مدعیان مخوف!

طلایی‌ها در ادامه نیم‌فصل اول باید با پرسپولیس، تراکتورسازی، پدیده و استقلال خوزستان مسابقه بدهند. چهار جدالی که می‌تواند این تیم را به صدر جدول لیگ برساند. نقطه اشتراک تراکتور و سپاهان، قدرت هجومی بالای دو تیم است

آریا طاری

پدیده مشهد، غافلگیر‌کننده‌ترین تیم لیگ برتر هجدهم بوده است. پسران یحیی آنقدر آماده به نظر می‌رسند که صدرنشینی‌شان دیگر شبیه یک «اتفاق» نیست. آنها به کمک چند نمایش درخشان، در بالاترین نقطه جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند اما به شکل جدی از سوی چند تیم تهدید می‌شوند و حفظ صدرنشینی برای این تیم، بیش از حد دشوار به نظر می‌رسد. پدیده مورد هجوم دو تیم قدرتمند قرار گرفته است. از یک سو سپاهان با شکست دادن سایپا به فاصله یک امتیازی این باشگاه رسیده و از سوی دیگر تراکتورسازی تبریز، با یک بازی بیشتر تنها چهار امتیاز کم‌تر از پدیده دارد و امیدوار است در هفته‌های پیش رو این فاصله را نیز جبران کند. درگیر شدن پرسپولیس با لیگ قهرمانان آسیا و تمرکز شاگردان برانکو روی آن رقابت‌ها، موجب شده است که سپاهان و تراکتور با خیال راحت‌تری بر سر بالانشینی در جدول لیگ رقابت کنند. استقلال نیز برخلاف انتظارها در حد و اندازه یک تیم مدعی ظاهر نشده و با مشکلات فراوانی که داشته، نتوانسته در جمع بهترین تیم‌های این فصل قرار بگیرد. این بهترین موقعیت ممکن برای دو غول شهرستانی فوتبال ایران است تا برای قهرمانی لیگ بجنگند. از آخرین قهرمانی طلایی‌ها زمان نسبتا زیادی سپری شده و قرمزهای تبریز نیز هرگز در چنین جایگاهی قرار نگرفته‌اند و قهرمانی لیگ برتر را تجربه نکرده‌اند. دو باشگاه در لیگ برتر چهاردهم، تا ثانیه‌های پایانی آخرین هفته لیگ، شانه به شانه پیش رفتند و سرانجام این سپاهان بود که توانست قهرمانی را جشن بگیرد. پس از آن فصل اما نه تراکتورسازی و نه سپاهان دیگر شرایط ایده‌آلی در لیگ نداشته‌اند و حالا دوباره امسال، سال آنها ‌خواهد بود.

شکست دادن سایپا، پنجمین پیروزی متوالی سپاهان در رقابت‌های لیگ برتر بود. با وجود یک مسابقه 120 دقیقه‌ای با مس کرمان در جام حذفی، اثری از خستگی در ساق‌های شاگردان امیر قلعه‌نویی دیده نمی‌شد. آنها در تمام دقایق بازی از حریف برتر بودند و با یک نمایش سزاوارانه به برتری دست پیدا کردند. 

سایپا حتی یک موقعیت نصفه و نیمه نیز در این مسابقه نداشت و کاملا تسلیم تیم حریف بود. هفت برد و چهار تساوی در 11 بازی، آمار فوق‌العاده تیم بیگانه با شکست ژنرال بوده است. تیمی که با زدن 24 گل در 11 بازی، از میانگین دو گل زده به ازای هر مسابقه نیز عبور کرده و تلاش می‌کند تا رکورد تازه‌ای از گل‌زنی در یک فصل از فوتبال ایران را به نام خودش ثبت کند. در چند فصل گذشته، بهترین پاسور و بهترین گل‌زن‌های لیگ از پرسپولیس بودند و این تیم قهرمانی را با درخشش این مهره‌ها جشن می‌گرفت اما حالا هم بهترین پاسور و هم بهترین گل‌زن لیگ برتر هجدهم، در سپاهان عضویت دارند. محمد کریمی تا این هفته، بیشترین پاس گل را صادر کرده و کی‌روش استنلی نیز با 9 گل زده، آقای گل لیگ برتر به شمار می‌رود. سپاهان در جام حذفی نیز به جمع هشت تیم برتر رسیده و برای تصاحب هر دو جام، نقشه کشیده است. طلایی‌ها در ادامه نیم‌فصل اول باید با پرسپولیس، تراکتورسازی، پدیده و استقلال خوزستان مسابقه بدهند. چهار جدالی که می‌تواند این تیم را به صدر جدول لیگ برساند. نقطه اشتراک تراکتور و سپاهان، قدرت هجومی بالای دو تیم است. تیم تبریزی نیز در 12 هفته گذشته 21 گل به ثمر رسانده و نمایش‌های هجومی بسیار جذابی ارائه کرده است. این تیم در هر سه هفته گذشته لیگ به پیروزی دست پیدا کرده و در پنج مسابقه تحت هدایت تقوی، چهار بار برنده بوده است. آنها در هفته‌های گذشته دوباره هواداران را با سکوهای ورزشگاه یادگار امام آشتی داده‌اند و حالا در جو فوق‌العاده این ورزشگاه، آماده شکست دادن هر تیمی هستند. به نظر می‌رسید تراکتور با جان توشاک مدعی قهرمانی خواهد شد اما این تیم پس از جدایی این مربی جان تازه‌ای گرفته و آماده است تا به سال‌های «بدون رقابت» لیگ پایان بدهد.

کیفیت مهره‌های خارجی، نقش مهمی در رنسانس تراکتور و سپاهان بازی می‌کند. حتی اگر استوکس از گل‌زنی دست بردارد، لی هری اروین با هت‌تریک در هفت دقیقه، هواداران تراکتورسازی را شگفت‌زده می‌کند. این دو ستاره در کنار سوکیتا، مردان درخشان این فصل تراکتور بوده‌اند. در سپاهان نیز بار گل‌زنی روی دوش کی‌روش استنلی قرار دارد. مهره بلندقامتی که به بهترین شکل ممکن از توپ‌های ارسالی استفاده می‌کند تا گره هر بازی را برای سپاهان باز کند. علاوه بر ژنرال و تقوی، این خریدهای خارجی هستند که راه موفقیت را به دو باشگاه بزرگ شهرستانی در فوتبال ایران نشان داده‌اند.