آریا طاری

جام حذفی همچنان به پایان نرسیده و پس ا‌ز مشخص شدن فینالیست‌ها، یک با‌زی به پایان این فصل فوتبال ایران باقی مانده اما تنور نقل و انتقالات، ا‌ز همین حالا داغ شده است. به نظر می‌رسد تا امرو‌ز جدایی هفت با‌زیکن ا‌ز تیم‌های‌شان در لیگ برتر ایران قطعی شده است. نکته جالب اینجاست که تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر، تا امرو‌ز ستاره‌های ‌زیادی را ا‌ز دست داده‌اند. با این روند، کار یحیی و محرم برای حفظ فرم ایده‌آل تیم‌های‌شان در لیگ برتر بیست و یکم، بسیار دشوار خواهد بود.

احسان حاج‌صفی

پس ا‌ز دوران نه‌چندان موفق با‌زی برای تراکتورسا‌زی، احسان دوباره به اصفهان برگشت و خیلی ‌زود با‌زوبند کاپیتانی سپاهان را تحویل گرفت. احسان عملکرد نسبتا خوبی در تیم سابقش داشت و رو‌زهای جذابی را در فوتبال اصفهان تجربه کرد. هرچند که این تجربه در نهایت به قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر منجر نشد. قرارداد حاج‌صفی با سپاهان در پایان این فصل به پایان رسید و او تصمیم گرفت فوتبالش را در اروپا دنبال کند. حاج‌صفی که سابقه با‌زی در لیگ فوتبال یونان را داشته است، حالا به آ.اک آتن پیوسته و همبا‌زی کریم انصاری‌فرد در این باشگاه خواهد شد. این،  یک چالش جذاب دیگر برای کاپیتان این رو‌زهای تیم ملی است. ستاره‌ای که خیلی‌ها تصور نمی‌کردند یک تجربه دیگر با‌زی در فوتبال اروپا را پشت سر بگذارد.

پیام نیازمند

زمزمه‌های پیوستن پیام به لیگ فوتبال پرتغال از ماه‌ها قبل به گوش می‌رسید. پس از درخشش چند ستاره ایرانی در این لیگ، حالا پرتغالی‌ها مشتری جدی استعدادهای ایرانی هستند. پیام در فوتبال ایران، فوق‌العاده نشان داده است. او در سن و سال کم در باشگاه پیکان چهره شد و بلافاصله با پیوستن به سپاهان، قدم بلند بعدی زندگی ورزشی‌اش را برداشت. پیام با وجود جوانی، فشار به میدان رفتن در باشگاه بزرگی مثل سپاهان را به خوبی تحمل کرده و در این سال‌ها، یکی از بهترین مهره‌های این باشگاه بوده است. او حالا قرار است برای باشگاه پورتومیننزه پرتغال به میدان برود. پیدا کردن یک جانشین برای این دروازه‌بان کم‌اشتباه و همیشه آماده، کار بسیار سختی خواهد بود. چراکه در لیگ برتر ایران، کم‌تر گلرهایی با استانداردهای پیام نیازمند دیده می‌شوند.

محمدحسین کنعانی‌زادگان

رسانه‌های معتبر قطری، خبر پیوستن این مدافع به باشگاه الاهلی را از مدت‌ها قبل اعلام کرده بودند. خود کنعانی به این اخبار واکنشی نشان نمی‌داد اما او در همان جشن قهرمانی سرخپوشان، از فرصت استفاده کرد و رسما روی خبر جدایی‌اش از این باشگاه صحه گذاشت. این توافق البته مدت‌ها قبل صورت گرفته بود. پرسپولیس که در چند فصل گذشته مدافعانی مثل صادق محرمی، محمد نادری و شجاع خلیل‌زاده را به تیم‌های خارجی تحویل داده، حالا باید شاهد جدایی کنعانی‌زادگان باشد. بدون تردید آنها در پنجره نقل و انتقالات پیش رو، باید یک مدافع بزرگ جذب کنند تا جای خالی این بازیکن برای فصل آینده در تیم‌شان احساس نشود.

محمد محبی

فصل گذشته شاهین بوشهر را ترک کرد و در همان اولین تجربه‌های بازی برای سپاهان، خودش را در قامت یک پدیده واقعی نشان داد. محبی حتی به پیراهن تیم ملی هم رسید. او فوتبالیست موردعلاقه مارک ویلموتس به شمار می‌رفت. محبی پس از دومین فصل بازی برای طلایی‌ها، با چند پیشنهاد خارجی روبه‌رو شده و احتمال دارد او هم در مسیر پیام نیازمند، راهی لیگ پرتغال شود. این قرارداد البته هنوز به طور کامل رسمی نشده اما باشگاه سپاهان تلویحا تایید کرده که احتمال جدایی این پدیده در تابستان بسیار جدی خواهد بود.

شهریار مغانلو

رقم مدنظر باشگاه سانتاکلارا برای واگذار کردن مالکیت شهریار مغانلو به پرسپولیس، آنقدر زیاد به نظر می‌رسید که سرخ‌ها رسما جدایی شهریار در تابستان را تایید کرده‌اند. ظاهرا باشگاه پرتغالی برای فروش شهریار به پرسپولیس، رقمی معادل 500 هزار یورو طلب کرده است. سرخ‌ها به جز این رقم، باید حدود پنج میلیارد تومان هم به خود مغانلو پرداخت کنند. این هزینه سنگین 20 میلیاردی، قهرمان پنج دوره اخیر لیگ برتر ایران را وادار به عقب‌نشینی در این پرونده کرده است. به نظر می‌رسد باید دوران بازی شهریار در این باشگاه را تمام‌شده بدانیم. جالب اینک باشگاه سپاهان، مشتری جدی این فوتبالیست به شمار می‌رود و خواهان جذب این بازیکن در پنجره نقل و انتقالات است.

مهدی قایدی

مهدی به نقطه‌ای از دوران فوتبالش رسیده که احساس می‌کند لیگ برتر ایران دیگر برایش کافی نیست. او هم می‌تواند یک دستمزد فوق‌العاده سنگین از لیگ‌های عربی به دست بیاورد و هم می‌تواند برای پیشرفت بیشتر، به فوتبال اروپا برود. حالا همه چیز به تصمیم خود این بازیکن بستگی دارد. البته فرهاد مجیدی تاکید کرده که فقط در صورت جذب یک ستاره برای جانشینی قایدی، مجوز خروج او را صادر خواهد کرد.

امین قاسمی‌نژاد

فصل گذشته در یک قدمی ترک باشگاه پدیده قرار داشت اما پیوستنش به استقلال سرانجام اتفاق نیفتاد. حالا اما مهدی رحمتی، اجازه داده تا امین با باشگاه دلخواهش مذاکره کند و به استقلال بپیوندد. به نظر می‌رسد او اولین خروجی فصل باشگاه مشهدی و اولین خرید این فصل تیم مجیدی خواهد بود.