین کومان و بسیاری از بارسلونایی‌ها رخ نداد. بسیاری از ستاره‌های بارسا از قبل علاقه‌مند به سرمربی جدیدشان بوده‌اند و این مساله اوضاع را کمی ساده‌تر می‌کند. بدون احیا شدن این ستاره‌ها، بارسا هیچ پیشرفتی را پشت سر نخواهد گذاشت.

لیست خرید

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسئولیت‌های سرمربی جدید بارسا، انتخاب یک لیست خرید برای آینده تیم است. تردیدی وجود ندارد که بارسا بازیکن لازم دارد و با این ترکیب فعلی نمی‌تواند به موفقیت برسد. با این حال بحران‌های مالی اجازه نمی‌دهد که تیم به سراغ سوپراستارهایی مثل هالند یا ام‌باپه برود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که کاتالان‌ها چه بازیکنانی را با قیمت پایین به خدمت می‌گیرند. سرمربی جدید باید به دوران حضور مهره‌های بی‌مصرف در این باشگاه پایان بدهد. یکی از این نفرات لوک دی یونگ است که در این فصل، فاجعه‌بار بوده و اصلا انتظارات را برآورده نکرده است. مارین بریثویت هم شاید یکی دیگر از خروجی‌های بارسا در این دوران باشد. به هر حال دوران راحت‌طلبی بازیکنان در بارسلونا دیگر تمام شده است و حالا فقط سختکوشی است که می‌تواند آنها را در ترکیب اصلی تیم حفظ کند. بارسا با سرمربی جوانش برای یک دوره تاریخی آماده می‌شود.