آریا رهنورد

روز گذشته قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به صورت آنلاین برگزار شد تا هشت تیم حاضر در این مرحله، رقبای خود را بشناسند. در این مرحله پرسپولیس تنها نماینده ایران است که بر اساس قرعه‌کشی برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی باید از الهلال عربستان عبور کند. قرعه‌ای سخت که نصیب شاگردان یحیی گل‌محمدی شده اما با این حال انتظار می‌رود فینالیست فصل گذشته این رقابت‌ها، از سد این حریف نیز بگذرد. در منطقه غرب همچنین الوحده امارات به مصاف النصر عربستان می‌رود.

در منطقه شرق هم کره جنوبی میزبان مسابقات است. کشوری که سه نماینده در این مرحله دارد و ناگویا گرامپوس ژاپن تنها مهمانش است. به این ترتیب چونبوک موتورز و اولسان هیوندای با هم دیدار می‌کنند و پوهانگ استیلرز و ناگویا گرامپوس ژاپن مقابل هم به میدان می‌روند. بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی روزهای ۲۴ و ۲۵ مهر، دیدارهای نیمه‌نهایی ۲۷ و ۲۸ مهر و فینال بازی‌ها دوم آذر برگزار می‌شوند.

یکی از دلایل اینکه رودررویی با الهلال را یک قرعه سخت می‌کند این است که طبق تصمیم‌گیری‌ها مراحل یک‌چهارم و نیمه‌نهایی این رقابت‌ها در منطقه غرب به صورت متمرکز در عربستان و شهر ریاض برگزار می‌شود و به این ترتیب پسران یحیی باید در کشور و شهر رقیب خود به میدان بروند. الهلال همان تیمی است که به تازگی با دو گل استقلال ایران را از آسیا حذف کرد. آن هم در شرایطی که آنها سه بازی در لیگ داخلی عربستان انجام داده بودند و لیگ ایران در تعطیلی به سر می‌برد. موضوعی که پایگاه خبری سعودی اسپورت عربستان هم به آن اشاره و برنامه لیگ فوتبال ایران را بزرگ‌ترین خدمت به الهلال برای صعود از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا توصیف کرد. بر اساس این شرایط آخرین بازی پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان است و آنها از 23 شهریور تا 24 مهر که باید به مصاف الهلال بروند که فاصله یک ماه و دو روز را تشکیل می‌دهد، هیچ بازی رسمی انجام نخواهند داد. موضوعی که به شدت به ضرر سرخپوشان ایرانی است. اما الهلالی‌ها تا پیش از دیدار با پرسپولیس چهار مسابقه دیگر در لیگ عربستان به ترتیب مقابل الاتفاق، الشباب، الفیحا و الحزم برگزار می‌کنند. به همین دلیل هم رسانه‌های عربستانی از حالا خودشان را پیروز دیدار یک‌چهارم نهایی می‌دانند. روزنامه الریاضیه تیم آبی‌پوش را پیروز مراحل حذفی عنوان و صفحه الهلال در توئیتر نیز این تیم را بزرگ آسیا معرفی کرد.

الهلال در این فصل «ژاردیم» مربی سرشناس پرتغالی را روی نیمکت نشانده و با جذب چند بازیکن خارجی از جمله «موسی ماره‌گا» خود را تقویت کرده است، اما آنها در دیدار با استقلال نشان دادند که تیم شکست ناپذیری نیستند. درست است که آنها خریدهای گرانقیمتی انجام دادند اما به هر حال برای هماهنگی کامل نیاز به زمان دارند. در این شرایط اگر پرسپولیس هم از زمانی که در اختیار دارد به خوبی استفاده کند و با برنامه آماده این دیدار شود، می‌تواند یک برد دیگر را رقم بزند و تیم صعود کرده به نیمه‌نهایی باشد. نباید فراموش کرد که تیم سرخپوش ایران تجربه بسیار زیادی دارد و در سال‌های 2018 و 2020 یکی از فینالیست‌های لیگ قهرمانان آسیا بوده است. از نگاه آمار الهلال در تاریخ این مسابقات عملکرد بهتری از پرسپولیس داشته است. این دو تیم تا به حال هشت بار مقابل هم به میدان رفته‌اند که طی آن الهلال سه بار به پیروزی رسیده و تنها یک بار شکست خورده است. چهار بازی هم با تساوی به پایان رسیده است. الهلال در خط حمله و دفاع هم با 12 گل زده و تنها پنج گل خورده بهتر عمل کرده است. حالا اما نوبت این است که شاگردان گل‌محمدی این آمار را به سود خود تغییر بدهند.

دیدار الهلال و پرسپولیس ساعت 21 روز 24 مهر در استادیوم امیر فیصل بن فهد در شهر ریاض برگزار خواهد شد. استادیومی قدیمی که در سال 1971 ساخته شده و نزدیک به 23 هزار تماشاگر ظرفیت دارد. طبق اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، با حضور تماشاگران سعودی برگزار می‌شود و با وجود اینکه ریاض میزبان است، اما سهم هواداران پرسپولیس نیز 50 درصد از ظرفیت ورزشگاه است. طبیعتا تعداد هواداران الهلال به شدت چشمگیر خواهد بود و همین موضوع می‌تواند شرایط سختی را برای پسران یحیی رقم بزند. با این حال هیچ چیز در ورزش قابل پیش‌بینی نیست و باید دید چه اتفاقاتی در ریاض خواهد افتاد.

 کاروان پرسپولیس پس از پیروزی بر استقلال تاجیکستان بامداد چهارشنبه به ایران رسید و با تصمیم کادرفنی پرسپولیسی‌ها پس از پنج روز استراحت مجددا از روز دوشنبه تمرینات آماده‌سازی خود را آغاز می‌کنند.