آریا طاری

تیم ملی عراق اصلا حریفی مرموز برای تیم ملی ایران نیست. چراکه ایرانی‌ها خیلی خوب حریف‌شان را می‌شناسند و می‌دانند که باید با چه روشی روبه‌روی این تیم قرار بگیرند. عراق با وجود آشنا بودنش برای ایران، ممکن است غافلگیری‌هایی هم برای این تیم داشته باشد. چراکه چند مهره جدید نسبت به اردوی آخر به این تیم ملحق شده‌اند. این مسابقه، یک تجربه جذاب برای تیم ملی ایران خواهد بود. نبردی که می‌تواند ایران را یک قدم به رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر نزدیک کند. این برد، می‌تواند یک اتفاق تعیین کننده برای تیم اسکوچیچ باشد.

ترکیب احتمالی

علی عدنان، مهم‌ترین غایب مسابقه حساس امشب ایران و عراق خواهد بود. مدافع چپ ثابت تیم ملی عراق در جریان نبرد با کره جنوبی مصدوم شد و فرصت به میدان رفتن در این نبرد را از دست داد. به جای او ضرغام اسماعیل در سمت چپ دفاع عراق توپ خواهد زد. فهد طب گلر ثابت این تیم به شمار می‌رود و کریم گوباری، ابراهیم خلف و فائز علی، مدافعان دیگر عراقی‌ها به شمار می‌روند. عطوان و العماری هم دو هافبک میانی ثابت تیم ملی عراق هستند. بازیکن دوم، به تازگی به اردوها ملحق شده و مهره خطرناکی به نظر می‌رسد. مجید، بشار رسن و بایش، سه بازیکن دیگر خط هافبک این تیم هستند و احتمالا مهند علی هم به عنوان مهاجم نوک در زمین دیده خواهد شد. برخلاف صحبت‌های دیک ادووکات مبنی بر رویکرد هجومی عراق، به نظر می‌رسد این تیم در نبرد با ایران با یک رویکرد کاملا تدافعی به زمین خواهد رفت. رویکردی که در دیدار با کره جنوبی هم از سوی این تیم اتخاذ شده بود.

سابقه در مقدماتی

تیم ملی فوتبال عراق، فقط و فقط یک بار در جام جهانی به میدان رفته است. آنها از همه تلاش‌ها برای رسیدن به جام جهانی، فقط موفق شدند به جام جهانی 66 راه پیدا کنند. این تجربه دیگر بعد از این هرگز تکرار نشده است. این کشور در دو دوره قبلی مقدماتی جام جهانی در 32 بازی به 13 برد رسیده و نتوانسته از طلسم انتخابی عبور کند. اولین برخورد عراق با تیم ملی ایران در مقدماتی‌های جام جهانی به سال 94 برمی‌گردد که به برد یک بر صفر عراق ختم شد. در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 اما، ایران در دو مسابقه رفت و برگشت عراق را با درخشش دایی و کریمی شکست داد. بعد از 20 سال، دو تیم دوباره در این مرحله با هم برخورد کرده‌اند. این بار باید ببینیم چه کسی برنده راند سوم این نبرد هیجان‌انگیز خواهد شد.

سابقه مربی

دیک ادووکات مربی بزرگ و کاملا شناخته‌شده‌ای در سطح فوتبال دنیا به شمار می‌رود. او مربیگری را از هارلم در لیگ هلند شروع کرد و بعد از کار کردن در چند باشگاه، به آیندهوون ملحق شد. آیندهوون سکوی پرتاب این مربی بود و بعد از آن، رنجرز به عنوان تیم بعدی این مربی انتخاب شد. او بعدها در باشگاه‌هایی مثل گلادباخ، زنیت، آلکمار، آیندهوون، ساندرلند و فنرباغچه هم کار کرد. ادووکات در رده ملی هم سرمربی هلند، امارات، امارات، کره جنوبی، بلژیک، روسیه و صربستان بوده است. در سال‌های مربیگری ادووکات در تیم ملی کره جنوبی، افشین قطبی هم به عنوان یکی از دستیارها در کنار این مربی روی نیمکت دیده می‌شد. ادووکات شناخت بسیار خوبی از فوتبال آسیا دارد و به کمک این شناخت، می‌تواند روبه‌روی تیم ملی ایران بایستد. او کارش را در عراق با جدیت فراوانی شروع کرده و امیدوار است پاییز بعدی، یکی از مربیان رقابت‌های جام جهانی قطر باشد.

ترین‌ها

علا عبدالزهرا با 33 سال سن، پرتجربه ترین مهره تیم ملی عراق به شمار می‌رود. جاستین مرام هم با 32 سال سن، دومین مهره مسن این تیم محسوب می‌شود. با این حال فهرست رسمی تیم ملی عراق بسیار جوان شده و این تیم نسبت به گذشته، میانگین سنی به مراتب کم‌تری دارد. دو مهره 21 ساله هم جوان‌ترین نفرات این اردوی تیم ملی عراق هستند. ابراهیم بایش و مهند علی با 21 سال سن، جوان‌ترین مهره‌های این تیم محسوب می‌شوند. رکورد بیشترین بازی ملی در تیم ملی فعلی عراق به علا عبدالزهرا اختصاص دارد. محمد صلح، احمد باسیل و کرار عامر هم تا حالا در هیچ مسابقه‌ای برای تیم ملی کشورشان به میدان نرفته‌اند و همچنان بدون بازی ملی هستند.

نبردهای اخیر

بعد از شکست خوردن برابر تیم ملی ایران در مرحله پیشین، عراقی‌ها دو نبرد دوستانه در اسپانیا و دو نبرد تدارکاتی هم در ترکیه برگزار کردند. این دو اردو در دو منطقه کاملا خوش آب و هوا برگزار شد و محک بسیار خوبی برای این کشور بود. آنها در شروع این دور از مرحله مقدماتی جام جهانی هم برابر کره به میدان رفتند و در زمین این حریف به تساوی بدون گل رسیدند. مسابقه امشب اولین دیدار خانگی عراق به شمار می‌رود اما بیرون از خاک این کشور انجام می‌شود.