فرزند بهانه‌ها!

آن‌چه این هفته‌ها در استقلال اتفاق افتاده، نشان می‌دهد مرد آلمانی کاملا درگیر نتایج شده و دیگر مثل سابق کنترل چندانی روی نیمکت ندارد. وینفرد شفر به جای توضیح دادن و پاسخگویی، مدام فشارهای بیرونی را عامل شکست‌های تیمش می‌داند

آریا طاری

«استقلال چه زمانی به نتایج آرمانی اواخر فصل گذشته برمی‌گردد؟» قبل از رسیدن به پاسخ این سوال، پرسش بزرگ دیگری برای هواداران باشگاه به وجود آمده است:«وینفرد شفر چه زمانی مسئولیت ناکامی‌های تیمش را خواهد پذیرفت؟» مرد آلمانی برای نیمکت استقلال انتخاب شد تا با گزینه‌های تکراری و همیشگی هدایت این تیم تفاوت داشته باشد اما او هم درست به سبک مربیان نام‎آشنای وطنی، به هیچ قیمتی زیر بار پذیرفتن مسئولیت نتایج تیمش نمی‌رود. او بارها عوامل بیرونی را به عنوان دلایل شکست استقلال معرفی کرده و حالا فشار زیاد روی این تیم را دلیل حذف‌ شدن برابر سایپا می‌داند. استقلال به عنوان یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال در ایران و آسیا، همواره به چنین فشاری عادت داشته و این موضوع، به تازگی اتفاق نیفتاده است. آنها در هر شرایط و با هر ترکیبی، تحت فشار هواداران‌شان هستند و تنها با نتایج ایده‌آل می‌توانند به زندگی مسالمت‌آمیز زیر این فشار ادامه بدهند. همه تیم‌های بزرگ و پرطرفدار در دنیا، چنین وضعیتی را تحمل می‌کنند و آن را در شمار موضوعات «غیرعادی» قرار نمی‌دهند. آیا یولیان لوپتگی می‌تواند با اشاره به فشار سنگین کار در رئال مادرید، نتایج فاجعه‌بارش در این باشگاه را توجیه کند؟ آیا ژوزه مورینیو، فشار را عامل نتیجه نگرفتن در منچستریونایتد می‌داند. وینفرد شفر می‌تواند برای سال‌ها روی نیمکت سایپا و پیکان بنشیند و فشاری احساس نکند اما تیمی که هوادار دارد، طبیعتا زیر فشار خواهد بود. او در بدو ورود به فوتبال ایران، اصرار داشت که استقلال را با شناخت کامل انتخاب کرده اما حالا واکنش منفی هوادارها بعد از چند نتیجه نگران‌کننده، موجب شگفت‌زدگی این مربی شده است. سرمربی آلمانی آبی‌ها، فصل گذشته با موفقیت‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا، دربی و البته جام حذفی به دست آورد، در حاشیه امن قرار گرفت و با آرامش مشغول کار در باشگاه شد اما به همان نسبت نیز انتظارها را از خودش بالاتر برد. شفر عادت داشت با تاکید بر تبدیل شدن استقلال به دلمشغولی دائمی رسانه‌های آلمانی، تصویری غیرواقعی و اغراق‌ شده از پیشرفت تیمش ارائه کند. این اغراق در فصل جدید، برای او دردسرساز شده است. چراکه تیم محبوب رسانه‌های آلمانی، دیگر حتی نمی‌تواند تیم علی دایی را با یک بازیکن بیشتر نیز شکست بدهد!

شک و تردید شفر، استقلال را با مشکلات بزرگی روبه‌رو کرده است. هفته‌های زیادی از شروع فصل جدید سپری شده اما این مربی، هنوز ترکیب اصلی تیمش را شناسایی نکرده و با هر لغزش، دوباره یک زلزله بزرگ در ترکیب به وجود می‌آورد. مرد آلمانی برای چند هفته متوالی، استقلال را جوان کرد و مزد این تصمیم جسورانه را با چند نتیجه ایده‌آل گرفت اما به محض تجربه یک ناکامی برابر سپاهان، دوباره او را به این نتیجه رساند که باید از مهره‌های خارجی در ترکیب اصلی استفاده کند و چهره‌هایی مثل اللهیار صیادمنش و مهدی قائدی را به نیمکت بدوزد. درست در لحظاتی که استقلال باید مرکز زمین سایپا را از کار می‌انداخت، وینفرد شفر با کم کردن هافبک‌ها و اضافه کردن مهاجم، بازی را به نفع تیم شهریار اداره کرد. آن‌چه این هفته‌ها در استقلال اتفاق افتاده، نشان می‌دهد مرد آلمانی کاملا درگیر نتایج شده و دیگر مثل سابق کنترل چندانی روی نیمکت ندارد. سیدحسین حسینی بعد از اصرار به ترک باشگاه، ناگهان فیکس می‌شود و طارق همام بعد از مصاحبه علیه باشگاه، بدون کوچک‌ترین برخوردی در ترکیب ثابت تیم قرار می‌گیرد. این نشانه‌ها برای آینده تیم شفر، چندان امیدوارکننده نیستند. این مربی به جای تعقیب پیروزی، تنها به تعقیب بهانه‌های شکست می‌پردازد و تنها در انتخاب همین بهانه‌ها، تاکتیک‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. در همین بازه‌ زمانی که وینفرد شفر نزدیک به 30 بازیکن مختلف را برای تیمش خریداری کرده، برانکو ایوانکوویچ با پنجره بسته نقل و انتقالات روبه‌رو بوده و چهار بازیکن کلیدی را نیز راهی بزرگراه کرده است. 

با این وجود مرد کروات تیمش را از چنگال وابستگی به مهره‌ها نجات داده و با همین داشته‌های حداقلی، نتایج درخشانی گرفته است. تیمی که وینفرد شفر ساخته اما با جدایی تیام، دیگر نتوانسته خودش را از نگرانی و کابوس جدا کند و آرامش از دست رفته را دوباره به دست بیاورد. وینفرد شفر به جای توضیح دادن و پاسخگویی، مدام فشارهای بیرونی را عامل شکست‌های تیمش می‌داند اما شاید اگر خود او در تابستان به جای تحلیل جام جهانی برای شبکه‌های خارجی، وقتش را صرف استقلال می‌کرد، حالا باشگاه به همین سادگی در شروع فصل در معرض ناامیدی مطلق قرار نداشت.