دور قاره برای یک جام

همه هواداران پرسپولیس به خوبی از اهمیت قهرمانی تیم محبوب‌شان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا آگاهند. جامی که در طول تاریخ هرگز برای سرخ‌ها به دست نیامده است. با این حال دشواری‌های قهرمانی در دیدارهای آسیایی این فصل، از همیشه بیشتر به نظر می‌رسد. اگر پرسپولیس بتواند در چنین شرایطی جام قهرمانی را به دست بیاورد، این جام تبدیل به مهم‌ترین قهرمانی تاریخ باشگاه خواهد شد. چراکه مسیر تصاحب چنین جامی، بی‌نهایت سخت و نفس‌گیر بوده است. به چند دلیل کلیدی، این قهرمانی لذتی فراتر از یک جام فوتبالی برای تیم یحیی خواهد داشت.

آریا رهنورد

 جنگ علنی با پولدارها

پرسپولیس در حالی روبه‌روی تیم قدرتمند الهلال قرار خواهد گرفت که در تابستان، سه مهره مهمش را از دست داده است. قرمزها با جدایی احمد نوراللهی، محمدحسین کنعانی‌زادگان و شهریار مغانلو، کاملا کم‌ستاره‌تر از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا هستند. تیم‌هایی مثل الهلال یا النصر اما در مسیر کاملا معکوس حرکت کرده‌اند. هر دو تیم تا می‌توانستند دست به تقویت ترکیب‌شان زدند و حالا دو تیم کهکشانی به شمار می‌روند. برای پی بردن به تفاوت‌های مهم پرسپولیس با دو حریف عربستانی، می‌توان به یک حقیقت ساده توجه کرد. درست در همان فصلی که پرسپولیس به خاطر «بدهکاری» نمی‌تواند بازیکن خارجی به خدمت بگیرد، الهلال و النصر آنقدر مهره خارجی دارند که مجبور شده‌اند نام برخی از آنها را از فهرست نهایی‌شان برای لیگ قهرمانان آسیا خارج کنند. در حقیقت ازدیاد ستاره‌های خارجی به یکی از دغدغه‌های این دو تیم تبدیل شده است. اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود و یا حداقل اینکه باز هم عنوان بهترین تیم غرب آسیا را به دست بیاورد، برای چندمین بار ثابت می‌کند که در فوتبال، همه چیز را نمی‌توان در قدرت «پول» خلاصه کرد. این یک شورش بزرگ علیه قدرت پول در دنیای فوتبال است و می‌تواند یک الگو برای باشگاه‌های دیگری هم باشد که از شرایط مالی ایده‌آلی برخوردار نیستند.

سفر، سفر و باز هم سفر

تقویم این فصل لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس به عجیب‌ترین شکل ممکن گذشته است. آنها با تصمیم عجیب و بحث‌برانگیز کنفدراسیون فوتبال آسیا، ناچار شدند رقابت‌های دور گروهی را در هندوستان برگزار کنند. آن هم در منطقه‌ای از هندوستان که اصلا برای چنین تجربه‌ای آماده نبود و امکانات لازم را برای میزبانی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نداشت. با این حال سرخ‌ها توانستند در چنین شرایطی به عنوان سرگروه راهی مرحله بعدی شوند. به شکلی عجیب و باورنکردنی، پرسپولیس تنها سرگروهی بود که در دور حذفی «میزبان» نشد و ناچار شد برای رویارویی با استقلال دوشنبه، به تاجیکستان سفر کند. میزبانی ادامه رقابت‌ها هم که طبق پیش‌بینی، به صورت متمرکز در اختیار عربستان قرار گرفت. در حقیقت پرسپولیس تا اینجا به هندوستان و تاجیکستان سفر کرده و به زودی هم راهی عربستان خواهد شد. آنها برای رسیدن به مراحل نهایی لیگ قهرمانان به سه نقطه مختلف قاره سفر کرده‌اند و عملا دور آسیا چرخیده‌اند. اگر ای.اف.سی تصمیم بگیرد که فینال هم در کشوری مثل قطر برگزار شود و پرسپولیسی‌ها بتوانند به فینال برسند، این تیم عملا برای قهرمانی آسیا در چهار کشور مختلف بازی کرده و حتی یک مسابقه هم در تهران انجام نداده است. روندی که در نوع خودش عجیب، تاریخی و حیرت‌آور به نظر می‌‌رسد.

پرسپولیس تا اینجا به هندوستان و تاجیکستان سفر کرده و به زودی هم راهی عربستان خواهد شد. آنها برای رسیدن به مراحل نهایی لیگ قهرمانان به سه نقطه مختلف قاره سفر کرده‌اند و عملا دور آسیا چرخیده‌اند

این «صفر» معنادار

برای تیم‌هایی مثل پرسپولیس که هرگز بودجه چندانی ندارند، نتیجه گرفتن در تورنمنتی شبیه لیگ قهرمانان تا حدود زیادی به حضور مثبت و همیشگی تماشاگرها گره خورده است. با این حال درست مثل فصل گذشته، سرخ‌ها در این فصل هم حتی یک مسابقه خانگی برگزار نکرده‌اند و تعداد تماشاگران‌شان روی عدد صفر باقی مانده است. تیم برانکو بدون هوادارها، نمی‌توانست غول‌هایی مثل السد و الدحیل را به راحتی شکست بدهد. اگر پرسپولیس قهرمان آسیا شود و این کار را بدون حتی یک تماشاگر انجام بدهد، این موفقیت حتی در تاریخ فوتبال ایران هم بی‌سابقه خواهد بود. یک تجربه تاریخی که حتی می‌تواند به مهم‌ترین افتخار تاریخ فوتبال ایران در رده باشگاهی تبدیل شود. قبلا هم تیم‌هایی مثل پاس و استقلال، قهرمان آسیا شده‌اند اما قهرمانی به این شکل و شیوه، حقیقتا استثنایی خواهد بود. اگر تیم‌های رقیب هم هیچ تماشاگری نداشتند، شرایط عادلانه‌تر می‌شد اما حقیقت این است که هم استادیوم استقلال تاجیکستان پر بود و هم الهلال و النصر قرار است با تماشاگر به مصاف پرسپولیس بروند.

نسخه‌ای از درون باشگاه

نشستن یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس، جنس موفقیت این تیم را خاص‌تر می‌کند. البته که برانکو مربی فوق‌العاده‌ای بود و کالدرون هم عملکرد خوبی در باشگاه داشت اما اینکه یک نفر از درون خود باشگاه و بعد از چندین سال بازی برای پرسپولیس هدایت این تیم را بر عهده بگیرد و این باشگاه را برای اولین بار در تمام تاریخش قهرمان آسیا کند، هیجان‌انگیز خواهد بود. فراموش نکنیم که بین پرسپولیس وقهرمانی آسیا، هنوز راهی بسیار طولانی وجود دارد. آنها هنوز در یک‌چهارم نهایی هستند و باید در خاک عربستان با قدرت‌هایی مثل الهلال و النصر روبه‌رو شوند. با این حال این تیم همیشه نشان داده که می‌تواند دست به معجزه‌های بزرگ بزند.