آریا رهنورد

بعد از پشت سر گذاشتن یک المپیک جذاب و یک قهرمانی جهان جذاب‌تر در کشتی، حالا لیگ برتر این رشته بیشتر از هر زمانی تماشایی خواهد بود. رشته‌ای که درخشش ملی‌پوشان در رقابت با حریفان قدر جهانی شادی را وارد خانه‌ها کرد و آنها حالا باید برابر رقبای داخلی روی تشک حاضر شوند و یک رقابت تماشایی دیگر را رقم بزنند. البته فدراسیون کشتی باید حواسش را کاملا جمع کند تا یک لیگ بدون مشکل و بدون حاشیه را برگزار کند. مسایلی که شاید بتوان گفت داوری‌ها در راس آن قرار می‌گیرد. در شرایطی که کرونا دیگر موضوع لاینحلی نیست، انتظارها از لیگ کشتی به مراتب بیشتر از حداقل فصل گذشته است. طبیعتا با واکسینه شدن ورزشکاران و مردم هم باید تاثیرات کرونا روی مسابقات به کم‌ترین حد خود برسد.

طبق برنامه فدراسیون کشتی، قرار بود بعد از قهرمانی جهان 2021 لیگ کشتی هم برگزار شود. در همین راستا بعد از این مسابقات قرعه‌کشی لیگ هم با حضور 30 تیم انجام و تکلیف گروه‌ها مشخص شد. به این ترتیب

مسابقات در بخش کشتی آزاد با حضور 14 تیم در چهار گروه چهار تیمی برگزار شد. در گروه الف تیم‌های سهند ارس، آکادمی کشتی نادری خادم و هیات کشتی لرستان، در گروه ب تیم‌های صنایع مازندران، ستارگان ساری، خراسان جنوبی و مقاومت تهران، در گروه ج تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی، شهید صدرزاده، فرم دمای اراک و جوانان البرز و در گروه د تیم‌های فولادین ذوب آمل، پاس ناجا و آلومینیوم حکمتی قرار گرفتند.

همچنین این مسابقات در بخش کشتی فرنگی با حضور 16 تیم در چهار گروه چهار تیمی قرعه‌کشی شد. به این ترتیب در گروه الف رعد پدافند ارتش، شهرداری مسجد سلیمان، شهدای امین آباد ری و فولادین ذوب آمل، در گروه ب دانشگاه آزاد اسلامی، خراسان جنوبی، سید بابل و شهدای مدافع حرم قم، در گروه ج سینا صنعت ایذه، رهپویان شهید سلیمانی، رضا پویش جنوب و جوانان البرز و در گروه د تیم‌های زاگرس کردستان، سازین سعید اندیمشک، هیات کشتی لرستان و آریوبرزن بهبهان قرار دارند.

پس از برگزاری مراسم قرعه‌کشی، نشست مدیران باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر ساعت ۱۴ امروز (یکشنبه ۲۵ مهرماه) در محل فدراسیون کشتی برگزار خواهد شد. ارائه برنامه دور رفت و برگشت مسابقات، مشخص کردن میزبانان دور رفت و برگشت و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه برگزاری مسابقات از جمله مواردی خواهد بود که قرار است در این نشست در خصوص آنها تصمیم‌گیری شود. همچنین سازمان لیگ به باشگاه‌های شرکت کننده در لیگ بیست و یکم تا امروز فرصت داده تا آمادگی خود را جهت میزبانی از مسابقات دور رفت و برگشت اعلام کنند. همچنین پیش از این اعلام شده بود که مسابقات لیگ کشتی از اواخر مهرماه برگزار خواهد شد اما گویا سازمان لیگ این زمان را به چهارم آبان‌ماه موکول کرده است که در جلسه امروز جزییات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. در هر حال علاقمندان به این رشته بی‌صبرانه در انتظار شروع مسابقات هستند. از طرفی کشتی‌گیران هم علاوه بر نتیجه تیمی برای جلب نظر کادرهای فنی تیم‌های ملی روی تشک خواهند رفت.

ناگفته نماند تیم بازار بزرگ ایران که فصل گذشته هم در فرنگی و هم در آزاد قهرمان لیگ شده بود، در فصل جدید حضور ندارد. در غیاب این تیم اما تیم‌های دیگر از حالا برای فتح سکوی قهرمانی خیز برداشته‌اند. یکی از این تیم‌ها صنایع مازندران در کشتی آزاد است که رضا یزدانی، هدایت آن را برعهده دارد. یزدانی در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر درباره اهداف‌شان در فصل جدید گفت:«مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ هفته گذشته برگزار شد که ما در یک گروه چهار تیمی قرار گرفتیم. البته از آنجا که ما فقط کسب عنوان قهرمانی را نشانه رفته‌ایم، با احترام به تمامی مدعیان، توجه چندانی به قرعه‌ها نداریم و فقط به پیروزی می‌اندیشیم.» قهرمان پیشین کشتی جهان تصریح کرد:«خوشبختانه شرایط تیم صنایع مازندران در این فصل از مسابقات لیگ راضی کننده است. تیم ما برای قهرمانی بسته شده و می‌جنگیم تا بتوانیم هم قهرمان لیگ شویم و هم به پشتوانه‌سازی در کشتی کمک کنیم.» کاپیتان پیشین تیم ملی کشتی آزاد ادامه داد:«اردوی تیم ما در شهرستان جویبار آغاز شده و منتظر اعلام رسمی آغاز مسابقات از سوی لیگ هستیم تا بر اساس آن برای اردوهای آتی برنامه‌ریزی کنیم.» دارنده سه مدال طلای بازی‌های آسیایی درباره رقم قرارداد کشتی‌گیران تیمش عنوان کرد:«مبلغ قرارداد کشتی‌گیران را طوری ثبت کرده و می‌کنیم که توان پرداخت آن را داشته باشیم. این‌طور نیست که رقمی را به کشتی‌گیری پیشنهاد دهیم اما توان پرداخت آن را نداشته باشیم.»یزدانی در پایان خاطرنشان کرد:«در صورت مهیا بودن شرایط برای مرحله نیمه نهایی و فینال چند کشتی‌گیر عنوان‌دار به تیم اضافه خواهد شد و پس از قهرمانی در لیگ به دنبال سکوی نخست جام باشگاه‌های جهان هستیم.»

در هر حال به زودی لیگ برتر کشتی آغاز می‌شود و باید دید در پایان این نبرد داخلی چه تیم‌هایی روی سکو می‌روند.