آریا طاری

مدیرعامل باشگاه استقلال پس از ناکام ماندن همه نقشه‌هایش در باشگاه، به سراغ انتشار یک ویدئوی تازه رفته و با لحنی طلبکارانه، یک فهرست بلندبالا از مقصران وضعیت فعلی استقلال درست کرده است. از نگاه سعادتمند، استراماچونی و ایجنت‌اش به خاطر درخواست مالی گزاف از باشگاه مقصر هستند و بازیکنان تیم هم در اردوی قطر، رفتاری حرفه‌ای نداشتند. برخلاف تصور آقای مدیر این صحبت‌ها نه‌تنها در نهایت به نفع او تمام نمی‌شوند، بلکه آشکارکننده ضعف مدیریتی فاجعه‌بار در باشگاه استقلال هستند. فاجعه‌ای که از شنیدن صدای قلیان در اتاق هتلی در قطر به شدت مهیب‌تر است.

ویدئوی تازه منتشرشده از احمد سعادتمند، آخرین تلاش‌های یک مدیر در حال سقوط برای ماندن در جایگاه فعلی‌اش است. این صحبت‌ها را با اولین مصاحبه او پس از انتحاب شدن به عنوان مدیر باشگاه مقایسه کنید تا متوجه شوید که همه آن شعارهای خوش رنگ و لعاب، چقدر راحت جای‌شان را به حرف‌های تندخویانه داده‌اند. مردی که قرار بود استقلال را «متحول» کند، مردی که قرار بود شیوه مدیریتی باشگاه را به شیوه مدیریت رئال و بارسا برساند، مردی که قرار بود حتی برای برخی از هوادارها کمک مالی به وجود بیاورد و با پفک آبی، ایده‌های درآمدزایی را به سطح دیگری ببرد، حالا دست به دامان یک مشت ادعا علیه سرمربی سابق و بازیکنان فعلی تیم شده تا فشار را از روی شانه‌های خودش بردارد. هر چقدر که جست‌وجو کنیم، فردی را که در رقم خوردن وضعیت فعلی استقلال مقصرتر از سعادتمند باشد پیدا نخواهیم کرد. هر چقدر که بگردیم، به این نتیجه می‌رسیم که مقصر اول و آخر شرایط این روزهای استقلال، کسی به جز آقای مدیرعامل نیست. این خود او بود که کار باشگاه را به اینجا رساند. این خود او بود که با مذاکره بی‌وقت با آندره‌آ استراماچونی، تمرکز را از فرهاد و تیمش گرفت و شب یک پیروزی دلچسب در دربی را برای همه استقلالی‌ها تلخ کرد. این خود او بود که وقتی استقلال بالاخره به آرامش رسید، رویای بازگرداندن استراما را فریاد زد و مسیر تیم را عوض کرد. حالا فرهاد رفته، استراماچونی هم نیامده، استقلال یک فصل بدون جام را پشت سر گذاشته و در اولین مسابقه حذفی آسیا نیز حذف شده است. طبیعتا در چنین وضعیتی، استعفا مهم‌ترین خواسته هواداران باشگاه از آقای مدیر خواهد بود. چراکه همه استراتژی‌های او برای اداره باشگاه به بن‌بست رسیده‌اند. سعادتمند اگر واقعا به هوادارها و خواسته‌های آنها اهمیت می‌دهد، باید همین روز نامه استعفا را به وزارت ورزش تقدیم کند. در غیر این صورت، یک فصل تلخ و ناامیدکننده دیگر نیز در انتظار آبی‌ها خواهد بود.

اگر استقلالی‌ها واقعا به همراه خود قلیان داشته‌اند، سعادتمند باید کلاهش را بالاتر بگذارد. چراکه این موضوع نیز به شکل کاملا مستقیم، به شیوه مدیریت او مربوط می‌شود. اگر بازیکنان در تیم از مدیرعامل‌شان حساب می‌بردند، هرگز چنین اتفاقی در اردو رخ نمی‌داد اما سعادتمند هرگز اقتدار لازم را برای کار کردن در چنین مجموعه‌ای نداشته است. او حتی همین حالا نیز جسارت کافی را برای اسم بردن از بازیکنان خاطی ندارد و در عین حال، وعده برخورد شدید با آنها را می‌دهد. قاعدتا برخورد با بازیکنانی که مدیرعامل باشگاه حتی اسم‌شان را به صراحت به زبان نمی‌آورد، برای او غیرممکن خواهد بود. بلایی که این مدیر با تصمیم‌هایش بر سر استقلال آورده، خیلی بزرگ‌تر از قلیان‌گیت هستند. او برای عبور از فرهاد مجیدی، از نام استراماچونی سوءاستفاده کرد اما حتی در برخورد با این مربی هم صداقت کافی را نداشت. مدیری که فرهاد مجیدی حتی از صرف یک ناهار مشترک با او گریزان بود، هرگز صلاحیت کار کردن با یک مربی حرفه‌ای مثل استراماچونی را نخواهد داشت. اگر سعادتمند سکوت می‌کرد، اگر در رویای رسیدن به محبوبیت بیشتر و فرو رفتن در نقش ناجی به سراغ استراماچونی نمی‌رفت و اگر اجازه می‌داد پروژه مجیدی سر جایش باقی بماند، حالا استقلال اوضاع به مراتب بهتری داشت. اگر این مدیر می‌توانست سرمربی ایتالیایی را برگرداند، مهم‌ترین پروژه کاری‌اش را با موفقیت سپری کرده بود اما حالا که او در این پروژه شکست خورده، دیگر هیچ دلیلی برای اعتماد به او و ادامه دوران حضورش روی صندلی مدیریت باشگاه استقلال وجود ندارد. بهتر است او همین امروز تیم را ترک کند و فضا را به کسانی بدهد که قابلیت‌های لازم برای قرار گرفتن در این جایگاه را دارند.

همه اخباری که از اردوهای استقلال به گوش می‌رسند، درگیری‌های مداوم بین بازیکنان تیم، موضع‌گیری اینستاگرامی ستاره‌ها علیه یکدیگر و بسته بودن پنجره نقل و انتقالات در روزهایی که استقلال بیشتر از همیشه به مهره‌های جدید نیاز داشت، فقط از یک موضوع حکایت دارند. اینکه استقلال با مجموعه‌ای از «آشفتگی» روبه‌رو شده که مستقیما حاصل اشتباه‌های بزرگ مدیریتی احمد سعادتمند هستند. اگر دوران حضور او در استقلال ادامه داشته باشد، ماجرا از این هم بدتر خواهد شد. بدتر از اعداد فیک و ماجرای نمایشی قرارداد استراماچونی و بدتر از باز شدن راه قلیان به اردوی استقلال.