آریا رهنورد

اواسط ماه مه سال 1933 بود که بازیکنان تیم ملی انگلیس، ایستگاه قطار ویکتوریا را به مقصد رم ترک کردند تا اولین مسابقه تاریخ‌شان را با ایتالیا برگزار کنند. آنها وقت سفر به رم با قطار، هرگز نمی‌دانستند که شروع‌کننده یک رقابت همیشگی در قلب قاره سبز خواهند بود. وقتی اولین جدال دو تیم برگزار می‌شد، دیکتاتور ایتالیایی «موسولینی» روی سکوها حضور داشت و تیم کشورش را تشویق می‌کرد. حالا بعد از همه این سال‌ها، مهم‌ترین دیدار تاریخ انگلیس و ایتالیا، در استادیوم ومبلی برگزار می‌شود.

40 سال بدون شکست

از سال 1933 که اولین جدال دو تیم برگزار شد تا سال 1973، انگلیس هرگز روبه‌روی ایتالیا شکست نخورد. آنها در این مدت، هشت مسابقه دوستانه برگزار کردند و حسرت شکست دادن رقیب، روی دل ایتالیایی‌ها ماند! در این هشت مسابقه، چهار بار انگلیس برنده شد و چهار مسابقه هم با نتیجه تساوی به پایان رسید. این طلسم طولانی‌مدت اما سرانجام شکسته شد. سال 1973 دو تیم در حضور 60 هزار تماشاگر در تورین به مصاف هم رفتند و بالاخره این ایتالیا بود که توانست رقیبش را شکست بدهد. بابی مور و فاکتی، کاپیتان‌های آن روز دو باشگاه محسوب می‌شدند. گل‌های لاجوردی‌ها را هم در آن مسابقه، پیترو آناستازی و فابیو کاپلو به ثمر رساندند.

یک پنالتی اساطیری

قبل از فینال یورو 2020، دو کشور تنها دو بار در تاریخ جام ملت‌های اروپا با هم برخورد کرده‌اند. اولین مسابقه، سال 1980 برگزار شد. جایی که دو تیم در دور گروهی با هم روبه‌رو شدند و تاردلی در آخرین دقایق، گل پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رساند. با این برد، انگلیس در نهایت در دور گروهی جام ملت‌ها حذف شد و از جام کنار رفت. سال‌ها طول کشید تا دو تیم دوباره در یورو با هم روبه‌رو شوند. این برخورد در مرحله حذفی یورو 2012 اتفاق افتاد. مسابقه‌ای که در نهایت به ضربات پنالتی کشیده شد و این آبی‌ها بودند که به کمک پنالتی چیپ فوق‌العاده آندره‌آ پیرلو، یک پیروزی سرنوشت‌ساز را روبه‌روی حریف جشن گرفتند.

سوپرماریو وارد می‌شود

انگلیس و ایتالیا، دو بار هم در جام جهانی با هم مسابقه داده‌اند. اولین مسابقه آنها در تاریخ جام‌های جهانی، به رده‌بندی جام 90 در خود ایتالیا برمی‌گردد. جایی که لاجوردی‌ها با نتیجه دو بر یک از سد حریف گذشتند و روی سکوی سوم جام قرار گرفتند. دو تیم در دور گروهی جام جهانی 2014 هم دوباره به هم رسیدند. این بار انگلیس، گل اول بازی را زد اما ایتالیا با دو گل به بازی برگشت و با درخشش ماریو بالوتلی، پیروز این نبرد شد. نکته جالب اما این جاست که در نهایت هر دو تیم در همان مرحله گروهی از رقابت‌ها حذف شدند! این بازی تا امروز، آخرین برد ایتالیا روبه‌روی انگلیس  به شمار می‌رود.

گاسکوئین خداحافظی می‌کند

آخرین مسابقه رسمی پل گاسکوئین برای تیم ملی انگلیس، روبه‌روی همین ایتالیا اتفاق افتاده است. دو تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 98 با هم روبه‌رو شدند. مسابقه رفت را انگلیس در زمین خودش به ایتالیا باخت و در جدال برگشت، دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند. مسابقه‌ای که یان رایت در آخرین ثانیه‌هایش، توپ را به تیر دروازه ایتالیا کوبید. در نهایت ایتالیا به صورت مستقیم راهی جام جهانی شد و انگلیس هم از طریق پلی‌آف خودش را به این تورنمنت رساند. با این حال گازا دیگر در جام جهانی همراه تیم نبود و آخرین بازی رسمی‌اش با انگلیس، مقابل همین حریف اتفاق افتاد.

دو تیم، دو رکورد منفی

انگلیس و ایتالیا، دو رکورد منفی مقابل هم دارند. انگلیس چهار بار در تورنمنت‌های مهم ملی روبه‌روی این حریف قرار گرفته و هرگز برنده نبوده است. سه شکست و یک تساوی در این جدال‌ها برای سه شیرها رقم خورده‌ است. در حقیقت انگلیس هیچ‌گاه قادر نبوده ایتالیا را در یک تورنمنت ملی شکست بدهد. ایتالیا هم اما یک رکورد منفی مهم روبه‌روی انگلیس دارد. آنها هرگز نتوانستند این حریف را با اختلاف بیشتر از دو گل شکست بدهند. لاجوردی‌ها سابقه روبه‌رو شدن با یک شکست سنگین چهار گله را روبه‌روی انگلیس دارند اما در طول تاریخ هرگز بیشتر از سه گل به تیم ملی انگلیس نزده‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این رکوردها در مسابقه امشب هم پابرجا می‌مانند یا اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

بازی همیشه کم‌گل

کم گل بودن بازی ایتالیا و انگلیس، تنها یک پیش‌بینی با در نظر گرفتن سبک بازی تیم‌های ساوت‌گیت و مانچینی نیست. تاریخ می‌گوید که نبردهای این دو تیم، همیشه کم‌گل از کار درمی‌آید. برای باور کردن این جمله، کافی است بدانید 16 مسابقه اخیر این دو تیم در بهترین حالت، تنها سه گل داشته است! سه تساوی بدون گل هم در این 16 مسابقه دیده می‌شود. از سال 1976 به بعد، هیچ تیمی نتوانسته در این جدال بیشتر از دو گل بزند. به نظر می‌رسد در فینال یورو 2020 هم باید منتظر یک مسابقه به شدت کم‌گل باشیم.