تماشای مارک ویلموتس در قامت کارشناس تلویزیونی دیدارهای تیم ملی بلژیک و دیدن آندره‌آ استراماچونی در وبسایت رسمی باشگاه الغرافه قطر، خاطرات زیادی را برای فوتبال ایران زنده می‌کنند. این دو مربی به دو شیوه متفاوت، فوتبال ایران را ترک کردند. اولی به شدت منفور شد و دومی هنوز هم در اوج محبوبیت است. در مورد این دو نفر اما روایت‌هایی وجود دارد که فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسند. حالا یک چالش تازه در زندگی ورزشی استراماچونی آغاز شده است. چالش بزرگ زندگی مارک ویلموتس هم، این است که همه پولش را از فدراسیون فوتبال ایران بگیرد!

مارک و مساله تعهد

همزمان با پخش مسابقه ایتالیا و بلژیک، مارک ویلموتس مشغول کارشناسی این مسابقه در تلویزیون بلژیک بود. زمان واقعا زود سپری می‎شود. انگار همین دیروز بود که رییس وقت فدراسیون فوتبال دائما جملاتی شبیه «یک مربی نجیب آوردیم» و «در قرارداد همه چیز را دیدیم» را تکرار می‌کند. اصلا انگار همین دیروز بود که رییس وقت فدراسیون فوتبال که یکی از کرسی‌های ای.اف.سی را هم اشغال کرده، تاکید داشت که اگر ویلموتس قراردادش را با فدراسیون فسخ کند، باید حقوق سه ماه از این قرارداد را هم به ایران بدهد! با وجود همه این ادعاهای ریز و درشت، ویلموتس هیچ پولی را به فدراسیون فوتبال ایران پس نداد. فدراسیون که شدیدا دستپاچه شده بود، دو میلیون یورو را به این مربی پرداخت کرد اما حتی این رقم هم کارساز نشد و او قراردادش را با تیم ملی فسخ کرد. این فسخ رقمی باورنکردنی روی دست فوتبال ایران باقی گذاشت. تا همین امروز فدراسیون 6 میلیون یورو برای عملی ‌نکردن وعده‌هایش به مربی بلژیکی جریمه شده است. جریمه‌ای که دیر یا زود باید آن را پرداخت کنیم. طبیعی به نظر می‌رسد که آقای مربی، به سراغ کار کردن در تیم دیگری هم نرود و با پول فدراسیون، از تعطیلات طولانی‌اش لذت ببرد. این «هدیه» بزرگی بود که مهدی تاج و رفقا، به این مربی دادند. جالب اینکه رییس جدید فدراسیون، همچنان دست روی این نکته می‌گذارد که فدراسیون تحت مدیریتش هیچ «تعهدی» نسبت به این رقم ندارد. عزیزی خادم مدام می‌گوید که این هزینه سنگین و نجومی، باید توسط افرادی پرداخت شود که این قرارداد ننگین را به فدراسیون تحمیل کرده‌اند. شاید در نگاه اول، حق با عزیزی خادم باشد اما حقیقت آن است که نهادی مثل فیفا، قوانین داخلی ایران را به رسمیت نمی‌شناسد. این «فدراسیون فوتبال» است که با ویلموتس قرارداد بسته و حالا از نگاه فیفا، همین نهاد باید با این مربی تسویه‌حساب کند. هر تعللی در پرداخت این رقم، می‌تواند جریمه‌های سنگین‌تری را نیز برای فوتبال ایران رقم بزند. عزیزی خادم قبل از ورود به انتخابات فدراسیون، همه چیز را در این مورد به خوبی می‌دانست و از همه چالش‌ها خبر داشت. او به سادگی نمی‌تواند پای خودش را از این موضوع بیرون بکشد.

استرا؛ این یک نفر را نبر!

دوران دوری آندره‌آ استراماچونی از فوتبال هم بالاخره به پایان رسید و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، او با یک قرارداد رسمی به لیگ قطر پیوست. استراماچونی در شروع فصل جدید، هدایت الغرافه را در لیگ ستارگان بر عهده خواهد داشت. مرد ایتالیایی به درستی تاکید داشته که این پیشنهاد را به خاطر دوران حضورش در فوتبال ایران به دست آورده است. استرا قبل از پیوستن به فوتبال ایران، یک «بازنده» تمام‌عیار بود و در همه تجربه‌های کاری‌اش شکست خورده بود. اساسا نگاه مثبتی به این مربی وجود نداشت اما نتایج و عملکرد خوب او در استقلال، همه چیز را تغییر داد. این دوران برای مرد ایتالیایی آنقدر «مهم» بود که او به هیچ قیمتی نمی‌خواست آن را با یک خاطره بد تمام کند. او به جای صبر کردن برای وعده‌های بی‌سرانجام مدیران باشگاه، تصمیم به جدایی گرفت تا استقلال را در اوج ترک کرده باشد. حتی با وجود این تصمیم، او هنوز هم محبوبیت زیادی در بین هواداران استقلال دارد. هوادارانی که شاید در آینده در لیگ قهرمانان آسیا با این مربی روبه‌رو شوند. رفتن استراماچونی به یک تیم قطری، تنها نگرانی هواداران آبی نیست. این احتمال وجود دارد که این مربی، چند مهره تیم را هم با خودش به قطر ببرد. مهدی قایدی، ظاهرا جدی‌ترین گزینه خرید او برای این باشگاه است. البته که تصمیم نهایی را در این مورد خود قایدی خواهد گرفت اما کاش او همه این استعدادهای خیره‌کننده‌اش را به حوزه خلیج فارس نبرد.

کار کردن با استراماچونی، تجربه لذت‌بخشی به نظر می‌رسد اما کم‌ترین حق مهدی، رفتن به فوتبال اروپا است و او نباید ترک فوتبال ایران به مقصد یک لیگ خارجی را به تاخیر بیندازد. زوج استراماچونی و قایدی اما برای الغرافه، فوق‌العاده جذاب خواهد بود. این دو نفر در اردوی استقلال، روزهای خوبی را کنار همدیگر داشتند. بدون تردید این مربی ایتالیایی، سهم بزرگی در پیشرفت پسر بوشهری فوتبال ایران داشت. او با تغییر پست قایدی، از مهره‌ای که به شدت از پیشرفت فاصله گرفته بود، ستاره جدیدی ساخت.