ناامیدمان نکن دراگان!

‌ برخلاف همه شایعه‌های مطرح شده در روزهای گذشته، تیم ملی با دراگان اسکوچیچ به کار ادامه خواهد داد. در هفته‌های اخیر، نام‌هایی مثل کارلوس کی‌روش یا گابریل کالدرون در اطراف تیم ملی به گوش می‌رسیدند اما فدراسیون مشخص کرد که حداقل فعلا تمایلی به قطع همکاری با سرمربی کروات ندارد. البته از شواهد این‌طور پیداست که آنها به دنبال مربی دیگری بودند اما ظاهرا شرایط مالی فدراسیون، اجازه انجام این کار را به مدیران فدراسیون نداد. چالش بزرگ اسکوچیچ با تیم ملی، از حالا وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.

آریا رهنورد

این عکس، تازه نیست

فدراسیون در خبر توافق نهایی با دراگان اسکوچیچ، تصویری را منتشر کرده که طبیعتا مربوط به این روزها نیست. چراکه هر دو نفر حاضر در این تصویر، لباس گرم بر تن دارند و از میوه‌های روی میز هم این‌طور پیداست که این جلسه در پاییز یا زمستان برگزار شده است. مساله این است که دراگان اسکوچیچ اصلا این روزها در ایران حضور ندارد و برای سپری کردن دوران مرخصی به کشورش رفته است. فدراسیون هم در خبر مربوط به توافق با این مربی، از یک تصویر قدیمی بهره برده است. البته به احتمال بسیار زیاد، این توافق به صورت مکاتبه‌ای از راه دور شکل گرفته و به محض بازگشت دراگان به ایران، شکل رسمی پیدا خواهد کرد. به هر حال واضح است که تیم ملی فعلا با همین مربی به کار ادامه می‌دهد و برای دور بعدی رقابت‌های انتخابی جام جهانی  آماده می‌شود.

 دغدغه‌ای به اسم تدارکات

یکی از مشکلات بزرگ تیم ملی در ماه‌های گذشته، فقدان دیدارهای تدارکاتی بوده است. مساله‌ای که البته در چند سال گذشته، همواره فوتبال ایران را آزار داده است. قبل از انجام چهار دیدار حساس در دور برگشت دیدارهای انتخابی، دراگان اسکوچیچ تصمیم گرفت قید انجام دیدارهای دوستانه را بزند و تیمش را به اردوی کیش ببرد. در حقیقت او پشت سر گذاشتن اردو را به انجام مسابقه با رقبای مختلف ترجیح داد اما حالا دیگر بدون تردید تیم ملی به برنامه‌ریزی چند مسابقه دوستانه نیاز دارد. بسیاری از تیم‌های مطرح فوتبال دنیا، همین حالا برنامه‌ دیدارهای تدارکاتی‌شان را پر کرده‌اند و همین موضوع کار را برای ایران کمی سخت خواهد کرد. فعلا این بزرگ‌ترین دغدغه فدراسیون است که بتواند یک برنامه تدارکاتی مناسب برای تیم ملی فراهم کند. دیدارهای مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی، به شدت حساس‌تر و سخت‌تر از دیدارهای این مرحله هستند. در نتیجه تیم ملی باید با اوج هماهنگی و در بهترین کیفیت فنی به استقبال این مرحله برود. این بار دیگر ممکن است لغزش در چند مسابقه، در دیدارهای بعدی جبران‌شدنی نباشد.

نکته بسیار مهم در مورد توافق اسکوچیچ و فدراسیون، «زمان» به پایان رسیدن این توافق است. فدراسیون قرارداد این مربی را فقط تا پایان مرحله انتخابی جام جهانی معتبر می‌داند. یعنی حتی این احتمال وجود دارد که تیم ملی با مرد کروات به جام جهانی برسد اما فدراسیون سرمربی دیگری را برای این تورنمنت انتخاب کند

فهرستی که باید حفظ شود

لیست آخر دراگان اسکوچیچ برای تیم ملی، فهرست ایده‌آلی بود. بعید است این فهرست برای دیدارهایی که در شهریورماه شروع می‌شوند، تغییر چندانی نیاز داشته باشد. اسکو در آخرین فهرست، بهترین موجودیت فوتبال ایران را به تیم ملی دعوت کرد و شاکله اصلی تیم او در مرحله بعدی نیز حفظ خواهد شد. از بین نفراتی که با تصمیم اسکوچیچ به ترکیب اصلی تیم ملی اضافه شدند، به احتمال زیاد علی قلی‌زاده در هر شرایطی حفظ می‌شود. احتمالا سرمربی کروات در دیدارهای حساس بعدی، فرصت بیشتری برای بازی در اختیار مهره‌های پرانگیزه‌ای مثل مهدی ترابی و مهدی قایدی قرار بدهد. علی کریمی نیز یکی از مهره‌هایی است که با پشت سر گذاشتن مصدومیت، به زودی دوباره در تیم ملی دیده می‌شود. درست همان‌طور که انتظار می‌رود امید نورافکن هم خودش را به اردوهای بعدی برساند. واضح است که تیم ملی به لحاظ نیروی انسانی، در یکی از بهترین مقاطع تاریخش قرار گرفته و در هیچ نقطه‌ای از زمین، نگرانی چندانی در مورد کیفیت فردی تیم وجود ندارد.

یک تمدید کوتاه‌مدت

نکته بسیار مهم در مورد توافق اسکوچیچ و فدراسیون، «زمان» به پایان رسیدن این توافق است. فدراسیون قرارداد این مربی را فقط تا پایان مرحله انتخابی جام جهانی معتبر می‌داند. یعنی حتی این احتمال وجود دارد که تیم ملی با مرد کروات به جام جهانی برسد اما فدراسیون سرمربی دیگری را برای این تورنمنت انتخاب کند. آینده کاری اسکو در فوتبال ایران، هنوز روشن نیست اما او با روحیه به کارش روی نیمکت تیم ملی ادامه می‌دهد. این مربی به خوبی می‌داند که اگر در مرحله بعدی هم نتایج خوبی به دست بیاورد، جای پایش را در تیم ملی محکم‌تر خواهد کرد.

نباید ببازی!

نگاه‌ها به دراگان اسکوچیچ قبل و بعد از انجام چهار مسابقه در منامه، کاملا متفاوت شده‌اند. او به عنوان سرمربی تیم ملی، در هفت مسابقه متوالی هفت برد به دست آورده است. طبیعتا این رکورد صددرصدی قرار نیست همیشه پابرجا بماند اما او باید فرم خوب تیمش را حفظ کند. حالا خیلی‌ها به دراگان امید بسته‌اند و اصلا دوست ندارند این مربی، ناامیدشان کند. دراگان به کمک رابطه خوبش با برخی از ستاره‌های تیم ملی، می‌تواند این مسیر را هم با موفقیت پشت سر بگذارد. حالا دیگر خبری از آن استرس کشنده قبلی در تیم ملی نیست.