آریا رهنورد

برگزاری چهار مسابقه در یک روز، سرنوشت نهایی دو گروه از جام ملت‌های اروپا را تا حدودی مشخص خواهد کرد. هلند و بلژیک تا اینجا صعودشان را از مرحله گروهی قطعی کرده‌اند اما در جست‌وجوی پیروزی سوم خواهند بود. برای چند تیم هم نبردهای حساس امشب، به شدت تعیین‌کننده هستند. دو مسابقه ساعت هشت و نیم شب و دو مسابقه هم راس ساعت 23:30 برگزار می‌شود. از هر گروه دو تیم به مرحله بعدی می‌رسد و تیم‌های سوم نیز باید در انتظار پایان این مرحله و انتخاب بهترین تیم‌های سوم بمانند.

گروه  C

سومین بازی مرحله گروهی برای فرانک دی‌بوئر و تیمش، ساعت هشت و نیم شب در آمستردام آره‌نا برگزار خواهد شد. هلند در این گروه، هر دو دیدار قبلی‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته است. این مسابقه برای نارنجی‌ها، کاملا تشریفاتی خواهد بود. چراکه آنها هم اوکراین را شکست داده‌اند و هم به اتریش غلبه کرده‌اند. با توجه به اینکه برای تعیین جایگاه هر تیم در گروه بعد از امتیاز به بازی رودررو نگاه می‌شود، هلند تحت هر شرایطی صدرنشین است و از این رده پایین نمی‌آید. این فرصت خوبی برای دی بوئر خواهد بود تا به برخی از نفرات اصلی تیمش استراحت بدهد. حریف هلند، تیمی است که در هر دو مسابقه قبلی شکست خورده و عملکرد خوبی در یورو نداشته است. مقدونیه شمالی با دریافت پنج گل در این دو مسابقه، صاحب یکی از ضعیف‌ترین خطوط دفاعی یورو نیز بوده است. به صورت همزمان با این جدال، یک مسابقه فوق‌العاده حساس و نفس‌گیر بین اوکراین و اتریش برگزار خواهد شد. جدالی که برای هر دو تیم، به شدت سرنوشت‌ساز است. هر دوی آنها در دو مسابقه قبلی صاحب یک پیروزی و یک شکست شده‌اند. اگر این مسابقه با تساوی به پایان برسد، تیم شوچنکو به خاطر تفاضل گل بهتر بالاتر از اتریش می‌ایستد. در حقیقت اتریش برای دوم شدن در این گروه، حتما باید برنده این جدال باشد. البته به نظر می‌رسد با یک تساوی، اتریش در فهرست بهترین تیم‌های سوم قرار می‌گیرد. در حقیقت به احتمال زیاد در صورت تساوی در این جدال، هر دو تیم در دور حذفی دیده خواهند شد اما شرایط اتریش کمی ریسکی خواهد بود. تیم شوا تا امروز یکی از غافلگیرکننده‌ترین تیم‌های این جام بوده است. با این وجود هنوز نمی‌توان با قاطعیت از صعود آنها به دور بعدی حرف زد. اتریش اما اصلا نتوانسته انتظارها را برآورده کند و فوتبال جذابی ارائه نکرده است. بازگشت مارکو آرناتوویچ پس از یک جلسه محرومیت، خبر خوبی برای اتریشی‌ها خواهد بود. تا اینجا در جام ملت‌ها، اوکراین یک تیم هجومی نشان داده و اتریش بیشتر روی کارهای تدافعی تمرکز کرده است. این دو تیم در طول تاریخ فقط دو بار به مصاف رفته‌اند. این دو جدال دوستانه در سال‌های 2011 و 2012، یک پیروزی برای اتریش و یک پیروزی برای اوکراین به همراه داشته است.

گروه  D

اوضاع در این گروه هم شباهت عجیبی به گروه قبلی دارد. چراکه اینجا هم یک تیم با 6 امتیاز در صدر جدول دیده می‌شود و دو تیم سه امتیازی در تعقیبش هستند. دانمارک هم تنها تیمی است که در این گروه هیچ امتیازی ندارد. بلژیک تورنمنت را با یک پیروزی یک طرفه برابر روسیه شروع کرد اما در دقایق ابتدایی مسابقه با دانمارک، کمی نگران‌کننده ظاهر شد. در نیمه دوم آن جدال اما کوین دی بروینه و اکسل ویتسل به زمین آمدند و اوضاع را به سود تیم‌شان تغییر دادند. تیم روبرتو مارتینز برای برای حفظ صدرنشینی در پایان دور گروهی تنها به یک تساوی روبه‌روی فنلاند نیاز دارد. بلژیکی‌ها اگر برابر فنلاند شکست بخورند، در جدول پایین‌تر از این حریف قرار می‌گیرند. به همین خاطر آنها این جدال را هم جدی خواهند گرفت. هرچند بعید به نظر می‌رسد که این تیم هیچ امتیازی را روبه‌روی رقیبی مثل فنلاند از دست بدهد. شاید همه خواسته فنلاندی‌ها از این جدال، یک امتیاز برای رسیدن به دور بعدی باشد. حتی یک تساوی هم شانس خوبی برای صعود به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم در اختیار فنلاند قرار خواهد داد. روسیه و دانمارک هم، مسابقه بعدی این گروه را برگزار می‌کنند. هر دوی این تیم‌ها در جدال‌های قبلی میزبان بوده‌اند و حالا دانمارک از روسیه پذیرایی خواهد کرد. پس از اتفاق تلخی که برای کریستین اریکسن رخ داد، دانمارکی‌ها دیگر نتوانستند به شرایط مطلوب برگردند. آنها با دو شکست متوالی، برای صعود به چیزی شبیه یک معجزه نیاز دارند. در مقابل، روسیه هم عملکرد چندانی خوبی در این تورنمنت نداشته اما به لطف درخشش میرانچوک، فنلاند را شکست داده تا فعلا در رده دوم جدول این گروه قرار بگیرد. روسیه و دانمارک، شناخت چندان دقیقی از هم ندارند. آنها 9 سال قبل تنها مسابقه تاریخ‌شان را در یک جدال دوستانه پشت سر گذاشتند. دانمارکی‌ها به خاطر کریس اریکسن هم که شده، اصلا دوست ندارند جام را بدون برد ترک کنند. یک برد با تفاضل گل بالا، تنها راه صعود آنها به مرحله بعدی خواهد بود.