آریا طاری

قـزاقستان، دومین حریف تیم ملی در مرحله حذفی جام جهانی لیتوانی خواهد بود. بعد از درام عجیب و غریب مسابقه قبلی با ازبکستان، حالا نوبت به قزاق‌هاست که در مسیر تیم ملی قرار بگیرند. این مسابقه به هیچ وجه ساده نخواهد بود. چراکه حریف، خط دفاعی قدرتمندی دارد، فشرده بازی می‌کند و بسیار سمج به نظر می‌رسد. با این حال تیم ملی ایران بدون تردید، قدرت شکست دادن چنین حریفی را خواهد داشت.

عبور از سدی به نام ازبکستان در جام جهانی فوتسال، اصلا ساده به نظر نمی‌رسید. همه بازیکنان تیم ملی هم می‌دانستند که این قوی‌ترین تیم در تاریخ فوتسال ازبکستان است و حداقل نسبت به یک دهه گذشته، پیشرفت قابل توجهی داشته است. نباید از برد بسیار نزدیک تیم ملی روبه‌روی حریف چندان هم متعجب بود. چراکه آسیایی‌ها در فوتبال قد‌م‌های رو به جلوی زیادی برداشته‌اند. خاصیت مهم آنها هم سماجت‌شان تا آخرین ثانیه‌های مسابقه است. این فقط تیم ملی ایران نبود که برای صعود از این مرحله حسابی به دردسر افتاد. حتی تیم ملی برزیل هم کار بسیار سختی روبه‌روی سامورایی‌ها داشت و برد روبه‌روی ژاپن را طوری جشن گرفت که انگار این مسابقه، فینال جام جهانی بوده است. به هر حال بسیاری از نبردهای این مرحله، به شدت نزدیک و حساس به نظر می‌رسیدند. حریف فردای تیم ملی اما جزو صعودکننده‌هایی بود که در جریان این رقابت‌ها اصلا با دردسر روبه‌رو نشد. قزاقستان در یک‌هشتم نهایی جام جهانی، هفت بار دروازه تایلند را باز کرد تا به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای، به جمع هشت تیم برتر جام جهانی صعود کند. نکته بسیار مهم در مورد این حریف، قدرت دفاعی بالای آنها به شمار می‌رود. ازبکستان تا امروز چهار مسابقه مختلف در جام جهانی لیتوانی انجام داده و فقط دو گل دریافت کرده است. این در حالی است که تیم ملی ایران در هر مسابقه «حداقل» دو گل خورده و در مجموع در این چهار مسابقه، 17 گل دریافت کرده است. با این حال نمی‌توان فراموش کرد که ایران، رقبای به مراتب سرسخت‌تری در جام جهانی داشته است. آن‌چه در چند مسابقه قبلی و به خصوص برابر ازبک‌ها تیم ملی را آزار داد، دریافت گل‌های مشابه بود. کاملا مشخص به نظر می‌رسید که حریف چه نقشه‌ای برای گل‌زنی دارد و می‌خواهد توپ را به نقطه کور دروازه بفرستد اما باز هم پسران ایرانی نمی‌توانستند جلوی این اتفاق را بگیرند. این مشکل در درجه اول به ضعف در کوچینگ تیم مربوط می‌شود. در بسیاری از دقایق این مسابقه، ناظم‌الشریعه با استرس بسیار زیادی در کنار زمین دیده می‌شد. اگر قرار است تیم ملی تا آخرین مراحل جام جهانی پیش برود، سرمربی تیم باید آرامش‌اش را به مراتب بیشتر از این حفظ کند و در لحظات سخت و سرنوشت‌ساز، به کمک تیم ملی بیاید. شاید بازگشت ستاره‌ای مثل طیبی، شرایط را به سود تیم ملی تغییر بدهد اما فعلا مهم‌ترین اتفاق در مسابقه فردا، رسیدن به جمع چهار تیم برتر رقابت‌های جام جهانی است.

قزاقستان در جام جهانی لیتوانی در یک گروه نسبتا ساده قرار داشت. آنها تورنمنت را با زدن 6 گل به کاستاریکا شروع کردند و البته یک گل هم از این حریف خوردند. با این پیروزی مقتدرانه، صعود این تیم تقریبا از همان ابتدا به مرحله بعدی قطعی شد. قزاق‌ها در مسابقه دوم، لیتوانی میزبان را با سه گل شکست دادند تا دیگر هیچ نگرانی خاصی برای صعود نداشته باشند. آنها در دیدار پایانی با ونزوئلا کم‌تر به خودشان فشار آوردند و با یک مساوی از زمین خارج شدند. قزاقستان به عنوان سرگروه به مرحله بعدی رسید و روبه‌روی تایلند قرار گرفت. آنها تنها سه دقیقه بعد از شروع مسابقه، اولین بار دروازه تایلند را باز کردند و تا پایان هم مشغول گل‌زنی به این تیم بودند. جالب اینکه در جریان این مسابقه، حتی یک بازیکن قزاقستان هم موفق نشد بیشتر از یک گل به ثمر برساند. در حقیقت این هفت گل بین نفرات مختلف این تیم پخش شد. این سومین حضور تاریخ فوتسال قزاقستان در رقابت‌های جام جهانی به شمار می‌رود. آنها در اولین تجربه در همان دور گروهی حذف شدند و در تجربه دوم به یک هشتم نهایی رسیدند. این تیم حالا توانسته تا همین جا، بهترین نتیجه تاریخش در جام‌های جهانی را تجربه کند. اوج پیشرفت‌های فوتسال قزاقستان در چند سال گذشته اتفاق افتاده است. آنها در دو دوره اخیر فوتسال جام ملت‌های اروپا، به نیمه نهایی رسیدند و یک سومی و یک چهارمی را از این رقابت‌ها دشت کرده‌اند. آنها در زمان عضویت در ای.اف.سی هم سابقه رسیدن به سکوی سوم جام ملت‌ها را داشته‌اند.

برخلاف قزاقستان که هرگز به نیمه نهایی جام جهانی نرسیده، ایران دو بار تجربه به میدان رفتن در نیمه نهایی را دارد و حالا به سومین صعود به این مرحله در تاریخ فکر می‌کند. تیم ملی با کمی دقت و پرهیز از اشتباه، می‌تواند این حریف را هم از مسیرش برای رسیدن به یک موفقیت دلچسب کنار بزند.