ال‌کلاشینکف!

حتی اگر رئال و بارسا در بهترین فرم ممکن نباشند، حتی اگر در اروپا تیم‌های آماده‌تری از آنها وجود داشته باشند، حتی اگر سرمربیان دو تیم علاقه‌ای به جنجال از خودشان نشان ندهند و بازیکن‌ها قبل از شروع بازی، شیپور جنگ را به صدا در نیاورند، باز هم ال‌کلاسیکو، حساس‌ترین بازی فوتبال اروپا خواهد بود. آن‌چه این بار به حساسیت‌های این بازی اضافه می‌کند، تنش‌های کاتالونیا در ماه‌های اخیر است که حتی یک بار موجب به تعویق افتادن مسابقه شد. رئالی‌ها تا همین چند روز قبل خواهان بازی در زمین بی‌طرف بودند و مدیران بارسلونا، اصرار داشتند که نیوکمپ باید محلی برای «آزادی بیان» باشد. این بازی برای هر دو تیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. چراکه بردن آن به تنهایی به اندازه بردن یک جام ارزشمند خواهد بود.

آریا رهنورد

کاتالان‌ها و کهکشانی‌ها با «تساوی» در شروع هفته به ال‌کلاسیکوی حساس امشب رسیده‌اند. آنها قبل از این برخورد بزرگ، نبردهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. بارسا در آنوئتا به مصاف سوسیه‌داد رفت و تنها یک امتیاز از این بازی به دست آورد. از مثلث ام.اس.جی دو ضلع در این بازی موفق به گل‌زنی شدند اما لئو مسی انگار ترجیح می‌داد آمادگی‌اش را برای کلاسیکو حفظ کند و خودش را در زمین رئال سوسیه‌داد به دردسر نیندازد. این بازی به جنجال هم کشیده شد و تصمیم‌های داور به ویژه در اتاق وی.ای.آر اعتراض شدید آبی‌اناری‌ها را به دنبال داشت. رئالی‌ها نیز یک ماجرای عجیب را در مستایا تجربه کردند. نبرد این تیم با والنسیا تا آخرین ثانیه‌ها با برتری حریف دنبال می‌شد اما تاثیرگذاری تیبو کورتوآ و گل‌زنی کریم بنزما، تیم زیدان را از شکست فراری داد. بازگشت کورتوآ به فرم ایده‌آل، دقیقا همان چیزی بود که رئالی‌ها قبل از کلاسیکو به آن نیاز داشتند. گلری که فصل را با بدترین کیفیت ممکن شروع کرد اما به تدریج، توانست با شرایط بازی در یک باشگاه بزرگ کنار بیاید. بعد از سپری‌کردن 16 مسابقه، رئال و بارسا با امتیاز یکسان در بالاترین رده‌های جدول لالیگا دیده می‌شوند. تیم برنده این بازی 38 امتیازی می‌شود و قدم بلندی به طرف قهرمانی نیم‌فصل برمی‌دارد. تیم والورده در خط حمله، به مراتب بهتر از تیم زیدان عمل کرده و تا امروز 10 گل بیشتر از این تیم به ثمر رسانده است. رئالی‌ها اما در دفاع کمی بهتر بوده‌اند و در این فصل، دو گل کم‌تر از حریف همیشگی‌شان دریافت کرده‌اند. نگرانی بزرگ هر دو تیم در مورد این مسابقه، به مهره‌های مصدوم برمی‌گردد. برخلاف چیزی که تصور می‎شد، دمبله هنوز آمادگی لازم را برای حضور در مسابقه به دست نیاورده و جدال بزرگ امشب را نیز از دست داده است. آرتور ملو که فصل خوبی را در نیوکمپ سپری می‌کرد نیز به دلیل ابتلا به بیماری نمی‌تواند در این مسابقه به میدان برود. در نقطه مقابل، ادن هازارد مهم‌ترین ستاره غایب رئال مادرید به شمار می‌رود .ستاره‌ای که تا پایان سال 2019 از میادین در خواهد بود. مارکو آلونسو، خامس رودریگز و لوکاس واسکز نیز مصدومان دیگر کهکشانی‌ها برای این نبرد به شمار می‌روند. حضور مارسلو در این بازی نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. فصل گذشته، بارسا ال‌کلاسیکوهای به مراتب موفق‌تری از رئال مادرید را تجربه کرد. آنها در چهار بازی لیگ و کوپا‌دل‌ری، سه بار مادریدی‌ها را شکست دادند و یک بار برابر این تیم به تساوی رسیدند. برد پنچ بر یک در نیوکمپ و پیروزی سه بر صفر در برنابئو، فصل درخشانی را برابر رقیب سنتی برای کاتالان‌ها رقم زد اما حالا رئال با انگیزه انتقام به میدان برمی‌گردد.

بزرگ‌ترین شک والورده شاید به قلب دفاعی تیمش مربوط باشد. کلمان لنگله فصل خوبی را پشت سر گذاشته اما در مسابقه قبلی در آنوئتا ناامیدکننده بوده است. ساموئل اومتیتی شاید در آخرین لحظات قبل از بازی‌ها، ناگهان به عنوان زوج جرارد پیکه انتخاب شود. مارک آندره تراشتگن باز هم گلر اصلی تیم خواهد بود. در سمت راست و چپ خط دفاعی نیز به احتمال زیاد سرجی روبرتو و جوردی آلبا برای تیم بازی می‌کنند. در مرکز زمین، کاتالان‌ها به سراغ مثلث تکراری بوسکتس، دی‌یونگ و راکیتیچ خواهند رفت و در خط حمله، مسی، سوارز و گریزمان بازی می‌کنند. این اولین کلاسیکوی آنتوان گریزمان خواهد بود. در رئال مادرید نیز تیبو کورتوآ روی خط دروازه می‌ایستد. قلب دفاع نیز به واران و راموس سپرده خواهد شد. کارواخال و مندی نیز مدافعان کناری این تیم هستند. به احتمال زیاد زیزو برای حفظ کمربند میانی از ترکیب سه نفره کروس، کاسمیرو و فده والورده استفاده می‌کند و مثل همیشه کاسمیرو را به عنوان مامور مهار مسی در ترکیب قرار می‌دهد. در خط حمله نیز وینیسیوس، رودریگو و بنزما بهترین گزینه‌های در دسترس زیزو هستند. این بازی نبرد مسی و بنزما نیز خواهد بود. ستاره‌هایی که با 12 گل، بهترین گل‌زنان این فصل تیم‌شان در لالیگا هستند.

برخلاف چیزی که تصور می‎شد، دمبله هنوز آمادگی لازم را برای حضور در مسابقه به دست نیاورده و جدال بزرگ امشب را نیز از دست داده است. آرتور ملو که فصل خوبی را در نیوکمپ سپری می‌کرد نیز به دلیل ابتلا به بیماری نمی‌تواند در این مسابقه به میدان برود

زیدان و والورده اصلا شبیه به هم نیستند. یک نفر روی ستاره‌های تیمش تاثیر می‌گذارد و دیگری، از ستاره‌ها تاثیر می‌گیرد. یک نفر از بازیکنان تیمش بزرگ‌تر است و یک نفر از مجموعه تیمش، کوچک‌تر است. در مورد این دو مربی متفاوت یک وجه اشتراک مهم وجود دارد. هر دو در این فصل، تردیدها را در مورد خودشان به اوج رسانده‌اند. مربی بازنده این بازی، نباید امیدواری چندانی به حفظ شغلش در پایان فصل داشته باشد.