آریا طاری

تا همین چند هفته قبل، فرهاد مجیدی کاملا از جذب مهره‌های خارجی برای تیمش ناامید شده بود. چراکه بعید به نظر می‌رسید احمد مددی و تیمش قادر به انجام چنین کاری باشند. با این حال مدیرعامل جدید باشگاه استقلال فعلا به اولین قولش عمل کرده و یک مهره خارجی را برای تیمش به خدمت گرفته است. کوین یامگا رسما به استقلال پیوسته و اولین جلسه تمرین را با تیمش پشت سر گذاشته است. در اطراف باشگاه این‌طور شنیده می‌شود که یامگا آخرین خرید خارجی این فصل استقلال نخواهد بود.

آرتور کوین یامگا چینچئو، سال ۹۶ میلادی در پاریس متولد شد. او در نوجوانی به ایتالیا رفت و در تست‌های فنی باشگاه کیه‌وو ورونا نظر مثبت مربیان را به خودش جلب کرد. دوران فوتبال کوین از همان نوجوانی در آکادمی کیه‌وو شروع شد. بعد از سپری کردن چند سال در آکادمی کیه‌وو، یامگا به باشگاه روبور سیه‌نا در سری سی فوتبال ایتالیا قرض داده شد تا توانایی‌هایش را در این تیم محک بزند. او شروع خوبی در این تیم داشت و در همان نبردهای اول موفق به گل‌زنی برای این باشگاه شد اما در ادامه شرایط چندان خوب پیش نرفت تا این بازیکن با آمار تنها چهار گل و یک پاس گل در ۲۵ مسابقه، تیم را ترک کند. باشگاه کیه‌وو در ادامه این بازیکن را به تیم دیگری در سری آ قرض داد و یامگا به صورت رسمی به باشگاه آرتزو پیوست. او در این تیم به یک بازیکن ثابت تبدیل شد و در نبردهای زیادی برای آرتزو به میدان رفت. با این حال آمار تنها سه گل و دو پاس گل در ۳۱ بازی برای یک وینگر آمار متقاعدکننده‌ای نبود. با این حال همان چند مسابقه درخشان یامگا در لباس آرتزو، موجب شد باشگاه‌هایی از سری بی فوتبال ایتالیا به سراغ این بازیکن بیایند. او این بار به باشگاه کارپی در سری بی قرض داده شد تا یک ماجراجویی جدید را در این باشگاه کلید بزند. او تنها به اندازه یک نیم‌فصل در این باشگاه دوام آورد و فقط سه مسابقه در قامت بازیکن تعویضی برای کارپی انجام داد. در نیم‌فصل دوم همان سال، یامگا یک قرارداد قرضی دیگر با پسکارا بست اما در این تیم هم فقط چهار بار به زمین رفت و موفق به زدن هیچ گلی در لباس پسکارا نشد. این تجربه ناموفق موجب شد کوین قید سری بی و به ‌طور کلی فوتبال ایتالیا را بزند و برای رسیدن به فرصت بازی بیشتر به کشور زادگاهش برگردد. یامگا بعد از ترک ایتالیا با یک قرارداد قرضی دیگر به چترو در سطح دوم فوتبال فرانسه رفت و در ۲۲ مسابقه فقط یک گل برای این تیم زد. در همین مقطع بود که باشگاه کیه‌وو هم دیگر از این بازیکن قطع امید کرد و سرانجام او را به آوس در لیگ پرتغال فروخت. یامگا بعد از آوس، مدتی هم در وایله همبازی سعید عزت‌اللهی شد و سرانجام با پیشنهاد رسمی باشگاه استقلال به این تیم پیوست.

نکته مثبت در مورد خرید جدید استقلال، شرایط سنی این بازیکن است. خرید یک مهره خارجی در ۲۵ سالگی، اتفاق مثبتی برای باشگاهی در فوتبال ایران به شمار می‌رود. نکته منفی این خرید هم این است که یامگا، تقریبا در هیچ باشگاهی دوام نیاورده و در دوران فوتبالش مشارکت بسیار کمی در گل‌زنی و پاس‌گل داشته است. او فصل گذشته تنها 10 بار برای وایله به میدان رفت و تنها در پنج مسابقه در ترکیب اصلی این تیم حضور داشت. کوین در فصل قبل موفق به زدن هیج گلی برای این باشگاه دانمارکی نشد. او در فصل جدید تصمیم گرفت پست بازی‌اش را تغییر بدهد و به عنوان مدافع راست برای وایله به میدان برود. همین اتفاق هم کافی بود تا کوین به ترکیب اصلی تیمش راه پیدا کند و در سومین مسابقه فصل یک پاس گل هم بدهد. حالا باید منتظر ماند و دید که فرهاد مجیدی از او در کدام پست استفاده می‌کند. او هم می‌تواند یک مدافع راست برای استقلال باشد و هم می‌تواند در سمت چپ خط حمله برای این تیم به میدان برود. در مورد مرد فرانسوی تازه‌وارد استقلال، همه چیز به تصمیم فرهاد و البته درخشش خود او بستگی خواهد داشت. شاید او بتواند همه زخم‌های پرشمار دوران فوتبالش را در تهران جبران کند. شاید هم این فقط یک شکست دیگر برای کوین یامگا باشد.

دوران فوتبال یامگا دوران واقعا عجیبی بوده است. او در باشگاه کیه‌وو رشد کرد اما هیچ‌وقت مورد اعتماد این باشگاه قرار نگرفت و حتی یک بازی رسمی برای الاغ‌های پرنده انجام نداد. او بارها تلاش کرد تا با درخشش در یک تیم دوران فوتبالش را نجات بدهد اما تجربه‌های متفاوت در کشورهای مختلف، این بازیکن را احیا نکردند. او حالا امیدوار است در فوتبال ایران، همه کابوس‌های گذشته را پشت سر بگذارد و به یک ستاره تبدیل شود. شاید این یک شروع موفق و متفاوت برای این فوتبالیست باشد.