جواهری به نام جورجینیو، پدیده‌ای به نام انریکه!

حالا که یورو دیگر به پایان رسیده و شب‌های جذاب این جام به خاطره تبدیل شده‌اند، مرور آمار این مسابقات در نوع خودش جذاب خواهد بود. بررسی آمار نشان می‌دهد ایتالیایی‌ها با شایستگی این جام را تصاحب کرده‌اند و البته اسپانیا به رغم از دست دادن ستاره‌های پرشمار و جوان شدن، غافلگیرکننده‌ترین تیم تورنمنت بوده است. حالا برای تماشای دوره بعدی جام ملت‌ها، باید سه سال دیگر صبر کنیم. سه سال انتظار برای تورنمنتی که این بار برخلاف این دوره، تنها در یک کشور برگزار خواهد شد.

آریا رهنورد

هر مسابقه، تقریبا سه گل!

برای دومین دوره متوالی، رقابت‌های یورو با حضور 24 تیم برگزار ‌شد. همین اتفاق، تعداد بازی‌های جام را به عدد 51 رساند. در این 51 مسابقه، 142 گل رد و بدل شد. در واقع آمار گل‌زنی به ازای هر مسابقه در این تورنمنت 2.79 است که برای یک رقابت حساس فوتبالی، عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد. در این دوره از رقابت‌ها تماشاگرها هر 32 دقیقه یک گل را تماشا کرده‌اند. جالب اینکه بیشترین تعداد گل‌های جام ملت‌ها بین دقایق 46 تا 60 به ثمر رسیده‌اند. در این دوره همچنین هفت گل در وقت‌های اضافه بین دقایق 90 تا 120 رقم خورده‌اند. پنج گل در نیمه‌های اول وقت‌های اضافه و دو گل در نیمه‌های دوم وقت‌های اضافه. در این دوره از یورو 10 گل هم در وقت‌های تلف‌شده نیمه‌های اول و دوم مسابقه‌ها اتفاق افتاده‌اند.

تنها دو بازیکن در جام ملت‌های اروپا 9 شوت درون چارچوب داشته‌اند. دو بازیکنی که البته جام کاملا متفاوتی را سپری کرده‌اند. پاتریک شیک و آلوارو موراتا با 9 شوت درون چارچوب، در این زمینه موفق‌ترین تیم‌های جام ملت‌های اروپا بوده‌اند

بهترین خط حمله، شاهکار انریکه

اسپانیا و ایتالیا با 13 گل، صاحب بهترین خطوط هجومی این تورنمنت بودند. با این تفاوت که اسپانیا، یک بازی کم‌تر از لاجوردی‌ها انجام داده است. این اتفاق در حالی رقم خورده که آنها در دو مسابقه اول روبه‌روی سوئد و لهستان، تنها موفق به زدن یک گل شده بودند. اسپانیا از مسابقه سوم به بعد، به شدت راه افتاد و همه رقبا را به شدت غافلگیر کرد. لاروخا با یک ترکیب کاملا جوان و متحول شده، به این تورنمنت قدم گذاشت و عملکردی فراتر از حد انتظار را به نمایش گذاشت. آنها تا مرحله نیمه نهایی جام پیش رفتند و در نهایت در ضربات پنالتی، مغلوب ایتالیا شدند. زدن 13 گل در 6 مسابقه، یک تجربه موفق برای قرمزها در این جام بوده است. به جز اسپانیا و ایتالیا، دانمارک و انگلیس تنها تیم‌های دیگری هستند که توانسته‌اند تعداد گل‌های‌شان را در این تورنمنت دو رقمی کنند.

درصد مالکیت، باز هم اسپانیا

هیچ تیمی در این تورنمنت به اندازه اسپانیایی‌ها مالکیت توپ را در اختیار نداشته است. آنها در 6 مسابقه به طور متوسط 66.8 مالکیت را در دست گرفته‌اند. در واقع این تیم تقریبا نزدیک به 70 درصد مالکیت توپ را در جریان هر مسابقه از رقبا گرفته است. آلمان با مالکیت متوسط 59.3 درصد و هلند با 54.8 درصد مالکیت، تیم‌های موفق دیگر جام در این زمینه بود‌ه‌اند. تیم قهرمان تورنمنت نیز با 53 درصد مالکیت توپ، در این زمینه تیم چهارم جام به شمار می‌رود.

خلق موقعیت، تیم آقای مانچو

ایتالیا در یورو 2020 مجموعا 128 بخت گل‌زنی به وجود آورده است. اگر این آمار را با 64 موقعیت فینالیست دیگر این جام مقایسه کنیم، متوجه یک تفاوت بزرگ بین این دو تیم خواهیم شد. پس از ایتالیا، اسپانیایی‌ها با 111 موقعیت گل‌زنی تیم دوم تورنمنت در این زمینه هستند. شاید اگر آنها مهاجم‌های گل‌زن‌تری از موراتا، مورنو و اویارزابال داشتند، می‌توانستند از این موقعیت‌ها به شکل مطلوب‌تر و ایده‌آل‌تری نیز استفاده کنند. فقط این دو تیم توانستند در تورنمنت، بیشتر از صد موقعیت برای باز کردن دروازه رقبا به وجود بیاورند.

دقت پاس، یوگی و دوستان

آلمانی‌ها خیلی زود از این تورنمنت حذف شدند و عملکرد موفقیت‌آمیزی در این جام نداشتند. با این وجود، آنها مثل همیشه یک تیم کاملا دقیق بودند و در زمینه دقت پاس به صورت مشترک با اسپانیا در صدر جدول قرار گرفتند. 89.3 درصد پاس‌های آلمانی‌ها و اسپانیایی‌ها در این تورنمنت صحیح و سالم به مقصد رسیده‌اند. پشت سر آنها فرانسه با 89 و پرتغال با 88.5 درصد پاس سالم دیده می‌شوند.

تکل؛ این قهرمان خشن

شاید حواس خیلی‌ها تنها به گل‌ها یا نهایتا بازی فشرده ایتالیا بوده اما این تیم به جز دوندگی، پرس، دفاع خوب و گل‌های زیبا، یک ویژگی مهم دیگر هم داشته است. آنها بیشترین تعداد تکل در این تورنمنت را به خودشان اختصاص داده‌اند. ستاره‌های لاجوردی در این رقابت، 99 تکل زده‌اند. در این فهرست، تیم دوم سوئیس با 84 تکل و تیم سوم دانمارک با 79 تکل است. به نظر می‌رسد قهرمان این جام در کنار همه توانایی‌های فنی، به لحاظ جنگجویی هم یک تیم درخشان بوده است.

بازپس‌گیری توپ، غوغای آبی‌ها

ایتالیا یک خاصیت مهم دیگر هم در این تورنمنت داشته است. آنها با در اختیار داشتن ستاره‌هایی مثل وراتی و جورجینیو در میانه میدان، 291 بار توانسته‌اند توپ را از رقبا پس بگیرند. اسپانیایی‌ها نیز در این جام 267 بازپس‌گیری توپ داشته‌اند. به جز دانمارک و انگلیس که تیم‌های بعدی این فهرست هستند، اوکراین و جمهوری چک حضور غافلگیرکننده‌ای در رده‌های بعدی این لیست دارند. شاید همین بازپس‌گیری توپ، یکی از دلایل مهم موفقیت این تیم‌ها در تورنمنت و رسیدن‌شان به مرحله یک‌چهارم نهایی بوده است.

سیوها؛ دیواری به اسم زومر

سوئیسی‌ها حتی قبل از مرحله نیمه نهایی، از جام کنار رفتند اما بیشتر از هر تیم دیگری در این رقابت‌ها سیو داشتند. یان زومر درون دروازه قرمزها 21 بار موفق به مهار توپ شد. بخش مهمی از این آمار شگفت‌انگیز برابر تیم ملی اسپانیا خلق شد. جایی که زومر با سیوهای خارق‌العاده‌اش، تیم را به هر قیمتی در زمین مسابقه حفظ کرد و کار را به پنالتی‌ها کشاند. نفر دوم این فهرست، کسپر اشمایکل از دانمارک با 18 سیو بوده است. شاید باورتان نشود اما با وجود عملکرد فاجعه‌بار ترکیه در این رقابت‌ها، سنگربان این تیم هم 18 سیو در این رقابت‌ها داشته و از این نظر، یکی از گلرهای موفق جام بوده است.

کلین‌شیت؛ نمایش تاریخی پیکفورد

با پنج کلین‌شیت در هفت مسابقه، جردن پیکفورد بهترین نمایش ممکن از سوی یک گلر انگلیسی در یک تورنمنت ملی را پشت سر گذاشته است. شاید او در دو مسابقه پایانی جام، چندان هم درخشان نبود اما بسته نگه داشتن دروازه انگلیس در پنج مسابقه متوالی آن هم در تورنمنت حساسی مثل جام ملت‌ها، یک دستاورد استثنایی بوده است. بعد از انگلیسی‌ها که پنج بار توانسته‌اند دروازه‌شان را در این رقابت‌ها بسته نگه دارند، ایتالیا و بلژیک با سه کلین‌شیت، تیم‌های موفق دیگر این جام به لحاظ بسته نگه داشتن دروازه بوده‌اند.

اسپانیا و ایتالیا با 13 گل، صاحب بهترین خطوط هجومی این تورنمنت بودند. با این تفاوت که اسپانیا، یک بازی کم‌تر از لاجوردی‌ها انجام داده است. این اتفاق در حالی رقم خورده که آنها در دو مسابقه اول روبه‌روی سوئد و لهستان، تنها موفق به زدن یک گل شده بودند

بهترین گل‌زن(‌ها)؛ شیک مثل رونالدو!

کریستیانو رونالدو و پاتریک شیک، بهترین گل‌زنان این تورنمنت بودند. دو ستاره‌ای که موفق شدند پنج گل در این رقابت‌ها به ثمر برسانند. کریس سه بار از روی نقطه پنالتی گل‌زنی کرد اما در نهایت به خاطر دقایق بازی کم‌تر و پاس گل‌های بیشتر، به عنوان آقای گل رسمی تورنمنت معرفی شد. عملکرد پاتریک شیک هم اما، فراتر از حد انتظار بود و توجه‌ها را به سمت او جلب کرد. پس از این دو ستاره، کریم بنزما، امیل فورسبرگ، روملو لوکاکو و هری کین، مهره‌های چهار گله تورنمنت بودند.

گل به خودی، یک رکورد تاریخی!‌

وقتی اولین گل جام ملت‌ها یک گل به خودی باشد، باید هم تعداد گل به خودی‌ها در این تورنمنت رکوردشکن شود. تا قبل از جام ملت‌های 2020، هیچ گلری در این تورنمنت گل به خودی نزده بود اما در این تورنمنت چهار سنگربان چنین کاری انجام دادند. جالب‌تر اینکه در تمام ادوار تاریخ یورو، 9 گل به خودی زده شده بود و در همین جام به تنهایی 11 گل به خودی به ثمر رسید. یک رکورد تاریخی که نشان می‌دهد کفش طلای این جام تنها و تنها برازنده «گل به خودی» بوده است!‌

بهترین پاسور،  ماجرای یک هت‌تریک

استیون زوبر در حالی با چهار پاس گل بهترین پاسور یورو شد که در یک مسابقه به تنهایی سه پاس گل داده بود. پس از روی کاستا در یورو 2000، او اولین بازیکنی بود که در یک مسابقه یورو در پاس گل دادن هت تریک می‌کند. پشت سر زوبر با چهار پاس گل، دنی اولمو، لوک شاو، پیر امیل هویبیرگ و مارکو وراتی با سه پاس گل دیده می‌شوند.

بیشترین سرعت؛ اسپینا کولاک می‌کند

بیشترین سرعت ثبت شده در این تورنمنت به مدافع کناری تیم ملی ایتالیا اختصاص دارد. اسپیناتزولا با سرعت ثبت شده 33.8 کیلومتر از این حیث، بهترین بازیکن تورنمنت بوده است. ستاره‌ای که البته قبل از مسابقه نهایی، آسیب دید و ادامه تورنمنت را از دست داد. نگو از مجارستان و کومان از تیم ملی فرانسه، نفرات بعدی این فهرست به شمار می‌روند.

بیشترین شوت؛ پاتریک رویایی

تنها دو بازیکن در جام ملت‌های اروپا 9 شوت درون چارچوب داشته‌اند. دو بازیکنی که البته جام کاملا متفاوتی را سپری کرده‌اند. پاتریک شیک و آلوارو موراتا با 9 شوت درون چارچوب، در این زمینه موفق‌ترین تیم‌های جام ملت‌های اروپا بوده‌اند. درست برخلاف شیک که یک تورنمنت استثنایی را پشت سر گذاشت، موراتا یکی از اصلی‌ترین دلایل از دست رفتن شانس صعود لاروخا به فینال تورنمنت بود.

بیشترین مسافت؛ یک ستاره مطمئن

با 86.6 کیلومتر دوندگی، جورجینیو بیشترین مسافت را دراین تورنمنت طی کرده است. بازیکنی که در یک تابستان رویایی پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، حالا جام ملت‌ها را نیز برده است. کالوین فیلیپس با 83 کیلومتر، دومین بازیکن جام از نظر طی کردن مسافت محسوب می‌شود. پدری، هری کین و رحیم استرلینگ هم، نفرات دیگر این لیست محسوب می‌شوند.

بیشترین توپ‌گیری؛ ستاره‌ای از سوئیس

بیشترین بازپس‌گیری توپ در این تورنمنت از سوی یک بازیکن، به یکی از ستاره‌های تیم ملی سوئیس اختصاص دارد. آکانجی در این جام 46 بازپس‌گیری توپ داشته و به صورت برابر با جورجینیو در صدر این فهرست دیده می‌شود. البته آکانجی نسبت به جورجینیو، دو بازی کم‌تر داشته است. این مدافع، یکی از نفرات کلیدی سوئیس در مسیر حذف فرانسه از جام بود.