کمین کرونا و سکوت

فهرست جدید نفرات تیم ملی بدون مهره‌های شاغل در لیگ‌های خارجی اعلام شده است. طبیعتا این یک فهرست رسمی نیست. چراکه بخش مهمی از لیست نهایی این تیم با مهره‌های خارج از لیگ برتر ایران شکل خواهد گرفت. نکته جالب اینکه برخی رسانه‌ها از ابتلای اسکوچیچ و هاشمیان به کرونا خبر داده‌اند اما این خبر همچنان از سوی فدراسیون تایید نشده است. این همه پنهانکاری و سکوت برای تیمی که همین چند روز دیگر باید مرحله مقدماتی جام جهانی را روبه‌روی دو حریف سرسخت شروع کند، باورنکردنی به نظر می‌رسد.

آریا رهنورد

گلرها؛ لک در فهرست سیاه

در فهرست لیگ برتری دراگان اسکوچیچ، دو گلر دیده می‌شوند. سیدحسین حسینی که این اواخر در استقلال فیکس بوده و البته محمدرضا اخباری که فصل خوبی را در تراکتور پشت سر گذاشته است. جالب اینکه همچنان خبری از حامد لک در اردوهای تیم ملی نیست. سنگربانی که حداقل نسبت به حسینی و اخباری، فصل بهتری داشته و معلوم نیست چرا اسکوچیچ زیر بار دعوتش به تیم ملی نمی‌رود. با این حال به نظر می‌رسد حسینی و اخباری در لیست نهایی تیم ملی دیده نخواهند شد. چراکه بیرانوند، عابدزاده و پیام نیازمند سه گلر اردوهای سابق تیم بوده‌اند و همچنان هم از بیشترین شانس برای درخشیدن در تیم ملی برخوردار هستند.

مدافعان؛ داستان صابر و صالح

یکی از اتفاقات عجیب و غریب فهرست تیم ملی، اشتباه فدراسیون در دعوت از یکی از برادران «حردانی» به تیم ملی بوده است. ظاهرا فدراسیون بازیکنی را به تیم دعوت کرده که نظر سرمربی تیم ملی روی او نبوده است. در حقیقت با یک اشتباه تایپی، مهره نیمکت‌نشین فولاد به جای مهره اصلی در فهرست قرار گرفته و البته این فهرست سرانجام از سوی فدراسیون، اصلاح شده است. با این حال باز هم پذیرفتنی نیست که مهم‌ترین نهاد فوتبال ایران چنین اشتباهی انجام بدهد و 24 ساعت کامل هم آن را اصلاح نکند. به هر حال این «صالح حردانی» است که در تیم ملی دیده خواهد شد. به جز او، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، عارف آقاسی، امید نورافکن و سعید آقایی هم در خط دفاعی به تیم ملی فراخوانده شده‌اند. دعوت از سعید آقایی با توجه به افت محسوس و نیمکت‌نشینی او، کمی عجیب به نظر می‌رسد. به احتمال بسیار زیاد صادق محرمی، کنعانی، شجاع و میلاد محمدی یا وحید امیری، چهار مدافع ثابت تیم ملی در دیدارهای بعدی هستند. از فهرست فعلی هم احتمالا چهار مدافع در تیم باقی می‌مانند که حردانی، نورافکن، آقاسی و یزدانی بیشترین شانس را در بین آنها برای ملی‌پوش ماندن دارند. عدم دعوت از میثم تیموری و فرشاد محمدی‌مهر بعد از یک فصل موفقیت‌آمیز هم تصیم عجیبی به نظر می‌رسد.

بهترین گل‌زن لیگ برتر هم مثل بهترین پاسور، به تیم ملی دعوت نشده است. ظاهرا شرایط سنی سجاد شهباززاده هم مثل عیس آل‌کثیر، موجب عدم دعوت از این نفرات به تیم ملی شده است

هافبک‌ها؛ جایی برای بهترین پاسور نیست

در روزهای نشستن روی نیمکت فولاد خوزستان، دراگان اسکوچیچ علاقه وافری به سروش رفیعی داشت و او را بهترین بازیکن لیگ می‌دانست. اسکو اما از زمان انتخاب شدن به عنوان سرمربی تیم ملی، حتی یک بار هم سروش را به این تیم دعوت نکرده است. حتی انتخاب شدن به عنوان بهترین پاسور فصل، برای دعوت رفیعی به تیم کافی نبوده است. تیکدری، احمد زنده‌روح، فرشید اسماعیلی، وحید امیری، مهدی ترابی، میلاد سرلک، محمد کریمی، زبیر نیک‌نفس، فرشاد احمدزاده و یاسین سلمانی، نفرات دعوت شده به تیم ملی در خط هافبک هستند. در درجه اول، دعوت از پدیده جوانی مثل یاسین سلمانی، تصمیم جالبی به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که سرمربی تیم ملی علاقه زیادی به فوتبال مهره‌های جوان دارد. نمی‌توان از این بخش فهرست ایراد چندانی گرفت. چراکه تقریبا همه نفرات حاضر در آن، فصل خوب و موفقیت‌آمیزی را سپری کرده‌اند. شاید تنها نکته مهم در مورد این فهرست، همان عدم دعوت از سروش رفیعی باشد. در بین مهره‌های شاغل در لیگ‌های خارجی، احسان حاج‌صفی به دلیل مصدومیت به این اردو ملحق نمی‌شود، دعوت احمد نوراللهی، جهانبخش، قلی‌زاده و عزت‌اللهی هم مسجل خواهد بود. درباره سامان قدوس ماجرا کمی پیچیده به نظر می‌رسد. اگر باشگاه‌های لیگ برتری روی حرف‌شان بمانند و مهره‌های‌شان را به کشورهای در شرایط قرمز ندهند، سامان قدوس نمی‌تواند در این اردو تیم ملی را همراهی کند.

مهاجم‌ها؛ نه عیسی نه سجاد

بهترین گل‌زن لیگ برتر هم مثل بهترین پاسور، به تیم ملی دعوت نشده است. ظاهرا شرایط سنی سجاد شهباززاده هم مثل عیس آل‌کثیر، موجب عدم دعوت از این نفرات به تیم ملی شده است. اسکو در خط حمله، ارسلان مطهری، شهریار مغانلو و مهدی عبدی را به اردو فراخوانده است. البته کاملا بعید به نظر می‌رسد که این نفرات تا آخرین روز در اردو بمانند. چراکه مهدی طارمی، سردار آزمون، مهدی قایدی، کریم انصاری‌فرد و کاوه رضایی، گزینه‌های جدی‌تری برای تیم هستند و اگر یکی از آنها به اردو نرسد، علی علیپور می‌تواند جانشین دیگری برای این نفرات باشد. در نتیجه بعید است حتی یکی از این سه نفر، تیم ملی را در نبردهای مهم با سوریه و عراق همراهی کنند.